مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۴:۵۵
۰ نفر

عباس ثابتی‌راد: قرار است ۴هزار و ۴۰۰هکتار از بافت فرسوده تهران با بسته‌ تشویقی نوسازی که روز گذشته مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران خبر از بارگذاری آن از یکشنبه گذشته در دفاتر نوسازی داد، تغییر کند و رونق ساخت‌وساز به این پهنه آسیب‌پذیر شهر بازگردد.

سياست‌هاي گوناگوني براي تشويق مردم به مشاركت درنظر گرفته شده است؛ از كاهش 25درصدي هزينه نوسازي تا وام قرض الحسنه نوسازي در بانك مسكن با سود كمتر از 2درصد. همه اينها براي آن است كه سيماي ناپايدار ساختمان‌هايي كه عنوان بافت فرسوده به آنها داده مي‌شود، خيلي زود تغيير چهره دهد و تهران به شهري پايدارتر تبديل شود.

البته ماجرا تنها مربوط به تهران نيست. داستان دنباله‌دار بافت‌هاي فرسوده به همه شهرهاي كشور مرتبط است؛ از تبريز گرفته تا اصفهان و شيراز و اهواز. چهار گوشه اين كشور درگير اين معضل است و بيش از 30درصد از جمعيت كشور در همين مناطق زندگي مي‌كنند. اما شهرداري تهران اين‌بار با بسته تشويقي به سراغ ساكنان بافت‌هاي فرسوده پايتخت رفته است. قرار است تسهيلاتي كه درنظر گرفته شده طي چهار محور ارائه شود. در گام اول تورم كنترل شود و رونق ساخت‌وساز به بافت فرسوده باز گردد كه مهم‌ترين سياست اين بخش، كاهش 25درصدي هزينه‌هاي ساخت است.

مديرعامل سازمان نوسازي شهر تهران با اشاره به اينكه توانسته‌ايم 20تا 25درصد هزينه ساخت را كاهش دهيم، گفت كه خوشبختانه هزينه انشعاب آب، برق و گاز را در بافت فرسوده رايگان اعلام كرديم كه اين اقدام براي سال 95 اجرايي شده و به تمامي دستگاه‌ها اعلام شده است. عبادالله فتح‌اللهي با اشاره به تزريق وام قرض الحسنه 50ميليون توماني براي هر واحد درصورت تجميع ريزدانه يادآورشد: بانك عامل براي پرداخت اين وام، بانك مسكن است. 9تا 10درصد سود اين وام را دولت و بقيه را شهرداري پرداخت مي‌كند و خوشبختانه شهرداري تهران در اين خصوص 40ميلياردتومان اختصاص داده كه تمامي شهروندان مي‌توانند براي اخذ پروانه از طريق دفاتر خدمات نوسازي اقدام ‌كنند و از اين وام برخوردار شوند.

  • نوسازي متوازن

قرار است هر ساله در شهر تهران 10درصد محله‌ها با كمك شهرداري نوسازي شود. در واقع نوسازي محله‌ها با همكاري دستگاه‌هاي دولتي بوده و بيشتر به نوسازي زيرساخت‌هاي مورد نياز پرداخته خواهد شد. به عبارت ديگر در محور دوم بسته تشويقي، نوسازي متوازن و محله‌محور صورت خواهد گرفت و با نوسازي پلاك‌هاي ريزدانه، مديريت شهري با همكاري دستگاه‌هاي ذي‌ربط به نوسازي زيرساخت‌هاي محلات اقدام خواهند كرد.

به گفته فتح‌اللهي در بسته‌هاي قبل تنها فرد سازنده مورد حمايت و توجه قرار مي‌گرفت، اما هم‌‌اكنون براي نوسازي بافت فرسوده به زيرساخت‌ها نيز توجه شده است. وي خاطرنشان كرد: بايد اعلام كنم كه در گذشته شهرداري به تنهايي براي نوسازي بافت فرسوده پايتخت وارد مي‌شد اما هم‌اكنون ساير دستگاه‌هاي ذي‌ربط نيز به اين مسئله وارد شده‌اند‌.

فتح‌اللهي توزيع عادلانه مشرق‌ها را سومين شاخص بسته‌هاي تشويقي اعلام كرد و گفت: در اين بسته عنايت ويژه‌اي به پلاك‌هاي ريزدانه شده است، زيرا 93درصد پلاك‌ها در شهر تهران زير 200متر و 68درصد پلاك‌ها زير 150متر هستند.

مديرعامل سازمان نوسازي شهر تهران هماهنگي ميان مردم، دولت و شهرداري را از الزامات نوسازي بافت‌هاي فرسوده پايتخت اعلام كرد و ضمن اعلام چهارمين محور بسته تشويقي نوسازي بر اين بخش گفت: خوشبختانه هم‌اكنون دولت و شهرداري براي بافت‌هاي فرسوده شهرتهران همدل و همزبان هستند به‌طوري‌كه امسال براي نخستين بار در بودجه دولت 400ميلياردتومان از ديون دولت به شهرداري‌ها براي بافت‌هاي فرسوده در مجلس به تصويب رسيد كه اميدواريم هر چه سريع‌تر اين مبلغ به شهرداري‌ها تعلق گيرد.

  • محله‌هايي با بافت تاريخي

فتح‌اللهي با اشاره به اينكه ستاد نوسازي و بازآفريني محله‌هاي پايتخت نيز هم‌اكنون شكل گرفته است، اذعان كرد: بسته‌هاي ويژه‌اي براي محله‌هاي مختلف شهر تهيه شده است. به‌عنوان مثال در منطقه 12كه شرايط ويژه تاريخي دارد، به سه زون تاريخي، شمالي و جنوبي تقسيم شده است. در زون تاريخي اين منطقه كه شامل حصار صفوي و بخشي از حصار ناصري است، براي نوسازي آن با سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري هماهنگي‌هاي لازم انجام‌شده و بسته‌اي متناسب با شرايط آن منطقه درنظر گرفته‌ايم.

  • بسته تشويقي نوسازي بافت‌هاي فرسوده كلانشهر تهران

اعطاي وام قرض‌الحسنه نوسازي با عامليت بانك مسكن
تخفيف 100درصد هزينه انشعابات
تخفيف 100درصد مجوزهاي حفاري
اعطاي تسهيلات وديعه مسكن
رايگان كردن عوارض صدور پروانه شهرداري متقاضيان
پرداخت هزينه‌هاي طراحي نما
اعطاي كمك هزينه اجراي نما
اعطاي تراكم تشويقي

کد خبر 337620

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha