بهترین کتاب‌هایی که خوانده‌ام معمولاًتوصیه دوستی کتابخوان بوده یا تعریف کوتاه و ۲ خطی‌ که اینجا و آنجا از کتاب شنیده و دیده بودم.

مرضيه موسوي

اصلاً همین تعریف کردن‌ها دلم را آب انداخت تا من هم کتابخوان شوم. می‌خواستم سر در بیاورم که چرا وقتی آدم از کتابی که خوانده حرف می‌زند، توی چشم‌هایش لامپ صد روشن می‌شود و هزار قناری در گلویش آواز می‌خواند. بعد هم هر خطش را برای هزار نفر بفرستم و بگویم اگر می‌خواهید به مراد دلتان برسید، هر وقت این کتاب را خواندید هزار جمله قشنگش را برای هزار نفر بفرستید و منتظر خبرهای خوش باشید.  
امید معجزه از کتاب ندارم اما یادم نرفته که چطور روزمرگی‌هایم را از مرگ حتمی نجات داده و به زندگی‌ام شوق پاشیده. همین نیمچه کلمه‌هایی که می‌خوانید هم از همین کتاب‌ها یاد گرفته‌ام. حالا کتابفروشی‌ها را که می‌بینم دلم می‌گیرد؛ «همه چیزفروشی» هایی که بعد از گذر از کاسه بشقاب و شمع و نوشت‌افزار، تازه به قفسه‌های لاغرش می‌رسی. خبر تعطیلی کتابفروشی‌های قدیمی شهر یکی‌پس از دیگری به گوش می‌رسد و چنگ به گلوی آنهایی می‌زند که هنوز نفسشان به بوی کتاب‌بند است. هفته کتاب و کتابخوانی است و بیشتر از هر چیزی به آنهایی فکر می‌کنم که چه حرفی برای نوشتن دارند. اما در سرشان مدام این صدا می‌چرخد که «کی دیگه توی این دوره زمونه کتاب می‌خونه» و از نوشتن منصرف می‌شوند.  
کتاب‌نویس‌ها و کتاب‌چاپ‌کن‌ها و کتابفروش‌ها می‌گویند که دوره و زمانه کتاب‌های چاپی سر آمده. اما کمتر حرفی از نسخه‌های صوتی و الکترونیکی کتاب می‌زنند که جایشان در گوشی‌های موبایل خالی است؛ البته نه آن پی‌دی‌اف‌هایی که جایگزین نسخه‌های پلی کپی کتاب شده‌اند و نویسنده و ناشر روحشان هم از دست به دست شدن آن خبر ندارد؛ کم نیست برنامه‌های آنلاین یا کتابخانه‌های دیجیتالی که می‌توانید عضوش شوید و کتاب‌های مورد علاقه خودتان را قطعاً با قیمتی ارزان‌تر از نسخه چاپ کاغذی بخرید و بخوانید. کتاب خواندن عادتی نیست که به این راحتی از سر خیلی از ما بیرون برود.

شاید فقط وقت آن است که شکل این خوانش عوض شود. اما این وسط قانون تغییرناپذیری هم هست؛ بهترین کتاب‌هایی را که قرار است هرکدام از ما در زندگی بخوانیم دوستانمان به ما معرفی می‌کنند یا تعریفی چندخطی از آن کتاب، ما را به خواندن سطر به سطر آن مشتاق می‌کند. بهترین کتابی که تازگی خوانده‌ای چه بوده؟ لامپ صد چشم‌هایتان را روشن کنید و به قناری‌هایی که توی گلویتان نشسته‌اند بگویید آواز این کتاب‌ها را برای دیگران بخوانند. شاید همین تعریف‌های سینه‌به‌سینه، همین چند خط معرفی ساده و کوتاه جان دوباره‌ای به قفسه‌های کتابفروشی‌ها داد یا به کتابخانه‌های دیجیتال رونق بخشید.  

کد خبر 564235

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha