وجود ذخایرشن و ماسه در جوار رودخانه کن آنقدر وسوسه‌انگیز بوده که شرکت‌های بهره‌بردار شبانه‌روز آنجا جولان بدهند

چاله

همشهری آنلاین _ مریم قاسمی:  این سرمایه‌های باارزش را با لودر از دل زمین بیرون بکشند و با کامیون ببرند نتیجه این کند و کاو «شن‌چاله‌هایی» است که همسایه اهالی شده و آنها مانده‌اند با چاله‌های چاه مانندی که باید مراقب باشند به داخل آن سقوط نکنند.

خواسته ساکنان در ۲ بخش شمالی و جنوبی محله خلیج‌فارس از مسئولان مربوطه این است که هرچه زودتر به وضعیت این شن‌چاله‌ها و شرکت‌های بهره‌بردار که به جان این اراضی افتاده‌اند، رسیدگی کنند. هرچند که شنیده می‌شود فعالیت معادن شن و ماسه در محدوده ناحیه۵ تعطیل شده، اما منابع محلی عنوان می‌کنند هنوز کامیون‌های حمل شن و ماسه در این محدوده‌ تردد دارند و گردو خاک راه می‌اندازند.

عزیز موسوی/ شورایار محله خلیج فارس
  • حل مشکل عزم جدی می‌خواهد

«عزیز موسوی» شورایار محله خلیج‌فارس که در جریان مشکلات شهروندان در زمینه شن‌چاله‌ها قرار دارد، می‌گوید: «برداشت‌های خودسرانه از معادن شن و ماسه کنار رودخانه کن خسارت‌های جبران‌ناپذیری به جا گذاشته است. ۵۰ سال از این معادن برداشت کرده‌اند و اکنون ما با گودال‌های بزرگی مواجه هستیم که اگر بخواهیم همه را پر کنیم باید به اندازه ۵۰ سال دیگر نخاله‌های ساختمانی شهر را جمع کنیم و داخل چاله‌ها بریزیم که باز هم خسارت‌هایی که به طبیعت و محیط‌زیست وارد شده به هیچ‌وجه جبران نمی‌شود.»
این شهروند به معضلات زیست‌محیطی محله خلیج‌فارس اشاره می‌کند و می‌گوید: «در زمان وزش باد و طوفان هوای محله‌مان پر از گرد و غبار معادن شن و ماسه می‌شود و مزه خاک را در گلوی‌مان احساس می‌کنیم.»
موسوی عقیده دارد که رسیدگی به وضع این شن‌چاله‌ها عزم و اراده جدی می‌خواهد و تنها تعطیل کردن چند شرکت بهره‌بردار راه به جایی نمی‌برد. اگر به وضع این شن‌چاله‌ها رسیدگی نشود باید منتظر وقوع حوادث تلخ در محله باشیم.

  • تردد شبانه و مشکوک خودروهای سنگین

«شاهپور صادقی» دیگر از هم‌محله‌ای‌ها از تردد مشکوک خودروهای حمل مصالح ساختمانی در اوقات شبانگاهی صحبت می‌کند و می‌گوید: «به ظاهر فعالیت معادن شن و ماسه تعطیل شده، اما در حقیقت مواد اولیه کارخانه‌ها و شرکت‌های اطراف آن از جمله آسفالت‌سازی و... از همین‌جا تأمین می‌شود، یعنی با کاهش برداشت شن و ماسه از این معادن مواجه هستیم نه تعطیلی آن. اگر شب‌ها سری به خیابان فربت و معابر اطراف آن بزنید متوجه‌ تردد خودروهای سنگین می‌شوید که اینجا بارگیری می‌کنند و بعد از ساعتی راه می‌افتند و به دل جاده می‌زنند.»
صادقی عنوان می‌کند که باید پس از تعطیلی صددرصدی این معادن، برای جلوگیری از خسارت‌های بیشتر به طبیعت، طرح‌های ویژه‌ای را در این محل پیاده کرد. این شهروند دغدغه‌مند محله خلیج‌فارس که خودش از اعضای کمپین دوستداران محیط‌زیست منطقه۱۸ است و درباره آثار تخریب منابع طبیعی مطالعه و تحقیق کرده، می‌گوید: «برخی از کشورهایی که با پدیده‌ای مشابه شن‌چاله‌ها مواجه بودند، از این‌ فضاها برای ایجاد مراکز تفریحی و گردشگری استفاده کرده‌اند، مثل راه‌اندازی مسیر سورتمه سواری یا ترن هوایی و... البته کارشناسان بهتر می‌توانند در این‌باره نظر بدهند.»

  • خدا نکند سیل بیاید

بارندگی و بالا آمدن سطح آب رودخانه ساکنان محله خلیج‌فارس را دچار دلهره و نگرانی می‌کند. «محمد اکبری‌زمانه» از سالمندان محله خلیج‌فارس که ۵۰سال سابقه سکونت در این محله را دارد، می‌گوید: «زمانی که از روستا به تهران آمدم و اینجا زمین کوچکی خریدم، خبری از این گودال‌ها نبود. یادم هست که بیشتر کسانی که در این معادن کار می‌کردند در این محله خانه ساختند تا نزدیک محل کارشان باشند و خانه من هم سال‌ها در همسایگی کارگران معدن بود.»
وقتی از اکبری‌زمانه درباره وضعیت شن‌چاله‌هایی که در محله وجود دارد، می‌پرسیم، جواب می‌دهد: «چند سال قبل که در تهران باران شدیدی آمد و بخشی از پل کن نشست کرد و فرو ریخت، ترس و دلهره به دل اهالی افتاد. به این دلیل که اگر سیلاب به داخل این چاله‌ها سرازیر می‌شد، خاک سست اطراف را می‌شست و با خود می‌برد و احتمال اینکه زمین زیر همه خانه‌های محله خلیج‌فارس خالی شود و فرو بریزد خیلی زیاد بود.»
این شهروند هم‌محله‌ای در ادامه می‌گوید: «در شرایط کنونی که چاله‌های عمیقی در نزدیکی محل زندگی‌مان وجود دارد، چاره‌ای نیست که احتیاط کنیم. من و برخی از همسایه‌ها در زمان بارش شدید باران و طوفان به خانه اقوام می‌رویم و در محله‌مان نمی‌مانیم. ما مجبوریم از محله فرارکنیم تا در امان بمانیم.»

کد خبر 565805

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha