مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰
۰ نفر

عباس ثابتی‌راد: نوسازی بافت‌های فرسوده، تنها یک کار کالبدی و فیزیکی نیست، بلکه یک امر کاملا اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی‌ است. به همین دلیل ستاد بازآفرینی شهر تهران که با مسئولیت شهرداری تهران مشغول به کار شده است، در قالب یک مدیریت هماهنگ علاوه بر نوسازی بافت‌های فرسوده شهری، فعالیت‌های گسترده فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی را نیز در دستور کار دارد.

شهر

مديرعامل سازمان نوسازي بافت‌هاي فرسوده شهر تهران با اشاره به اينكه شهر تهران يك شهر هوشمند است و با توجه به زيرساخت‌هاي هوشمند شهري، كار نوسازي بافت‌هاي فرسوده هم به‌خوبي پيش مي‌رود گفت: 2مسئله مهم در بافت‌هاي فرسوده شهري، وجود دارد: اول اينكه زيرساخت‌هاي اجتماعي مورد نياز براي نوسازي در شهر تهران ايجاد شده و دوم، زيرساخت‌هاي فني نيز شكل گرفته‌است. برآيند اين دو امر و تكيه بر تجربه 10ساله نوسازي در تهران هم‌اكنون منجر به شكل‌گيري الگوي كاملا ايراني و ملي براي نوسازي بافت فرسوده پايتخت شده است.

عبادالله فتح‌اللهي اعتماد دولت به شهرداري تهران و تفويض اختيار ستاد ملي بازآفريني به شهردار تهران را يكي از كليدي‌ترين و اساسي‌ترين دستاوردهاي ايجاد بسترهاي لازم در امر نوسازي بافت‌هاي فرسوده دانست و گفت: در قانون ساماندهي بافت‌هاي فرسوده كشور مصوب مجلس شوراي اسلامي پيشرفت 10درصدي سالانه براي نوسازي مطرح شده‌بود‌ اما هيچ موقع سازوكار اجرايي و بودجه‌اي لازم كه بتواند اين هدف را محقق كند اتفاق نيفتاده بود. به گفته وي ‌ مطالعات صورت گرفته براي ارزيابي از دستاوردهاي برنامه پنجم نشان داده است كه نوسازي در كشور تنها 8درصد پيشرفت داشته و نوسازي در تهران به 34درصد يعني 4برابر كشور رسيده ‌است. ‌

  • ستاد ملي بازآفريني

هم‌اكنون ستاد ملي بازآفريني در تمامي كشور آغاز به‌كار كرده است. اين ستاد در پايتخت با واگذاري اختيارات به شهردار تهران در حال فعاليت است و در استان‌هاي كشور نيز استاندار به‌عنوان رئيس ستاد بازآفريني، نوسازي بافت‌هاي فرسوده را در دستور كار دارد. نوسازي بيش از 30درصد مساحت شهري كشور كه در زمره بافت‌هاي فرسوده‌ هستند، ازجمله وظايف ستاد ملي بازآفريني است. فتح‌اللهي با اشاره به اينكه الگوي مديريت هماهنگ نوسازي و بازآفريني در تهران مي‌تواند الگوي مناسبي براي ساير شهرهاي كشور باشد گفت:

تجربه‌اي كه هم اكنون در تهران وجود دارد، ناشي از تجربه 10سال نوسازي بافت‌هاي فرسوده شهري و همچنين مطالعه نوسازي در سراسر جهان است. در واقع آنچه ستاد ملي باز آفريني تهران پيگيري مي‌كند يك الگوي ملي و بومي در امر نوسازي با توجه به فرهنگ ايراني - اسلامي است.

وي دو بعد اجتماعي و فني در امر نوسازي بافت‌هاي فرسوده را يادآور شد و افزود: در تهران زيرساخت‌هايي فراهم آورديم كه نوسازي به‌صورت هوشمند اجرا مي‌شود. علاوه بر اينكه اطلاعات كامل واحدها در دفاتر نوسازي وجود دارد، صدور پروانه ساخت و تمامي امور نوسازي به‌صورت سيستمي و اتوماسيوني انجام مي‌شود. وي با اشاره به زيرساخت‌هاي فني براي نوسازي بافت‌هاي فرسوده گفت: علاوه بر خدمات اتوماسيوني، بيش از 50شركت مهندسين مشاور در 149محله بافت فرسوده، اشرافيت كاملا فني به تمام واحدها دارند و در هر محله پلاك به پلاك و قطعه به قطعه همه واحدها را شناسايي كرده و آماده ارائه خدمات مشاوره‌اي هستند.

به گفته فتح‌اللهي، در بعد زيرساخت اجتماعي كه از اهميت بسيار بالايي برخوردار است، سال‌ها بين مسئولان و مديران شهري و مردم خلائي براي گفت‌وگو وجود داشت كه با شكل‌گيري تالار محله در سراي محله اين خلأ برطرف شد و مردم مي‌توانند مشكلاتشان را به مديران شهري ارائه كنند. هم اكنون در تهران بيش از 350سراي محله وجود دارد كه مجموعه‌اي از دلسوزان مردم به‌عنوان هيأت امنا در آنها حضور دارند. مديران محله نيز در آنها مستقر هستند كه از خود مردم انتخاب شده‌اند. رفع ريزدانگي و ايجاد آمادگي در مردم براي تجميع واحدها يكي از معضلات اصلي بافت‌هاي فرسوده بود كه با تكيه بر بستري كه در سراهاي محله وجود داشت، اين كار به‌تدريج در حال سرعت گرفتن است.

  • آبروي مديريت شهري براي نوسازي فرسوده‌ها

‌محمدباقر قاليباف شهردار تهران پيرامون نوسازي بافت‌هاي فرسوده شهري گفته بود‌: «مديريت شهري براي نوسازي بافت‌فرسوده نه‌تنها پول و امكانات را به‌كار گرفته است، بلكه اين آمادگي را دارد كه آبرويش را هم براي آن بگذارد.» وجود زيرساخت‌هاي متعدد فني و اجتماعي از يك سو و ايجاد يك الگوي بومي براي نوسازي بافت‌هاي فرسوده هم از سوي ديگر، باعث شده است تا دولت مسئوليت ستاد بازآفريني شهر تهران را به شهردار پايتخت واگذار كند. در واقع وجود چنين ظرفيتي در شهر تهران براي رفع يكي از مهم‌ترين چالش‌هاي زندگي شهري بيش از 50ميليون نفري كه در شهرهاي كشور ساكن هستند باعث شده است، تا تهران با نوسازي بيش از 34درصد بافت‌هاي فرسوده، 4برابر بيش از ميانگين كشور، نوسازي كند.

کد خبر 340266

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha