الهام مصدقی راد: بازار تهران ۱۱۰ هکتار وسعت دارد، حدود ۵۰ هزار واحد صنفی را در خود جای داده و روزانه بیش از ۲ میلیون نفر در آن تردد دارند.

يكي از بزرگ‌ترين مراكز تجاري كشور اما به‌دليل قديمي بودن و فرسودگي بناها و زيرساخت‌هاي تاسيساتي‌اش به يكي از پرمخاطره‌ترين نقاط پايتخت تبديل شده؛ به‌گونه‌اي كه طبق اعلام سازمان آتش‌نشاني تهران هر هفته 5مورد آتش‌سوزي در محدوده بازار رخ مي‌دهد.

مجتبي عبداللهي، معاون خدمات شهري شهرداري اما درخصوص ايمن‌سازي بازار تهران با بيان اينكه اين كار از گذشته آغاز شده و همچنان نيز جلسات آن با سازمان‌هاي مربوط برگزار مي‌شود به همشهري گفت: اقداماتي از جانب شهرداري براي ايمن‌سازي بازار پيش‌بيني شده و در حال انجام است و در راستاي طرح انضباط شهري در منطقه 12نيز همچنان اين كارها را دنبال مي‌‌كنيم اما به جهت‌سختي كار و شرايط ويژه بازار از نظر موقعيتي و شهرسازي، كار با حساسيت بسياري مواجه است و همين حساسيت و شرايط باعث شده تا كار به كندي پيش برود.

وي با بيان اينكه انتقال بازار تهران به نقطه‌اي ديگر، يك طرح ايده‌آل و مطلوب و نيازمند مطالعه و بررسي دقيق است، بر‌انجام اقدامات ايمني در وضعيت كنوني بازار تأكيد كرد. طبق اعلام عبداللهي خودروها و موتورسيكلت‌هاي ويژه‌ آتش‌نشاني مخصوص بازار تهران سفارش داده شده تا كنترل و مهار اتفاقات و حوادثي كه در بازار رخ مي‌دهد، ‌سريع‌تر انجام شود. معاون خدمات شهري شهرداري درخصوص حضور ديگر سازمان‌ها و ارگان‌هاي مربوط در حوزه ايمن‌سازي بازار نيز اظهار كرد كه هر سازماني وظيفه‌اي دارد اما ورود به اين مسئله، سرمايه و بودجه لازم دارد؛ به همين دليل آن اتفاقي كه بايد دراين خصوص بيفتد، هنوز رخ نداده است.

وي اضافه كرد: تاكنون شهرداري تهران هرچه در توان داشته انجام داده اما لازم است براي انجام كاري قوي و ماندگار دست به‌دست هم دهيم.معاون پيشگيري سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري نيز پيش از اين اعلام كرده بود كه 90درصد بازار فاقد لوله‌كشي گاز است و 30تا 40درصد حريق‌‌هاي بازار به استفاده از وسايل‌الكتريكي غيراستاندارد برمي‌‌گردد. قديري همچنين گفته بود اين امكان براي ما وجود ندارد تا از حيث سازه‌اي به اين مكان دست ببريم و تغييرات لازم را ايجاد كنيم زيرا اين امكان وجود دارد كه آثار تاريخي از بين بروند.

رئيس كميته ايمني شوراي شهر اما ايمني بازار تهران را نيازمند اصلاحات زيرساختي دانسته و معتقد است با كارهاي روبنايي نمي‌توان بازار را ايمن كرد. به گفته معصومه آباد تا زماني كه زيرساخت‌ها در تمامي حوزه‌ها مانند آب، برق، گاز، آتش‌نشاني و... تغيير نكرده و بهبود نيابد مشكل ايمني بازار حل نخواهد شد. وي درباره پيگيري‌هاي شوراي شهر در اين خصوص نيز گفت كه شوراي شهر براي اصلاح زيرساخت‌هاي بازار مرتبا به نهادهاي مسئول تذكر داده و پيگيري‌هاي لازم را هم انجام مي‌دهد اما كمتر پيش مي‌آيد اتفاقي در اين حوزه بيفتد.

کد خبر 301380

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha