چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۲۰:۳۸
۰ نفر

گروه بورس: با تصویب هیأت پذیرش اوراق بهادار از روز شنبه ۴ خردادماه ساختار دسته‌بندی شرکت‌های بورس تغییر خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار همشهری، همان‌طور که علی رحمانی مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار وعده داده بود آرایش جدید بازار تعیین شد و از روز شنبه شرکت‌های بورس تهران در ساختار جدیدی و تحت عنوان ۲ بازار اول و دوم فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

هیأت پذیرش اوراق بهادار روز سه‌شنبه بر اساس گزارش کارگروه طبقه‌بندی شرکت‌های بورس اوراق بهادار تهران فهرست‌های جدید بازارها و تابلوها را تصویب کرد.

بر این اساس، ۲ بازار اول و دوم به ۴ بخش تابلوی اصلی بازار اول، تابلوی فرعی بازار اول، فهرست اولیه بازار دوم و فهرست مشروط بازار دوم تقسیم شده‌اند.

علی صحرایی ناظر معاملات بورس تهران در گفت‌وگو با ایسنا زمان اجرای این طرح را شنبه، ۴ خردادماه ‌اعلام کرد و گفت: از روز شنبه آرایش شرکت‌ها بر اساس بازار اول با ۲ تابلو و بازار دوم انجام می‌شود و شرکت‌های بورسی بر اساس معیاری‌هایی چون میزان سرمایه، مدت زمان سودآوری، ریسک‌های اندازه، نقد شوندگی، ورشکستگی و ریسک‌های اطلاعاتی یا شفافیت و... طبقه بندی شده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بورس، بورس اوراق بهادار تهران، موظف است تا پایان اردیبهشت‌ماه هر سال، بازارها و تابلوها را بازبینی و طبقه‌بندی کند. بر اساس این گزارش، فقط شرکت‌هایی که در تابلوهای اصلی و فرعی قدیمی حضور داشتند در این طبقه‌بندی جدید‌ لحاظ شده اند و طبقه‌بندی جدید شرکت‌های تابلوی غیررسمی کنونی موکول به بررسی و مطالعه بیشتر شد، هیأت پذیرش مقرر کرد اگر این شرکت‌ها نتوانستند شرایط بازار دوم را احراز کنند، حذف شوند.

علی رحمانی پیش ازاین درباره حضور شرکت‌های تابلوی چهارم یا تابلوی غیررسمی در بین شرکت‌های طبقه‌بندی شده به همشهری گفته بود: پیشنهاد ما این است که شرکت‌های تابلوی چهارم حذف و هر شرکتی که شرایط حضور در بورس را دارد دوباره درخواست خود را برای پذیرش در بورس ارائه کند.

رحمانی تاکید کرده بود: در حال حاضر یک ماه به این شرکت‌ها فرصت داده شده تا پس از آن در مورد آنها تصمیم‌گیری شود.

علی رحمانی همچنین در گفت‌وگو با فارس گفت: شرکت‌های واجد شرایط حضور در بازارهای اول و دوم‌ طبقه بندی شده و ۱۳۰ شرکت حداکثر یک سال مهلت خواهند داشت تا شرایط حضور در بورس را احراز کنند.

مدیرعامل شرکت بورس درباره بازارهای اول و دوم که بر اساس دستورالعمل جدید پذیرش اوراق بهادار‌  راه‌اندازی خواهند شد اظهار داشت:‌ آن تعداد از شرکت‌های بورسی که واجد حضور در بازارهای اول و دوم بودند طبقه بندی شدند و شرکت‌هایی که نتوانستند شرایط حضور در بازارهای اول و دوم را به دست آورند حداکثر یکسال اجازه حضور در بازار دوم را خواهند داشت.

وی ادامه داد: هیأت پذیرش اوراق بهادار، شرکت بورس را موظف کرد که مراتب را به این دسته شرکت‌ها اعلام کند تا در دوره زمانی حداکثر یک سال شرایط لازم مانند افزایش سرمایه را احراز کنند.

رحمانی درباره  تعیین تکلیف شرکت‌های تابلوی چهارم معاملات به فارس گفت: هیأت پذیرش درباره این دسته از شرکت‌ها طی یک ماه آینده تصمیم‌گیری خواهد کرد اما با توجه به مصوبه قبلی شورای‌عالی بورس این شرکت‌ها درصورت احرازنشدن  شرایط از بورس حذف خواهند شد و برای حضور مجدد در بورس باید مراحل پذیرش را مجددا طی کنند.

رحمانی در پاسخ به این سؤال که چه تعداد از شرکت‌ها مشمول احراز شرایط حداکثر یکساله شده‌اند اظهار داشت: بیش از ۱۳۰ شرکت بورس مشمول این وضعیت شده‌اند.
به گفته رحمانی به زودی دیگر جزئیات و تقسیم بندی شرکت‌ها در بازار‌های اول و دوم منتشر خواهد شد.

پیش از این ۹۴ شرکت در تابلوی غیررسمی و ۳۱۷ شرکت در تابلوهای فرعی و اصلی طبقه‌بندی شده بودند که در طبقه‌بندی جدید فقط ۳۱۷ شرکت لحاظ شده‌اند.

شرکت‌هایی که در فهرست مشروط بازار دوم طبقه‌بندی شده‌اند، معیارهای لازم را برای حضور در هیچ‌یک از بازارها و تابلو‌ها احراز نکرده‌اند اما هیأت پذیرش با طبقه‌بندی مشروط در بازار دوم به آنها تا یک سال مهلت داده است تا بتوانند خود را با شرایط تابلوها و بازارها تطبیق دهند و در غیراین‌صورت از طبقه‌بندی حذف خواهند شد.

بر اساس این گزارش ۴۴ شرکت در تابلوی اصلی بازار اول جای گرفته‌اند. این شرکت‌ها ۱۴درصد از جمع شرکت‌ها و ۶۵ درصد از جمع ارزش بازار را به ‌خود اختصاص داده‌اند.

همچنین ۴۴ شرکت در تابلوی فرعی بازار اول جای گرفته‌اند که ۱۴ درصد از جمع شرکت‌ها و ۱۲ درصد از جمع ارزش بازار را به‌ خود اختصاص داده‌اند. به‌طور کلی بازار اول مشتمل بر ۸۸ شرکت است که در مجموع ۲۸ درصد از جمع شرکت‌ها و ۷۷ درصد از جمع ارزش بازار را به‌ خود اختصاص داده‌اند.

همچنین ۲۲۹ شرکت در بازار دوم طبقه‌بندی شد که ۷۲ درصد از جمع شرکت‌ها و ۲۳درصد از جمع ارزش بازار را به‌خود اختصاص داده‌اند. از این میان ۱۷۶ شرکت در فهرست اولیه بازار دوم جای گرفته‌اند که ۵۶درصد از جمع شرکت‌ها و ۱۹ درصد از جمع ارزش بازار را به‌ خود اختصاص می‌دهند.

کد خبر 52632

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز