دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۸۷ - ۱۸:۵۴
۰ نفر

شایعات مربوط به فروش چای کیلویی 25هزار تومانی همچنان ادامه دارد و هجوم مردم برای خرید چای نیز باعث شده این نوشیدنی، همچنان با اسانس گرانی فروخته شود.

هر چند گرانی چای به دلایلی خارج از حوصله ستون بازار رخ داد اما به طور حتم شایعات گوناگون و به دنبال آن افزایش تقاضا برای این محصول، یکی از مهمترین دلایل سرعت گرفتن روند گرانی آن بود.

خبر‌های مربوط به قیمت 25هزار تومانی چای را از آن رو می‌توان شایعه قلمداد کرد که آمار‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد ظرف یک ماه گذشته‌قیمت چای‌های خارجی و داخلی فقط به میزان 3/14درصد رشد داشته‌اند.

هر چند بررسی علل این میزان رشد نیز کاملا ضروری به نظر می‌رسد اما به طور حتم این آمار با قیمت کیلویی 25 هزار تومان چای، به هیچ وجه مطابقت ندارد.

از سوی دیگر بررسی قیمت‌ چای‌های بسته‌بندی شده فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند نیز به خوبی نشان می‌دهد بیشترین میزان افزایش قیمت چای نسبت به زمان مشابه سال پیش 50درصد است.

برای نمونه قیمت چای 500 گرمی شکسته قوطی فلزی از 3 هزار و 640 تومان در تیر ماه سال گذشته به 5 هزار و 450 تومان در تیر ماه جاری رسیده است. از تحرکات قیمت چای که بگذریم به تنوع این بازار  نیز می‌توانیم اشاره کنیم.

این اواخر چای‌های سیاه رقبای جدیدی را کنار خود می‌یابند. به طور کلی در بازار فعلی 3 نوع چای عرضه می‌شود. چای سیاه، چای سبز و بالاخره چای تخته‌ای که این نوع اخیر هنوز جای خود را در بازار داخلی چای، به خوبی نیافته است.

این نوع نوشیدنی‌ گیاهی به صورت تخته‌هایی شبیه به آجر یا بسته‌های کوچک فشرده شده یا قرص تهیه می‌شود. چای تخته‌ای به طور معمول در چین و روسیه و از باقیمانده‌های چای سبز و چای سیاه تهیه می‌شود. چای سیاه و چای سبز نیز هر دو از برگ‌های چای تهیه می‌شوند.

تنها تفاوت آنها نیز در رنگ و روش‌های دم‌کردن آنهاست. البته تعریف‌ها و تمجید‌های برخی اطبا و کارشناسان تغذیه در مورد مزایای چای سبز، نسبت به چای سیاه باعث شده این اواخر خریداران نوع سبز آن روز به روز بیشتر شوند.

کد خبر 56610

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز