نوسازی به همان اندازه که به‌ آبادانی شهر کمک می‌کند و باعث استحکام خانه‌ها می‌شود، دردسرهای خودش را هم دارد.

موانع بين پروانه ها و مردم را برداشته ايم

همشهری آنلاین_مژگان مهرابی:  دغدغه‌هایی که شهروندان ترجیح می‌دهند عطای ساخت‌وساز را به لقایش ببخشند. مهم‌ترین سدی که می‌تواند سر راه باشد، صدور پروانه ساخت است. روند این کار گاها آنقدر طول می‌کشد که مالک از کرده خود پشیمان می‌شود و از نیمه‌راه برمی‌گردد. اما در منطقه 14، موضوع فرق می‌کند، در یکی 2 سال گذشته مراحل صدور پروانه به قدری سریع انجام می‌شود که توانسته رتبه اول را از آن حوزه شهرسازی و معماری منطقه کند. آن هم در شرایطی که منطقه 14 در بین مناطق 22‌گانه رتبه پنجم بافت فرسوده را به خود اختصاص داده است. در این‌باره با «حجت محمدزاده» معاون شهرسازی و معماری منطقه گفت‌وگو کرده‌ایم. 

 منطقه 14 در بین مناطق 22‌گانه توانسته رتبه برتر صدور پروانه را از آن خود کند. دلیل تلاش مسئولان حوزه شهرسازی و معماری برای تسریع روند صدور پروانه چیست؟ 
از مساحت 3 هزار و 280 هکتاری بافت فرسوده تهران، در حدود 257 هکتار آن در محدوده منطقه 14 قرار دارد. در واقع منطقه ما در بین مناطق 22‌گانه رتبه پنجم بافت فرسوده را به خود اختصاص داده است. طبق آمار به دست آمده از سوی سازمان نوسازی شهر تهران از مساحت 1455 هکتاری منطقه، 190 هکتار آن در محدوده بافت فرسوده قرار دارد.

به عبارتی می‌توان گفت از جمعیت 500 هزار نفری آن 127 هزار نفر ساکن بافت فرسوده هستند. برای همین ضرورت نوسازی در این منطقه به مراتب از دیگر مناطق بیشتر احساس می‌شود. باید متذکر شوم یکی از مراحل اصلی ساخت‌وساز، صدور پروانه است به همین دلیل اگر می‌خواهیم روند نوسازی با سرعت بیشتری پیش برود پس باید روند صدور پروانه را تسریع کنیم. 

 آیا تسریع صدور پروانه تأثیری در تشویق شهروندان به نوسازی دارد؟ 


 قطعا تأثیر دارد. وقتی ما شهروندان را به نوسازی ترغیب می‌کنیم باید تسهیلات آن را فراهم و راه را برای آنها هموار کنیم. اگر مراحل صدور پروانه با سختی همراه باشد مطمئناً شهروندان استقبال نخواهند کرد به‌خصوص کسانی که در امر نوسازی سرمایه‌گذاری می‌کنند. با توجه به افزایش روزانه قیمت مصالح ساختمانی اگر یک روز جلوتر اقدام به ساخت‌وساز کنند برد کرده‌اند. 

 برای پیش برد صدور پروانه چه تدابیری را اتخاذ کرده‌اید؟ 
هر شهروندی که قصد ساخت‌وساز دارد ابتدای امر باید پروانه ساخت بگیرد. او موظف است اسنادی را ارائه دهد و کروکی ملکش را دقیقاً گزارش کند. اینکه در طرح تفصیلی چه میزان از ملک قابل ساخت است. بعد از آن باید معمار، نقشه را طراحی کند. از آنجا که بعضی از معمارها اطلاعات به روزی ندارند یا دقت کافی در طراحی نقشه به خرج نمی‌دهند، کار صدور پروانه با مشکل مواجه می‌شود. از این‌رو با توجه به بحران کرونا و وضع دورکاری کارمندان سعی کردیم از طریق فضای مجازی با مشتریان ارتباط برقرار کنیم و به جای مالک یا سرمایه‌گذار خودمان روند صدور پروانه را پیگیری می‌کنیم. اگر نقشه مشکلی داشته باشد به ارباب رجوع مشاوره می‌دهیم که با انجام چه‌کاری مشکل نقشه برطرف می‌شود. 

 میزان صدور پروانه در 7 ماهه امسال چقدر بوده است؟ 
سال گذشته آمار صدور پروانه 498 پرونده بوده که امسال 371 پرونده به نتیجه رسیده است. 

 با توجه به اینکه آمار صدور پروانه امسال کمتر از سال گذشته است چطور منطقه توانسته مقام برتر را از آن خود کند؟ 
سال گذشته طرح هوشمندسازی صدور پروانه اجرا شد و طبق آن ارفاقی برای پرونده‌هایی که مشکل حقوقی داشتند و سال‌ها بدون نتیجه مانده بودند در نظر گرفته شد. به مالک کمک و رفع ایراد کردیم تا پرونده به سرانجام برسد. وگرنه باید پرونده وارد سیکل جدیدی می‌شد و مراحل خود را از اول طی می‌کرد. برای همین آمار پرونده‌های به نتیجه رسیده در سال گذشته بیشتر از امسال است. 

 میانگین زمانی که پروانه ساخت ملکی صادر شود چند روز است؟ 
در حوزه شهرسازی میانگین زمانی که برای صدور پروانه در نظر گرفته شده، 54 روز است. البته سال گذشته در همین مقطع زمانی 88 روز طول می‌کشید. امسال با توجه به اینکه با بحران کرونا درگیر بودیم اما زمان صادر شدن پروانه کمتر شده است. 

 استقبال اهالی منطقه 14 از نوسازی و طرح تجمیع چگونه است؟ 
دفاتر تسهیل‌گری برای تشویق شهروندان به نوسازی خیلی خوب عمل کرده‌اند و همین باعث تسریع نوسازی در منطقه 14 شده است. اتفاق خوبی که در آینده نزدیک شاهد وقوع آن خواهیم بود تجمیع 70 پلاک در محله دولاب است. این پروژه کلید خورده است و به‌زودی موانع آن از سر راه برداشته می‌شود. مشکلات حقوقی این پروژه روند کار را کند کرده است. مشکل دیگر ریزدانه بودن خانه‌های منطقه است.

به ریزدانه‌ها تا سقف 3 طبقه اجازه ساخت‌وساز داده می‌شود و برای سرمایه‌گذار صرفه اقتصادی ندارد که پلاک‌های ریزدانه را نوسازی کند. از سوی دیگر بسته‌های تشویقی برای مساحت زیر 100‌مترمربع در نظر گرفته نشده است و همین مالک یا سرمایه‌گذار را از نوسازی ملک منصرف می‌کند. از این‌رو دفاتر تسهیل‌گری شهروندان را به تجمیع تشویق می‌کنند که تا حد زیادی هم موفق بوده‌اند. 

کد خبر 565553

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha