یکشنبه ۹ تیر ۱۳۸۷ - ۱۰:۱۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: رابرت موگابه، تنها نامزد دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری زیمبابوه امروز پیروزی خود را در انتخابات تک نفره این کشور که بدون حضور رقیب برگزار شد جشن گرفت و برای اداره امور سوگند یاد می‌کند.

این در حالی است که جامعه جهانی و بسیاری از کشورهای جهان انتخابات روز جمعه این کشور را نامشروع خوانده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه کمیسیون انتخابات ریاست‌جمهوری زیمبابوه امروز بدون اعلام ارقام قطعی، اعلام کرد که شمارش آرای انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور به پایان رسیده و رابرت موگابه به پیروزی گسترده‌ای در این انتخابات دست یافته است.

منابع آگاه در زیمبابوه اعلام کردند که رابرت موگابه در پی این پیروزی امروز یکشنبه طی مراسمی سوگند یاد می‌کند و بار دیگر اداره امور زیمبابوه را به‌طور رسمی به‌عهده می‌گیرد. این در حالی است که برخی دیگر از منابع خبری احتمال داده‌اند که مراسم تحلیف روز دوشنبه برگزار شود. هرچند مورگان چانگیرای بزرگترین رقیب انتخاباتی موگابه از حضور در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری انصراف داد، اما کمیسیون انتخابات زیمبابوه انصراف چانگیرای را نپذیرفت و نام او را از برگه‌های رای‌گیری حذف نکرد. چانگیرای روز یکشنبه گذشته از ادامه رقابت با موگابه در انتخابات ریاست‌جمهوری زیمبابوه انصراف داد.

در همین حال به گزارش رویترز آوتویل سیلیگاوانا از مقام‌های کمیسیون انتخابات ریاست‌جمهوری زیمبابوه طی سخنانی از تلویزیون دولتی این کشور گفت: روند رای‌گیری و شمارش آرا به پایان رسیده و ارقام رسمی مربوط به نتایج آرای انتخاباتی به‌ زودی اعلام می‌شود. این در حالی است که جنبش تغییرات دمکراتیک ، شرکت در این انتخابات را که این جنبش آن را انتخاباتی فرمایشی توصیف کرده بود، تحریم کرد و مردم را از شرکت در انتخابات برحذر داشت.

حزب حاکم: دخالت نکنید

در همین حال دولت زیمبابوه دیشب از جامعه بین‌المللی خواست که در امور داخلی هراره دخالت نکند. پاتریک شیناماسا، وزیر دادگستری زیمبابوه در گفت‌وگویی با یک شبکه تلویزیونی آفریقای جنوبی از جامعه بین‌المللی خواست که در امور داخلی زیمبابوه دخالت نکند. وی اظهار داشت: دولت آماده است با میانجیگری تابو امبکی رئیس‌جمهوری آفریقای‌جنوبی به مذاکره بپردازد، اما هرگونه فشار خارجی را رد خواهد کرد. وی افزود: اجازه دهید ما بین خودمان و بدون دخالت خارجی و فشارهای دیگر به تبادل نظر بپردازیم.

عصبانیت مخالفان از آفریقای‌جنوبی

از سوی دیگر مخالفان دولت در زیمبابوه، آفریقای‌جنوبی را متهم کردند که از غیرقانونی اعلام شدن دولت هراره ازسوی شورای امنیت جلوگیری به عمل آورده است. نلسون شامیسا سخنگوی جنبش تغییرات دمکراتیک زیمبابوه گفت: من از جامعه بین‌المللی انتظار دارم این انتخابات را غیرقانونی اعلام کند. روز جمعه گذشته دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری زیمبابوه تنها با حضور رابرت موگابه رئیس‌جمهوری این کشور به‌ عنوان کاندیدا برگزار شد که هنوز نتایج آن منتشر نشده است. مخالفت‌های آفریقای‌جنوبی در شورای امنیت سازمان ملل متحد سبب شد تا این شورا نتواند دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری زیمبابوه را نامشروع بخواند. بر اساس این گزارش، نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره زیمبابوه که شب گذشته برگزار شد فقط به صدور یک بیانیه شفاهی و اعلام تأسف و ناامیدی درباره تحولات زیمبابوه اکتفا کرد.

تحریم‌های جدید بوش

در این بین رئیس‌جمهوری آمریکا دیروز تحریم‌های جدیدی را علیه دولت زیمبابوه و کسانی که از آن حمایت می‌کنند، در نظر گرفت. جورج بوش با انتشار بیانیه‌ای گفت: من به وزارت امور خارجه و وزارت خزانه دستور افزایش تحریم‌ها علیه دولت زیمبابوه و کسانی که از آن حمایت می‌کنند را داده‌ام. با این همه چندین مقام آفریقایی در واکنش به تصمیم بوش تاکید کردند که تحریم علیه زیمبابوه کارایی ندارد و جهان باید مشوق مذاکراتی با هدف تقسیم قدرت در این کشور باشد. در حالی که واشنگتن اعلام کرده اعمال تحریم‌های بیشتر علیه زیمبابوه را بررسی می‌کند، وزیران آفریقایی در این زمینه ابراز تردید کردند. موسی وتانگولا وزیر امور خارجه کنیا در حاشیه نشست وزیران خارجه آفریقا در آستانه برگزاری اجلاس اتحادیه آفریقا به خبرنگاران گفت: تاریخ نشان داده است که تحریم کارایی ندارد.

کد خبر 56449

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز