مقامات شرکت آسترازنکا می‌گویند یک اشتباه در تعیین دوز تجویزی واکسن کرونای ساخته‌شده با همکاری این شرکت و دانشگاه آکسفورد به نفع این واکسن تمام شد.

covid-19

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز شرکت داروسازی بریتانیایی آسترازنکا روز دوشنبه این هفته اعلام کرد که واکسن کرونای تولیدی‌اش در صورتی که تزریق اول آن با نصف دوز تعیین‌شده و تزریق دومش در یک ماه بعد با دوز کامل انجام شود، می‌تواند اثربخشی ۹۰ درصدی در پیشگیری از عفونت کروناویروس داشته باشد.

مین پانگالوس، رئیس بخش پژوهش و تولید داروهای غیر مربوط به سرطان در شرکت آسترازنکا گفت: «ما شانس آوردیم که به گروهی از شرکت‌کنندگان در کارآزمایی نصف دوز تعیین شده برای واکسن را تزریق کردیم.»

گروه بزرگتری از شرکت‌کنندگان بر اساس طراحی اصلی، دو دوز کامل واکسن را به فاصله یک ماه دریافت کردند و میزان اثربخشی واکسن در این گروه ۶۲ درصد بود. به این ترتیب در مجموع اثربخشی میانگین واکسن در این دو گروه دریافت‌کننده دوزهای متفاوت ۷۰ درصد بود.

به گفته پانگالوس، در حدود زمانی که شرکت آسترازنکا همکاری‌اش را در آخر ماه آوریل (اوائل فروردین) با دانشگاه آکسفورد شروع کرد، پژوهشگران آکسفورد در بریتانیا دوزهای واکسن را به شرکت‌کنندگان در کارآزمایی تزریق می‌کردند.

اما آنها به زودی متوجه شدند که عوارض جانبی مورد انتظار در این شرکت‌کنندگان شامل خستگی، سردرد یا درد بازو خفیف‌تر از حد انتظار است.

پانگالوس گفت: «هنگامی که ما به عقب بازگشتیم و موضوع را وارسی کردیم، متوجه شدیم که آنها دوز لازم واکسن را به اندازه نصف کمتر پیش‌بینی کرده‌اند.»

شرکت تصمیم گرفت در این گروه بیماران آزمایش را نصف دوز ادامه دهد و پس از زمان تعیین شده یک دوز کامل واکسن را به عنوان یادآور تزریق کند.

اما در نهایت معلوم شد که اثربخشی واکسن در این گروه که واکسیناسیونشان با نصف دوز شروع شده است، بسیار بالاتر و در حدو ۹۰ درصد است.

کد خبر 567323

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha