چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۸۷ - ۲۰:۴۸
۰ نفر

هادی بیدختی* تصمیم شرکت بورس در کاهش ساعات معاملات بدون‌شک با در نظر گرفتن تقاضا و کشش بازار اتخاذ شده چرا که افزایش زمان و طولانی شدن ساعات معاملات، زمانی صاحب بازده است که با کشش بازار اوراق بهادار همراه باشد.

به عبارت دیگر بورس و سهامداران زمانی به‌مدت بیشتری برای معامله نیاز دارند که تعداد قابل‌توجهی سفارش خرید و فروش به‌علت کمبود زمان روی میز کارگزاران باقی بماند و به سرانجام نرسد.

به این ترتیب با توجه به وضعیت فعلی بازار سرمایه و میزان سفارش‌های ارائه شده به کارگزاران به‌نظر نمی‌رسد برای سر و سامان دادن به معاملات جز در موارد استثنایی، بورس تهران به زمانی بیش از مدت تعیین شده فعلی نیاز داشته باشد.

از این نکته نیز نباید غافل شد که تعیین زمان بیشتر از حد نه‌تنها منفعتی دربر ندارد بلکه به هدر رفتن وقت و فرصت‌ها منتهی می‌شود.

از سوی دیگر آن‌طور که رئیس هیأت‌مدیره شرکت بورس اعلام کرده کاهش زمان معاملات همزمان با نصب سامانه جدید معاملاتی در دستور کار این شرکت قرار خواهد گرفت. به عبارت دیگر،  بورس زمانی اقدام به کاهش فرصت معامله خواهد کرد که سامانه جدید فعال شود و در نتیجه آن، انجام معاملات سرعت بیشتری بگیرد.

در نهایت اینکه زمان معاملات تنها براساس تقاضای موجود در بازار تعیین می‌شود. به این ترتیب با توجه به شرایط فعلی بازار به‌نظر می‌رسد دست‌کم در حال حاضر نیازی به افزایش مدت معاملات نیست.

اما اگر زمانی حجم یا تعداد معاملات در بازار افزایش یابد قطعاً بورس هم در تصمیم خود تجدیدنظر خواهد کرد و ساعات معامله را افزایش خواهد داد.

* مدیرعامل شرکت کارگزاری عمران فارس

کد خبر 53506

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز