دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۸۷ - ۱۶:۳۸
۰ نفر

نصر اله برزنی* عرضه سهام شرکت فولاد خوزستان و بلافاصله پس از آن عرضه سهام پالایش نفت اصفهان در چند روز گذشته نشان داد که بورس تهران دچار تحولات تازه‌ای شده است.

فعالان بازار از زمان آغاز سیاست‌های اصل 44 در بورس به یاد دارند که پس از عرضه سهام شرکت‌های بزرگ دولتی، بازار دچار رکود مقطعی می‌شد مانند آنچه پس از عرضه سهام شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان یا شرکت ملی صنایع مس ایران رخ داد.

اما چنین رویدادی در واگذاری‌های اخیر رخ نداد و شاخص‌های بورس پس از عرضه نیز به صعود خود ادامه دادند.برای تحلیل چنین رویدادی باید به ترکیب خریداران و همچنین میزان نقدینگی در بورس دقت کرد.

در واقع بازار در واگذاری‌های گذشته پس از عرضه سهام دولتی، در یک دوره زمانی دچار کمبود نقدینگی می‌شد به‌دلیل این‌که سهامداران مجبور بودند برای خرید سهام جدید، سهام دیگری را در بورس به فروش برسانند.

این اتفاق در مورد شرکت‌های حقوقی با شدت کمتری رخ می‌دهد اما همچنان در مورد سهامداران حقیقی بیشتر شایع است؛ همین شرایط زمینه رکود بازار پس از معاملات را به وجود می‌آورد.

اما در معاملات اخیر این اتفاق به 2 دلیل دوباره تکرار نشد اول اینکه در معامله بزرگ فولاد خوزستان نقدینگی تازه‌ای، خارج از بورس وارد بازار سهام شد و دوم این‌که نقدینگی‌های جدیدی درراه ورود به بورس هستند.

شاخص کل بورس تهران از ابتدای سال‌جاری 18 درصد رشد نشان می‌دهد این موضوع باعث شد تا نقدینگی زیادی نسبت به سال گذشته وارد چرخه مبادلات بورس شود .

همچنین به نظر می‌رسد با توجه به رشد بسیار خوب بورس از اردیبهشت ماه تا کنون و همچنین رکود در بازار مسکن، بسیاری از سرمایه‌گذاران ترغیب شده‌اند تا سرمایه‌های خود را به جای سرمایه‌گذاری در بخش املاک و مستغلات در بازار سهام سرمایه‌گذاری کنند.

این شرایط در مورد سرمایه‌گذاران حقوقی هم صادق است و بسیاری از حقوقی‌ها هم ترجیح می‌دهند به‌دلیل رکود در بازار مسکن منا بعشان را به بازار سهام منتقل کنند.

*عضو هیأت‌مدیره شرکت بورس

کد خبر 56613

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز