مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۳
۰ نفر

همشهری دو - مهدی واعظی: سازمان نوسازی شهر تهران از حدود یک دهه پیش اقدامات جدی و طرح‌های مناسبی را برای تشویق مالکان بافت‌های فرسوده پایتخت به اجرا درآورده است.

تنفس  سالخورده‌ها

 اين مجموعه اقدامات طي اين سال‌ها كامل‌تر شده تا در ‌‌نهايت پس از مصوبات كميسيون ماده ۵ شهر تهران و بخشنامه‌هاي بانك مركزي درخصوص اعطاي تسهيلات بانكي و هماهنگي با سازمان‌هاي خدمات‌رساني مثل اداره گاز، شركت برق و سازمان آب، ارائه اين مشوق‌ها وارد فاز جديدي شده است. حالا همه مردم با آگاهي از اين بسته حمايتي مي‌توانند نسبت به نوسازي ملك قديمي‌شان اقدام كنند. اينجا هم نكاتي درباره نوسازي و تجميع پلاك در بافت‌هاي فرسوده شهري بيان شده و هم جدولي آورده‌ايم كه بسته حمايتي شهرداري را به‌طور كامل به شما معرفي مي‌كند.

  • از نو بساز

تعداد آنها كم نيست؛ خانه‌هاي كوچكي كه ديوار‌هايشان رنگ خستگي دارد و ديگر رمقي براي سقف و در و پنجره باقي نمانده و كم‌كم بايد دستي بر سر و گوش‌شان كشيده شود، كوچه‌هاي آشتي‌كنان و پياده‌روهاي باريك هم كه ديگر جاي خود دارد. شايد از نو ساختن خانه‌اي كه 50-40مترمربع زيربنا دارد و محكوم به يكي دو‌متري عقب‌نشيني هم هست از نظر اقتصادي به صرفه نباشد اما مالكان اين خانه‌هاي قديمي مي‌توانند با يكي كردن ملك خود و همسايه، زمين مفيد و زيربناي ساختمان خود را افزايش دهند؛ يعني چند پلاك در كنار هم تجميع شوند و پلاك واحدي را تشكيل دهند. دست به‌دست دادن 2 يا چند ساختمان كوچك براي ساختن يك ساختمان بزرگ‌تر يكي از مؤثر‌ترين راه‌ها براي درمان فرسودگي بافت شهري است. تجميع پلاك، شرايط خاص خود را دارد. نخستين نكته در مورد تجميع پلاك اين است كه مالكان ساختمان‌هايي كه مي‌خواهند پلاك خود را تجميع كنند بايد در اين زمينه با هم به توافق برسند. اين توافق هم در زمينه سرمايه‌گذاري مالي است و هم قبول مسئوليت‌ها.

  • راه هموار‌تر مي‌شود

از آنجا كه اغلب تجميع پلاك‌ها در محدوده بافت‌هاي فرسوده رخ مي‌دهد شهروندان اغلب تسهيلاتي مثل دريافت وام براي نوسازي بافت فرسوده را به‌حساب وام تجميع پلاك مي‌گذارند، درصورتي كه براي تجميع پلاك به‌صورت مستقيم چنين وامي پرداخت نمي‌شود اما براي تشويق شهروندان به تجميع خرده‌پلاك‌ها تسهيلاتي درنظر گرفته شده است كه به تسريع روند نوسازي در خرده‌پلاك‌ها كمك زيادي مي‌كند. يكي از اين تسهيلات برخورداري از تخفيف‌هاي پرداخت عوارض ساخت‌وساز است. انتخاب بيشترين سطح و زيربناي مفيد ساختمان هم يكي ديگر از مزايايي است كه مديريت شهري براي تجميع پلاك در اختيار مالكان قرار مي‌دهد. استفاده از طبقات زيرزمين تا جاي ممكن هم اتفاق ديگري است كه در محله‌هاي داراي بافت تاريخي رخ مي‌دهد. تراكم تشويقي در اين موارد را هم نمي‌توان ناديده گرفت. شهرداري موظف است طبق آنچه در طرح تفصيلي شهر تهران آمده براي خرده‌پلاك‌هاي تجميع شده برنامه‌ريزي كند.

  • مجالي براي مشورت

مالكان خرده‌پلاك‌ها براي اينكه بتوانند بهترين تصميم را در مورد تجميع پلاك و نوسازي بافت فرسوده بگيرند مي‌توانند به دفا‌تر نوسازي بافت فرسوده منطقه خود مراجعه كنند. در اين دفا‌تر هم مجالي براي يك مشاوره وجود دارد و هم مي‌توان از شرايط آينده محله موردنظر كه در طرح تفصيلي شهر تهران آمده است اطلاعاتي به‌دست آورد. در حال حاضر در شهر تهران ساخت و ساز‌ها براساس آنچه در طرح تفصيلي شهر تهران برنامه‌ريزي شده است انجام مي‌شود. دفا‌تر خدمات الكترونيك شهر هم شهروندان را براي اينكه بتوانند روند درست اداري تجميع پلاك را طي كنند راهنمايي مي‌كنند. درخواست شهروندان براي تجميع پلاك از طريق همين دفا‌تر خدمات ارائه مي‌شود. تهران جديد براساس نقشه طرح تفصيلي رشد مي‌كند؛ بنابراين بهترين راه براي اينكه اطلاع درستي از آينده ملكي كه در آن زندگي مي‌كنيد داشته باشيد بد نيست به اين طرح با دقت نگاهي بيندازيد.

  • شرايط اوليه‌ مورد نياز

براي اينكه چند خرده‌پلاك با يكديگر تجميع شوند شرايط چندان دشواري درنظر گرفته نشده است. در نخستين گام لازم است كه همه پلاك‌هايي كه با يكديگر تجميع مي‌شوند سند رسمي داشته باشند و متراژ آنها به‌طور كامل و دقيق مشخص شده باشد. قولنامه‌هاي محضري و موارد اين چنيني شامل طرح تجميع نمي‌شوند. طبق آنچه در مصوبه شوراي شهر تهران آمده، مساحت زمين‌هاي تجميع شده بايد حداكثر۲۰۰ مترمربع شده باشد. براي مقادير كمتر از اين متراژ محدوديتي وجود ندارد. خرده‌پلاك‌هايي كه در محدوده بافت فرسوده قرار دارند راحت‌تر از ساير نقاط مجوز تجميع پلاك و نوسازي را دريافت مي‌كنند. محدوديت‌هايي ازجمله ارتفاع مجاز ساخت و پاركينگ و... هم همگي بسته به شرايط محله و خياباني است كه املاك موردنظر در آن قرار دارد. اگر مالكان خرده‌پلاك‌ها خودشان به‌صورت شخصي پيگير كار اخذ مجوز باشند و تمام مدارك لازم را به موقع تحويل دهند و همه‌‌چيز روي روال باشد روند اخذ مجوز از اداره صدور پروانه شهرسازي شهرداري منطقه زياد طول نمي‌كشد.

  • تصميم نهايي با شما

وقتي درخواست صدور پروانه تجميع پلاك و ساخت‌وساز در نقطه‌اي از بافت فرسوده شهري ارائه مي‌شود، واحد صدور پروانه كار خود را آغاز مي‌كند؛ شرايط محلي و بافت محدوده به دقت بررسي مي‌شود. كار‌شناسان در جلساتي اين موضوع را مورد‌مطالعه قرار مي‌دهند كه آيا ساختن ساختماني با فلان ويژگي‌ها در فلان محله به بافت آن محدوده آسيبي مي‌رساند يا نه؟ در واقع كشش آن محله نسبت به ساختمان پيشنهاد شده بررسي مي‌شود. اگر ساختن ساختمان مورد نظر در آن محدوده آشفتگي‌هايي ايجاد نكند و همچنين با كاربري تعريف شده براي آن محدوده مغايرتي نداشته باشد، درخواست موردنظر قبول و مجوز‌ها براي ساخت‌وساز ارائه مي‌شود. طول پيشروي ساختمان، سطح اشغال، ارتفاع ساختمان و... در شوراي معماري هر منطقه شهري بررسي مي‌شود و نتيجه بعد از تأييد به‌دست مالكان مي‌رسد. در اين جلسه پيشنهادهايي كه مالكان ارائه داده‌اند و تمام راه‌حل‌هاي ممكن بررسي مي‌شود. شرايط ساخت‌وساز و صدور مجوز به همراه تسهيلاتي كه مديريت شهري در اختيار خرده‌پلاك‌ها قرار مي‌دهد به اطلاع مالك مي‌رسد و مالك درصورت پذيرفتن آن، متعهد مي‌شود همان چيزي را بسازد كه بايد. در غيراين صورت شهرداري از ادامه ساخت‌وساز در آن ملك جلوگيري مي‌كند.

  • جدول تسهيلات جديد نوسازي بافت‌هاي فرسوده

جدول تسهیلات جدید نوسازی بافت‌های فرسوده

جدول تسهیلات جدید نوسازی بافت‌های فرسوده

کد خبر 344860

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha