محمد هیراد حاتمی: رئیس‌جمهوری، چهار ماه پس از آن که از وعده اجرای طرح تحول اقتصادی در ایران خبر داده بود، دوشنبه شب هفته گذشته ابعاد مختلف این طرح را طی یک گفت‌وگوی تلویزیونی تشریح کرد.

احمدی‌نژاد در اعلام کلیات طرح تحول اقتصادی مدعی شد که دولت نهم برای اجرایی کردن این طرح عزم راسخ دارد و از پرداخت هزینه‌های سیاسی و اجتماعی برای نهایی شدن آن باکی ندارد. طرح تحول اقتصادی با واکنش‌های مختلفی از سوی کارشناسان اقتصادی همراه شد و نقدهای گوناگونی بر آن وارد شده است.

 اما نکته‌ای که تا کنون کمتر از آن یاد شده است حضور بخش خصوصی در طرح تحول اقتصادی دولت است. به جرات می‌توان گفت یکی از عوامل بسیار مهم و اثر‌گذار در طرح تحول اقتصادی حضور پر رنگ بخش خصوصی در این طرح است.

فعالان بخش خصوصی اعتقاد دارند که با وجود ابلاغیه سیاست‌های کلی اصل 44 باید در هر تصمیم‌گیری اقتصادی آنها طرف مشورت قرار بگیرند و از نظرات کارشناسی آنها استفاده شود. به عبارت دیگر فعالان بخش خصوصی بر این موضوع تاکید می‌کنند که اگر قرار بر این است که تصدی گری به بخش خصوصی واگذار شود حتما باید نظر افرادی که باید این کار را به سامان برسانند خواسته شود و آنها نیز به‌طور مستقیم در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی کشور دخالت داشته باشند.

با وجود اینکه جزئیات طرح تحول اقتصادی توسط رئیس‌جمهوری اعلام نشده است اما فعالان بخش خصوصی و در راس آنها اتاق بازرگانی ایران آمادگی خود را برای همکاری با طرح تحول اقتصادی دولت اعلام کرده است.

در رابطه با طرح تحول اقتصادی دولت دکتر محمد نهاوندیان، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران به‌عنوان بالا‌ترین مقام پارلمان بخش خصوصی ایران به خبرنگار همشهری عصر گفت: طرح تحول اقتصادی از سوی دولت هنوز به‌طور تفصیلی در اختیار اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران قرار نگرفته است. زمانی می‌توان به‌طور دقیق در رابطه با طرح تحول اقتصادی ارائه نظر کرد که جزئیات این طرح به‌طور شفاف مطرح شود.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران ادامه داد: کلیات طرح تحول اقتصادی که از سوی رئیس‌جمهوری مطرح شده است حکایت از آن دارد که حرکتی به سمت اصلاح نگرش اقتصادی دولت در رابطه با استفاده از عرضه و تقاضا ی بازار برای تخصیص منابع در حال شکل گرفتن است، که این موضوع باید مورد تقدیر قرار بگیرد.

نهاوندیان با اشاره به اینکه اگر جزئیات طرح تحول اقتصادی دولت مطرح شود راحت‌تر می‌توان در رابطه با آن اظهار نظر کرد گفت: بخش خصوصی این آمادگی را دارد که هم در طراحی آن مشاوره‌های لازم را ارائه کند و هم در مراحل اجرایی طرح تحول اقتصادی به دولت کمک کند. رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با اعتقاد به اینکه برای توفیق مجموعه سیاست‌های طرح تحول اقتصادی هماهنگی آنها باید در نظر گرفته شود گفت: بخش‌های مختلف این سیاست‌ها باید به همدیگر کمک کنند.

 به‌طور مثال در رابطه با بحث هدفمند کردن یارانه‌ها اجازه بدهیم قیمت‌ها علائم هدایت‌کننده را به تخصیص منابع اختصاص دهند. طبیعی است که در این شرایط نظام تعزیراتی نمی‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد. وی ادامه داد: از سوی دیگر نکته‌ای که وجود دارد این است که برای هر کدام از این سیاست‌ها باید الزاماتی دیده شود. همچنین نکته دیگری که باید به آن توجه کرد مرحله بندی و زمان بندی کار است. به‌طوری‌که نباید انتظار داشت مجموعه این اقدامات همزمان صورت پذیرد. 

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران افزود: طبعا اگر اجماع‌سازی‌ لازم را میان صاحب‌نظران اقتصادی انجام داده باشیم زمینه توفیق طرح تحول اقتصادی فراهم خواهد شد. نهاوندیان با اعتقاد به اینکه باید از شوک درمانی اجتناب کرد گفت: با توجه به فشار‌هایی که به‌دلیل محدودیت‌هایی که در تسهیلات بانکی وجود دارد و همچنین فشار‌های تورمی که به تولید آمده است، شرایط اقتصادی به گونه‌ای نیست که آمادگی وارد کردن شوک جدیدی را داشته باشد.  اعتقاد دارم که باید اجماع‌سازی‌‌های لازم صورت بگیرد و از سوی دیگر روی زمان بندی نیز تاکید می‌کنم و این موضوع نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران ادامه داد: دولت، مجلس و اتاق بازرگانی باید با همدیگر همکاری‌های لازم را در رابطه با طرح تحول اقتصادی داشته باشند تا شرایط توفیق این طرح فراهم شود.  نهاوندیان با بیان اینکه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران آمادگی خود را در رابطه با اجرای طرح تحول اقتصادی به دولت اعلام می‌کند به خبرنگار همشهری عصر گفت: اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران آمادگی دارد کمیسیون ویژه‌ای برای طرح تحول اقتصادی تشکیل دهد تا بر این اساس در رابطه با طرح ارائه شده اظهار نظر کند و علاوه بر آن در مراحل اجرایی نیز به دولت کمک‌های لازم را ارائه دهد.

کد خبر 56444

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز