حامد فوقانی: مسئـولان سازمــان مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران در گفت‌وگو با همشهری اعلام کردند که در حال آخرین بررسی‌های خود برای تبدیل اراضی به جامانده از معادن شن و ماسه جنوب غرب پایتخت به فضاهای سبز و خدماتی هستند.

غول ه ای شنی

موافقت سازمان مشاركت‌هاي مردمي شهرداري تهران سبب مي‌شود تا از يكسو گام اصلي براي تأمين اعتبار اجراي تفرجگاهي به جاي معادن برداشته شده و از سوي ديگر راه مناسبي براي تردد تجهيزات عمليات طرح باز شود. اين درحالي است كه همچنان راه‌هاي ورود به معادن غول‌پيكر شن و ماسه جنوب غرب تهران بسته است و تغيير كاربري گودال‌هاي عميق 120متري آنها به تفرجگاه تبديل به يك‌مسئله بزرگ شده؛ مسئله‌اي كه حل آن به تعامل ميان معدن‌داران، هيأت مديره شركت تاكا (شركت مجري طرح تفرجگاهي)، سازمان مشاركت‌هاي مردمي شهرداري تهران و اهالي محله‌هاي اطراف نياز دارد.

در اين بين، اهالي محله‌هاي خليج‌فارس، فربت، سينا و ثارالله از هرگونه ايجاد راه دسترسي به معادن هراس دارند و مخالف انجام هرگونه عملياتي هستند. به همين منظور رئيس كميسيـون سـلامت و محيـط‌زيــست شـــوراي شهر تهران از بررسي اين كميسيون براي برداشته‌شدن موانع موجود در اجراي طرح تفرجگاهي به جاي گودال‌هاي معادن منطقه 18 خبر داد. زهرا صدراعظم نوري در گفت‌وگو با خبرنگار همشهري اظهار داشت: «اگرچه معادن شن و ماسه جنوب غرب تهران تعطيل شده‌اند اما گودال‌هاي عميق آنها يك بحران براي منطقه به‌حساب مي‌آيند. بنابراين بايد شهرداري تهران، شركت ساماندهي مشاغل، سازمان مشاركت‌هاي مردمي شهر و مالكان معدن براي رفع بحران‌ها و تبديل بحران به ‌فرصت، جلسه گذاشته و با هم به توافق برسند.» مجيد فراهاني، ديگر عضو شورا هم در بازديد از معادن شن و ماسه منطقه 18، بر ضرورت آغاز طرح تاكا تاكيد كرد. به گفته وي گودال‌هاي هم‌اكنون آسيب ‌جدي براي منطقه به حساب مي‌آيند.

  • اهالي مي‌ترسند

معادن 400هكتاري شن و ماسه جنوب غرب تهران اواخر مهر‌ماه سال گذشته پس از مدت‌ها پيگيري رسانه‌ها، مسئولان زيست‌محيطي و مطالبه مردمي، تعطيل شدند. اين معادن سال‌ها به‌خاطر برداشت‌هاي غيرمجاز، گودال‌هايي باعمق بيش از 100متر را ايجاد كرده بودند كه از آنها به‌عنوان يكي از كانون‌هاي توليد گردوغبار ياد مي‌شد. سرانجام به همين دليل دادستاني تهران در حكمي، دستور به پلمب معادن داد. اين در حالي بود كه 29خرداد سال95، جلوي فعاليت‌هاي معدني گرفته شده بود. با وجود اين، اما فعاليت‌هاي پنهاني يك معدن كه هميشه بر سر راه توقف عمليات بهره‌برداري معادن نيز سنگ‌اندازي مي‌كرد، گلايه مردم را به‌دنبال داشت. اين مسئله باعث شد تا دادستاني طي يك حكم بسيار محكم و به پشتوانه نيروهاي امنيتي، علاوه بر پلمب تمامي تجهيزات، دستور نصب گاردريل و بسته‌شدن تمامي راه‌هاي ورود و خروج به معادن هم را بدهد.

حالا اما به‌نظر مي‌رسد كه اهالي چشم‌شان آنقدر از فعاليت‌هاي پنهاني برخي معادن ترسيده كه حاضر نيستند حتي كوچك‌ترين راهي براي شروع ‌عمليات طرح تفرجگاهي باز شود. آنها ساليان طولاني علاوه بر رنج گرد و خاك ناشي از فعاليت‌هاي معدني، تردد هزاران كاميون را در معابر اطراف خانه‌هايشان تحمل كرده‌اند. تصادفاتي كه كاميون‌هاي معادن طي سال‌هاي اخير در خيابان‌هاي فربت، ابراهيم‌آباد، خليج‌فارس و بلوار معلم سبب شده‌اند، گويا ترسي عميق را دل اهالي به‌وجود آورده است؛ تا جايي كه آنها همزمان با بازگشايي مدارس، نسبت به باز بودن يكي از در‌هاي قديمي در شمال خيابان فربت معترض شدند؛ اعتراضي كه درگيري نيز در پي داشت. يكي از اهالي محل در همين ارتباط گفت: «ساكنان اطراف معادن مي‌ترسند كه دوباره تردد كاميون‌ها زياد شود و خدايي‌ناكرده با يكي از دانش‌آموزان تصادف كند.» اشاره وي به دانش‌آموزان مدارس كوچه مدرسه در شمال بوستان پروين اعتصامي است؛ كوچه‌اي كه درست به گودال‌ يكي از معادن ختم مي‌شود.

  • اهالي صبوري كنند، شن و ماسه‌اي در كار نيست

به گفته عضو هيأت مديره شركت تاكا، از در شمالي نزديك به بزرگراه فتح براي فعاليت‌هاي معدني استفاده نمي‌شود بلكه كاميون‌هايي كه مجوز جابه‌جايي بتن توليدي شركت فربت را دارند، تنها از اين در تردد مي‌كنند. چنگيز احمري‌پور تأكيد كرد: با حكم‌هاي محكمي كه صادر شده ديگر هيچ عملياتي براي توليد شن و ماسه صورت نمي‌گيرد و اهالي نبايد از اين موضوع هراس داشته باشند. وي با بيان اينكه سازمان مشاركت‌هاي مردمي بايد براي اجراي طرح تاكا وارد عمل شود، افزود: «بايد در يك‌هم‌انديشي راه مناسبي به داخل گودال‌ها از سوي بزرگراه‌هاي فتح و آزادگان باز شود تا ساكنان نيز دغدغه‌اي نداشته باشند.»

احمري‌پور به همين دليل از مردم درخواست كرد تا صبوري به خرج داده و خودشان به‌عنوان ناظر وارد عمل شوند تا چنانچه كاري خلاف اجراي طرح ايجاد بوستان، مراكز ورزشي، تجاري، رفاهي، آموزشي و خدماتي مثل درمانگاه، هتل، شهر گل و گياه انجام شد، با همكاري دستگاه‌هاي ديگر جلوي كار را بگيرند. وي گفت: «در نخستين اقدام، ما مي‌خواهيم ديوار بسيار بزرگ معدن خليج را برداريم و اينگونه با برداشتن ديواره بخش اعظمي از كار كليد مي‌خورد و آنگونه ساير معادن هم براي اجرا انگيزه لازم را پيدا مي‌كنند.» اين ديواره بزرگ ميان دو معدني است كه بيش از 250هكتار از 400هكتار اراضي موجود را در اختيار دارند. پيش از اين پايدارسازي ديواره‌هاي معادن، به‌ويژه بخش شرقي كه به رودخانه كن چسبيده، انجام شده است. طرح تاكا 416هكتار وسعت دارد كه در قالب طرح توسعه اراضي كن تعريف شده و مصوبه كميسيون ماده 5 را دارد.

کد خبر 384033

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha