شنبه ۱۵ تیر ۱۳۸۷ - ۰۴:۱۵
۰ نفر

فرانک عطیف: سایت‌هایی که کاربر در آنها گپ‌وگفت اینترنتی انجام می‌دهد و دوست پیدا می‌کند را سایت‌های اجتماعی می‌‌گویند.

این جور سایت ها اغلب معروف‌اند به محلی برای وقت‌گذرانی، اما نتیجۀ یک پژوهش جدید خلاف آن را نشان می‌دهد. طبق این پژوهش شبکه‌های اجتماعی مهارت‌های ارتباطی، خلاق و تکنولوژیکی سودمندی را برای فرد به ارمغان می‌آورند. نتیجۀ این تحقیق باعث شده تا پژوهشگران شبکه‌های اجتماعی را با صفت «آموزشی» توصیف کنند.

   «کریستین گرین‌هاو»، پژوهشگر فناوری‌های آموزشی از مدرسه «کالج توسعه آموزشی و انسانی»، می‌گوید:« ما دریافتیم دانش‌آموزانی که از سایت‌های شبکۀ اجتماعی استفاده می‌کنند، همان مهارت‌های قرن بیست‌ویکمی را تمرین می‌کنند و انجام می‌دهند که ما می‌خواهیم آنها را کسب کنند تا موفق باشند.»

   در این پژوهش از دانش‌آموزان و نوجوانان 16 تا 18 سال آمریکایی سؤال شده است.
گرین هاو، می‌افزاید: « دانش‌آموزان نسبت به استفاده از سیستم‌های فناوری، تصحیح و دسته‌بندی محتوا و فکر درباره طراحی ولی اوت (layout) آن‌لاین، دید مثبتی به دست می‌آورند. آنها کارها و اثرهای خلاقانه مانند شعر و فیلم و اطلاعات مربوط به  استفاده مسئولانه و مناسب از اطلاعات و فناوری را در اختیار هم می‌گذارند.»

   شبکه‌های اجتماعی شاید دلیل آشنابودن دانش‌آموزان کم‌درآمد با این فناوری روز و اینترنت باشد؛ آشنا به اندازه هم‌سن‌وسال‌های پولدارشان و این باعث کم‌شدن شکاف دیجیتالی می‌شود. بر اساس پژوهش جدید 94 درصد دانش‌آموزان از اینترنت استفاده می‌کنند که 82 درصدشان از خانه این کار را انجام می‌دهند.

   شکاف دیجیتالی تفاوت در میزان دسترسی به فناوری روز و آشنایی فرد با فناوری اطلاعات است.

کد خبر 56603

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز