دوشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۷
۰ نفر

حامد فوقانی: هنوز هم خبرهایی در رابطه با خسارت‌های طوفان و بارندگی شدید یکشنبه شب در استان‌های شمالی کشور منتشر می‌شود.

سیلاب

متأسفانه در لابه‌لاي اين خبرها آماري هم از تلفات جاني و كشته‌شدن چند نفر از هموطنان وجود دارد. اين در حالي است كه برخي از خانواده‌هاي ايراني اكنون به‌خاطر بي‌توجهي مسئولان در تأمين امنيت راه‌ها، حفظ حريم رودخانه‌ها، نيمه‌كاره گذاشتن پروژه‌هاي عمراني يا انجام پروژه‌هاي كارشناسي‌نشده داغدار عزيزان‌شان هستند يا در راهروي بيمارستان منتظر خبري اميدواركننده از دكترها. جالب اينجاست كه اين نمونه‌ها فقط در شهرستان‌هاي دورافتاده و مناطق محروم رخ نداده است.

در همين تهران هم هستند شهرونداني كه با وجود يدك كشيدن لقب پايتخت‌نشيني، با مشكلاتي دست و پنجه نرم مي‌كنند كه زندگي را برايشان حتي سخت‌تر از يك‌شهرستان دورافتاده كرده است؛ مانند شهروندان ساكن كنار خطوط راه‌آهن و معادن شن و ماسه محله خليج‌فارس در منطقه 18.

  • تونل‌سازي دردسرساز راه‌آهن

در بالاي محله خليج‌فارس شمالي اگرچه طبق وعده وزير راه و شهرسازي دولت پيش قرار بوده خطوط ريلي به زيرزمين منتقل شود اما اين اتفاق هنوز نيفتاده و كارهاي نامشخصي كه هم‌اكنون شركت راه‌آهن در آنجا انجام مي‌دهد، حسابي مردم را كلافه كرده است. هفته گذشته خبر رسيد كه زيرگذر خيابان فربت در اين محله به‌خاطر انجام عمليات در تونل راه‌آهن (انتهاي همان بخشي كه خطوط ريلي به زيرزمين رفته است) نشست كرده و اين زيرگذر را مسدود كرده. به همين‌خاطر اهالي لب خط اين روزها علاوه بر تحمل لرزش و سوت گاه و بيگاه قطارهاي گذري، در عبور و مرور خود هم دچار مشكل شده‌اند.

در ميان اين مشكلات، باران يكشنبه‌شب نيز در اين محدوده حادثه‌آفرين شد. طبق مشاهدات عيني خبرنگار همشهري، آمبولانس حامل يك‌بيمار به‌دليل آبگرفتگي در زيرگذر خيابان خيلج‌فارس، گرفتار شد و سرانجام نيروهاي خدماتي شهرداري بيمار بدحال را توسط طناب به بالاي پل كشيدند. از سوي ديگر نيز يك‌پرايد در زيرگذر در آب غرق شد و راننده آن تا مرز جان باختن پيش رفت. اين راننده را نيز خانواده وي با شنا كردن از آب بيرون كشيدند.

البته اينها گوشه‌اي از حوادث رخ‌داده بودند. اين درصورتي است كه چنانچه شركت راه‌آهن و پيمانكار مربوطه براساس وعده وزير راه و شهرسازي پيشين، نسبت به زيرزمين بردن خطوط ريلي اقدام مي‌كرند، ديگر الان نه زيرگذر خودرويي و عابرپياده در كار بود و نه خسارات اينچنيني.

اينگونه كه دبير شوراياري محله خليج‌فارس شمالي به همشهري گفت، راه‌آهن اخيرا زيرگذرهاي فربت، لاله و نواب را بسته و موجب اختلال در عبور و مرور مردم شده است. به گفته فيض‌الله وطني مردم براي رسيدن به محله خود، مجبورند مسافت‌هاي طولاني را تا يافت‌آباد، احمدآباد، تهرانسر يا جاده ساوه طي كنند.

مواردي كه وطني به آنها اشاره كرد با اعتراض شهروندان نيز همراه شد تا آنجا كه تا بامداد دوشنبه در محله خود تجمع اعتراض‌آميز داشتند. يكي از همين شهروندان در آن زمان به خبرنگار همشهري گفته بود: «الآن تعدادي مصدوم و مجروح در محل داريم اما نمي‌توانيم آنها را به مراكز درماني منتقل كنيم چون همه دسترسي‌ها به‌خاطر گودبرداري‌ها و عمليات‌هاي راه‌آهن پس از بارش شديد باران بسته شده است.»

اين شهروند به شمع‌كوبي‌ها و بتن‌ريزي‌هاي انجام شده براي به زيرزمين رفتن خطوط ريلي به‌طول بيش از يك‌كيلومتر اشاره كرد كه بعدا به دلايل نامعلومي، روي آنها با خاك پوشانده شده. وي اين سؤال را مطرح كرد كه اگر اساسا اين كار شدني نبود چرا هزينه‌اي بالغ بر 20ميليارد تومان را از بيت‌المال خرج كردند اما بعدا روي آن را پوشاندند؟ به گفته وطني، دبير شوراياري محله خليج‌فارس تهران، نيروهاي خدمات شهري شهرداري و آتش‌نشاني تا ديروقت مشغول پمپاژ و تخليه آب بودند.

  • قانون و معادن شن و ماسه

روز گذشته وحيد نوروزي، شهردار منطقه 18تهران هم در صفحه اينستاگرام خود نسبت به موضوع جلسه مسئولان درباره معادن شن و ماسه كه در كنار رودكن قرار دارند،‌ واكنش نشان داد. وي در بخشي از مطلبي كه منتشر كرد، نوشت: «بله خيلي از ما خواسته و ناخواسته شريك قتل همنوعان خود هستيم و خيلي اوقات روح‌مان هم خبردار نمي‌شود.

آقاي مسئول دولتي كه در جلسه تعيين تكليف معادن 400هكتاري شن و ماسه‌هاي اطراف رودخانه كن آنقدر تابلو از ادامه كار اين معادن دفاع كردي كه من مجبور به فرياد بر سرتان شدم و رئيس جلسه هم به شما حق نداد، چه جوابي مي‌دهي؟ آقايي كه مجري قانون هستي و رأي ديوان عدالت اداري مبني بر تعطيلي معادن شن و ماسه را اجرا نمي‌كني و ما را تنها مي‌گذاري، چه جوابي مي‌دهي؟ آقاياني كه بيش از 40سال است شيره رودخانه را مكيديد و مجوز برداشت ماسه‌تان تمام‌شده است چه جوابي مي‌دهيد؟ شما طبق قانون بايد معادن شن و ماسه را به حالت اول دربياوريد اما با نهايت بي‌شرمي كماكان رودخانه را نابود مي‌كنيد..... چرا به‌خاطر 2ريال منافع مادي، خودتان را شريك قتل مي‌كنيد؟»

  • هر آن فاجعه، در انتظار معادن شن و ماسه

همين يك‌ماه پيش بود كه در جلسه‌اي ميان فرمانداري تهران، شهرداري منطقه 18و نمايندگان ساير نهادهاي مسئول نسبت به رانش زمين در ضلع شرقي رودخانه كن به‌خاطر حفاري‌هاي عميق معادن شن و ماسه هشدار داده شد. در آن جلسه شمشيري، نماينده سازمان پيشگيري ومديريت بحران شهرداري رانش زمين را به همين دليل محتمل دانست و گفت كه شانس آورده‌ايم كه سيل در رودخانه جاري نشده است. حالا به‌واقع بايد خدا را شاكر بود كه با وجود بارندگي شديد يكشنبه، اتفاق بسيار ناگواري رخ نداد و فقط بخشي از ديواره كن ريزش كرد.

البته مأموران سازمان مديريت بحران تهران و شهرداري منطقه 18نيز با درنظر گرفتن احتمالات، با كنترل تردد و هدايت آب‌ مانع از به‌وجود آمدن فاجعه شدند. بنابراين تعلل در تعطيلي معادن شن و ماسه فعال در جنوب غرب پايتخت، نه‌تنها همچنان باعث آلودگي هواي تهران به‌خاطر باد غالب غرب به شرق به كل تهران مي‌شود، بلكه مي‌تواند حتي حوادث ناگواري نيز در پي داشته باشد. پس اول اين معادن بايد به‌صورت ضرب‌الاجلي تعطيل، سپس بلافاصله ديواره آنها پايدارسازي شده و به جاي آنها طرح تفرجگاهي اجرا شود.

کد خبر 301524

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha