بنیامین صدر: امحای ۲۴ تن انواع مواد مخدر در ۱۳ استان کشور در حالی انجام شد که تهران به‌دلیل آنچه آلودگی هوای این شهر عنوان شد، در این حرکت نمادین سهم چندانی نداشت.

هفته مبارزه با مواد مخدر در ایران با قدردانی از ۱۶ هزار معتاد بهبود یافته در سراسر کشور، عصر پنجشنبه در حالی آغاز شد که نماینده دفتر مبارزه با جرم و مواد مخدر سازمان ملل (UNODC) در ایران، نسبت به تهدید افزایش کشت خشخاش و تولید مواد مخدر از سوی باندهای سازمان یافته ترانزیت این مواد، هشدار داد.

روبرتو آربیتریو در مراسم روز جهانی مبارزه با مواد مخدر در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما، گفت: مبارزه با مواد مخدر مورد تهدید واقع شده، هرچند دستاوردهایی در این سال‌ها داشته‌ایم.

ایران در صف مقدم مبارزه

نماینده UNODC از ایران به‌عنوان کشوری که یکی از بیشترین هزینه‌ها را برای مبارزه با مواد مخدر می‌پردازد، یاد کرد و گفت: مرکز مبارزه با جرم و مواد مخدر سازمان ملل همواره بر مشارکت با ایران در زمینه مبارزه با مواد مخدر تاکید دارد.

آربیتریو ۲ برنامه مهم این مرکز با ایران را، یکی همکاری جنوب–جنوب دانست که براساس آن این مرکز با ایجاد مکانیسمی کشورهای منطقه را از تجارب ایران بهره‌مند می‌کنند و دیگری همکاری ۳ ‌جانبه ایران، افغانستان و پاکستان است که UNODC آن را هدایت می‌کند.

پیشینه این ۲ برنامه به سال ۲۰۰۵ میلادی برمی‌گردد که ایران و ۳۰ سفارتخانه در تهران مشارکت بیشتر برای مقابله با ترانزیت و توزیع مواد مخدر را مورد تاکید قرار دادند.

هشدار رئیس جمهوری

روز جهانی مبارزه با مواد مخدر در تهران امسال با تغییر نسبت به سال‌های گذشته برگزار شد و مهم‌ترین آن توزیع امحای مواد مخدر در چند استان کشور بود.

هر ساله در تهران به این مناسبت چندین تن مواد مخدر امحا می‌شد، اما به‌دلیل جلوگیری از آلودگی هوا امسال این مراسم در تهران لغو شد.

تغییر دیگر مراسم امسال شرکت رئیس‌جمهوری با سخنرانی زنده تلویزیونی بود. محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری در سخنان خود گفت: وقت آن رسیده که مدعیان جهانی در ارتباطات پیدا و پنهان خودشان با شبکه‌های قاچاق تجدیدنظر کنند و  این هم یک توصیه و هم یک هشدار به قدرت‌های جهانی است.

احمدی‌نژاد ادامه داد: از روزی که قدرت‌های بزرگ، وارد افغانستان شدند، تا امروز، تولید مواد مخدر چند برابر شده است، ظاهراً برخی از این قدرت‌ها، کمر به نابودی نسل‌های بشر بسته‌اند و می‌خواهند هویت آنان را متلاشی کنند.

به گفته وی جمهوری اسلامی با روشن‌بینی، بزرگ‌ترین مانع در جهت گسترش مواد مخدر است، به‌طوری‌که نیروی انتظامی، صدها شهید را برای مقابله با مواد مخدر داده است.  اما برای ریشه‌کنی، ایجاد محدودیت کامل، تغییر نوع کشت و همچنین متلاشی شدن کامل باندهای ترانزیت مواد مخدر نیازمند عزم بین‌المللی هستیم.

اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی و رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر هم در این مراسم و در آستانه هفته مبارزه با مواد مخدر گفت: از آنجایی که مقصد نهایی در ترانزیت مواد مخدر، کشورهای اروپایی و غربی‌هستند، برقراری سلامت و امنیت این کشورها در گرو سرمایه‌گذاری، و حمایت از مبارزه با ورود مواد مخدر از افغانستان به کشورهای همجوار آن است.

تولید ۹۳ درصد تریاک جهان در افغانستان

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین گفت: با تلاش پلیس، سهم ایران در ترانزیت مواد مخدر تولیدی افغانستان به اروپا، از ۶۱ به ۳۱ درصد کاهش یافت.

احمدی‌مقدم، با بیان اینکه افغانستان با ۹۳ درصد از مجموع تولید تریاک جهان، معادل ۸ هزار و ۲۰۰ تن، به کشوری بی‌رقیب در تولید مواد مخدر تبدیل شده است، گفت: با تشکیل دولت مرکزی در افغانستان و حضور نیروهای غربی، امید می‌رفت که مشکل تولید مواد مخدر کنترل شود، اما بیشترین میزان کشت خشخاش درست در این مدت در افغانستان صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه افزایش حضور دولت در مناطق مرکزی و شمالی افغانستان موجب کاهش کشت خشخاش در این مناطق شده افزود: استان هلمند در جنوب افغانستان که در نزدیکی مرز ایران قرار دارد، اکنون به تنهایی ۵۳ درصد زمین‌های زیر کشت خشخاش را به‌خود اختصاص داده و بیشترین لابراتوارهای تبدیل مواد به هروئین نیز در جنوب و شرق این کشور مستقر است.

او گفت مهم‌ترین حرکت ما برای مبارزه با مواد مخدر، کشف ۶۱۲ تن انواع مواد مخدر، معادل ۸۸۷ تن تریاک در سال گذشته و رشد ۴۴ درصدی در قیاس با سال قبل، افزایش ۹ درصدی دستگیری قاچاقچیان اصلی، کاهش ۲۲ درصدی دستگیری معتادان در کشور به‌دلیل سیاست‌های منتهی به درمان و رشد ۵ درصدی انهدام شبکه‌های تهیه و توزیع مواد مخدر است.

هم‌اکنون مجموع افراد تحت پوشش برنامه‌های درمان و بازتوانی در بخش‌های خصوصی و دولتی به گفته رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر نسبت به سال ۸۵ حدود ۲۸ درصد رشد داشته و به ۵۸۷ هزار و ۱۰۹ نفر رسیده است.

او به اجرای طرح غربالگری و درمان ۲۱ هزار و ۳۸۸ معتاد تزریقی پرخطر و رهاکردن و ارجاع ۱۷ هزار و ۳۱۶ نفر از این معتادان به مراکز درمان و کاهش آسیب اشاره کرد و گفت: تمرکز فرایند پیشگیری در محیط‌های چهارگانه آموزشی با آموزش ۱۰ هزار دانشجو و اجرای برنامه‌های پیشگیرانه در ۳ هزار مدرسه همچنین تولید ۴ هزار و ۵۰۰ دقیقه برنامه تلویزیونی و رادیویی برای استفاده خانواده‌ها و فعالیت ‌هزار سازمان مردم نهاد برای کاهش تقاضای مواد مخدر در محلات از کارهای انجام شده یا در حال انجام است.

کد خبر 56225

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز