گروه بین‌الملل: رابرت موگابه رئیس‌جمهور زیمبابوه بایستی در نشست اتحادیه آفریقا که امروز برگزار می‌شود به موجی از انتقادات پاسخ دهد.

 این انتخابات تنها یک کاندیدا داشت و ناظران آن را به‌دلیل خشونت‌های پیش از آن غیرعادلانه می‌دانستند. انتظار می‌رود رهبران آفریقایی طی این نشست که در مصر برگزار می‌شود برای پایان دادن به بحران سیاسی در زیمبابوه با مورگان تسوانگیرای رهبر حزب اصلی مخالف این کشور به گفت‌وگو بنشینند.

 در همین حال کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا خواهان اقدام جهانی علیه دولت موگابه و تشدید تحریم‌های این کشور شده است اما به‌نظر نمی‌رسد اتحادیه آفریقا در نشست امروز خود از این تحریم‌ها حمایتی به عمل آورد و در عوض قصد دارد تا به شیوه کشور کنیا در زیمبابوه نیز قدرت را بین دو رهبر سیاسی اصلی کشور تقسیم کند.

موگابه در اقدامی که از افزایش فشارها بر دولت او حکایت داشت، در سخنرانی روز گذشته خود اشاره کرد که حاضر به انجام مذاکره با حزب مخالف جنبش برای تحول دمکراتیک است. پیش از این تسوانگیرای نیز اعلام کرده بود که خود را به مصوبات نشست اتحادیه آفریقا پایبند می‌داند اما در مورد زمان آغاز مذاکرات با موگابه توضیحی نداده بود. در تحولی دیگر حزب جنبش برای تحول دمکراتیک نسبت به حضور موگابه در این نشست اعتراض کرد. توکوزانی خوپه معاون تسوانگیرای در این حزب که در شرم الشیخ - محل برگزاری نشست – به سر می‌برد، در این رابطه گفت: تصور نمی‌کنم پس از اقداماتی که او در ماه‌های اخیر انجام داده است شایسته باشد که رهبران آفریقایی از او استقبال کنند و در عوض آنها باید سکوت خود را بشکنند و واقعیت‌ها را بیان کنند.

برخی از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند در نشست امروز رهبران آفریقا اختلاف نظر شدیدی بین منتقدان موگابه و رهبرانی چون امبکی –رئیس‌جمهور آفریقای‌جنوبی – که خواهان عدم‌اتخاذ تصمیمی علیه موگابه هستند، به‌ وجود بیاید. یکی از مخالفان اقدامات اخیر موگابه رایلا اودینگا نخست وزیر کنیا است که در گفت‌وگویی خواهان اعزام نیروهای اتحادیه آفریقا به زیمبابوه شده است.

وی در این رابطه گفت: آنچه در زیمبابوه روی میدهد شرم‌آور است و بایستی محکوم شده و با هر ابزار ممکن متوقف شود. اما رامتان لامارما فرمانده نیروهای اتحادیه آفریقا اعزام نیروهای پاسدار صلح این اتحادیه به زیمبابوه را منتفی دانست.

پیش از این موزس واتانگولا، وزیر خارجه کنیا اظهار داشته بود که ممکن است تحریم‌ها علیه زیمبابوه مؤثر واقع نشود و به جای آن، بهتر است که رابرت موگابه و مخالفین را ترغیب به مذاکره کند.

مرحله اول انتخابات ریاست‌جمهوری زیمبابوه، همزمان با انتخابات پارلمانی، در ماه مارس سال‌جاری برگزار شد و کمیسیون انتخاباتی این کشور، پس از چند هفته تاخیر در انتشار نتیجه رای‌گیری، اعلام داشت که اگرچه تعداد آرای مورگان تسوانگیرای اندکی بیش از رابرت موگابه است، اما هیچ‌یک از 3 نامزد شرکت‌کننده در انتخابات ریاست‌جمهوری به حد نصاب لازم آرا دست نیافته و انتخابات به مرحله دوم کشیده شده است.

 این در حالی بود که تسوانگیرای مدعی پیروزی شده بود. رابرت موگابه، که از رهبران مبارزه برای استقلال زیمبابوه بود، از زمان استقلال این کشور در سال 1980 تا سال 1987 در سمت نخست‌وزیر و پس از حذف این سمت و افزایش اختیارات ریاست‌جمهوری، در مقام رئیس‌جمهور و رئیس دولت زمام امور زیمبابوه را در دست داشته است.

در همین حال ملز زناوی نخست‌وزیر اتیوپی اظهار داشت که آغاز مذاکرات سیاسی در زیمبابوه از اهیمت فراوانی برخوردار است و هنوز زود است که پیشنهاد اعزام نیروهای پاسدار صلح به این کشور مطرح شود. محمدعلی یوسف وزیر امور خارجه جیبوتی نیز تاکید کردکه آفریقا بایستی برای ممانعت از آغاز جنگ داخلی در زیمبابوه تلاش کند.

کد خبر 56542

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز