همشهری آنلاین: دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر دوشنبه ۳ تیر ماه در نشستی با خبرنگاران در خصوص وضعیت اعتیاد و قاچاق مواد مخدر و راه‌های مقابله با آن گزارشی ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر، با اذعان به این که حلقه‌های واسطه دولتی شبکه‌های سازمان یافته مواد مخدر در ایران وجود دارند، گفت: سراغ سران مافیای مواد مخدر را باید در خارج از کشور گرفت، چرا که ایران حتی در مظان این که مقامات رده بالا یا میانی‌اش در مافیای مواد مخدر دست داشته باشند، قرار ندارد.

اسماعیل احمدی مقدم صبح دوشنبه در نشستی خبری که در حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار شد، پس از سخنرانی کوتاه ۲۰ دقیقه‌ای خود که به تشریح عملکرد سال گذشته ستاد مبارزه با مواد مخدر و اعلام برنامه‌های سال جاری این نهاد اختصاص داشت، به پرسش‌های خبرنگاران در زمینه‌های مختلف مرتبط با مواد مخدر پاسخ داد.

وی با اشاره به ۲۶ ژوئن یا ششم تیر ماه مصادف با سالروز "جهانی مبارزه با مواد مخدر" و آغاز "هفته مبارزه با مواد مخدر" در کشورمان، این هفته را فرصتی مغتنم برای ارتباط با افکار عمومی خواند.

احمدی مقدم، رشد کشفیات مواد مخدر را سالانه ۵۰ درصد خواند و با تاکید بر این که پاک‌سازی چهره شهرها از معتادان تابلو از عمده اقداماتی است که در سال گذشته به طور جدی در دستور کار ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار گرفته است، عنوان کرد: تصویب سیاست‌های کلی نظام برای ایجاد یک راهبرد همه‌جانبه در مبارزه با مواد مخدر که صرفا مبارزه عرضه‌محور نباشد و همچنین اتخاذ سیاست‌های جدیدی با راهبرد مبارزه با مواد مخدر از تولید تا عرضه و ارائه آموزش‌های اجتماعی برای کاهش ورود به دایره اعتیاد، از جمله اقداماتی است که تاکنون صورت گرفته است.

وی اولویت سال گذشته اقدامات مبارزه با مواد مخدر را درمان اعتیاد و اولویت امسال این اقدامات را پیشگیری از اعتیاد عنوان و تصریح کرد: افزایش پذیرش اجتماعی از عمده نیازهایی است که تامین آن باید در دستور کار قرار گیرد؛ چرا که امروز حتی کسی از دایره اعتیاد خارج شود، امکان ورودش به جامعه بسیار سخت است، لذا باید این فضا اصلاح شود تا هم معتاد و هم خانواده وی، به صورت همه جانبه از بند اعتیاد رهایی پیدا کنند.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش مقابله با مواد مخدر در سال گذشته، جرم‌زدایی از اعتیاد و تخلیه زندان‌ها از معتادان را از محورهای عمده این اقدام برشمرد و با اعلام این که از سال گذشته تاکنون، طبق اعلام سازمان زندان‌ها، 25 هزار نفر کاهش زندانی وجود داشته که بخش عمده‌ای از این جمعیت مربوط به زندانیان مرتبط با مواد مخدر است، افزود: طبق این سیاست دیگر هیچ معتادی به زندان معرفی نمی‌شود.

وی میزان کشفیات مواد مخدر تا پایان سال گذشته را ۶۶۰ تن انواع این مواد دانست و اعلام کرد: بر پایه تریاک، یعنی هروئین و مرفین، سال گذشته نزدیک به ۹۰۰ تن از تولیدات افغانستان تنها در ایران کشف شد و سهم ترانزیت مواد مخدر از ایران نیز که در سال ۲۰۰۵ بر اساس ادعای دفتر مبارزه با موادمخدر سازمان ملل متحد، ۶۱ درصد برای مصرف یا ترانزیت تولیدات افغانستان و در سال ۲۰۰۶، ۴۲ درصد بود، در سال ۲۰۰۷ به ۳۱ درصد کاهش پیدا کرد.

مشاور رئیس‌جمهور با تاکید بر این که البته درصد ترانزیت تولیدات مواد مخدر افغانستان از ایران در حال حاضر به یک وزن ثابت رسیده و کشور ما از افزایش تولید در افغانستان مصون مانده و یا به عبارتی میزان ورود مواد مخدر به ایران مهار شده است، تصریح کرد: از دو هزار و ۵۰۰ تن مواد مخدری که از ایران ترانزیت می‌شود، حدود ۹۰۰ تن آن کشف می‌شود که این رقم سهم بسیار بالایی در کشفیات مواد مخدر دنیا را به خود اختصاص داده، چرا که در دنیا حداکثر سهمی که برای کشفیات مواد مخدر قائل می‌شوند، ۱۰ درصد از مواد مخدر ورودی است.

وی به روند جهشی درمان اعتیاد در سال گذشته نیز اشاره کرد و با بیان این که طبق آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۵۸۷ هزار معتاد تا پایان سال گذشته تحت پوشش یکی از انواع درمان قرار گرفتند، این پوشش درمانی را رکوردی بی‌سابقه خواند و تاکید کرد: با ورود شربت جایگزین تریاک به چرخه درمان مواد مخدر در سال جاری و همچنین توسعه روش‌های درمانی دیگر، امسال ۸۴۰ هزار ظرفیت درمانی در کشور ایجاد و بدین ترتیب درمان ارزان، به موقع و در دسترس برای همه معتادان کشور فراهم خواهد شد.

احمدی مقدم به اقدامات صورت گرفته در بخش پیشگیری از مواد مخدر نیز اشاره کرد و با بیان این که در سال گذشته تنها در زمینه ارتباط با مردم در بخش رسانه، برنامه‌ها با افزایش ۹ برابری یا ۸۲۵ درصدی و در بخش صدا و سیما با افزایش سه برابری مواجه بوده است، افزود: بودجه پیشگیری از اعتیاد امسال کشور با افزایش شش برابری از ۲.۵ میلیارد تومان در سال گذشته به ۱۵ میلیارد تومان در سال جاری رسیده و بدین ترتیب، تفاهم‌نامه‌های مختلفی با سازمان‌های مختلف در جهت سرعت بخشی به ضرب آهنگ پیشگیری از اعتیاد در کشور مبادله شده یا در حال مبادله است.

وی دایره معتادان و موادفروشان را به نوعی تحت کنترل خواند و با تاکید بر این که اقدامات باید به بیرون از این دایره یعنی در بخش پیشگیری نیز گسترش پیدا کند، اشاره‌ای نیز به همکاری‌های بین‌المللی در زمینه مبارزه با مواد مخدر داشت و گفت: سازمان‌های بین‌المللی باید به دور از ملاحظات سیاسی، مبارزه با مواد مخدر در دستور کار قرار دهند؛ آنچنان که این موضوع در ایران رعایت شده و برای مثال با حوزه کشورهای خلیج فارس، همکاری‌های مناسبی در جهت هدف قرار دادن موارد مشترک در سواحل و آب‌های بین‌المللی و همچنین مبادله افسران رابط یا ایجاد پست‌های مرزی مشترک، انجام شده است.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر، از مستقر شدن دفتر همکاری‌های منطقه‌ای مبارزه با مواد مخدر به مدت یک‌سال در ایران و همچنین انتخاب ایران به عنوان رئیس کمیسیون قطعنامه و نایب رئیس اجلاس CND نیز خبر داد و با بیان این که همکاری با کشورهای دیگر در سطح گمرکات پیش‌سازها و مواد مخدر نیز در حال انجام است، اظهار امیدواری کرد که ایران در بخش پیشگیری از اعتیاد نیز همانند بخش درمان، جزو کشورهای پیشرفته دنیا قرار گیرد.

در ادامه این نشست خبرنگاران پرسش‌های خود را مطرح کردند که مشاور رئیس جمهور در پاسخ به اولین پرسش مبنی بر نقش غرب و کمک‌های مالی کشورهای بین‌المللی به ایران در عرصه مبارزه با مواد مخدر این گونه پاسخ گفت: متاسفانه کشورهای غربی به مساله مبارزه با مواد مخدر بسیار مقتصدانه نگاه می‌کنند و همه چیز را بر اساس هزینه و فایده می‌سنجند و این در حالیست که معاون دبیر کل سازمان ملل متحد، خود اعلام کرد که هر یک واحد هزینه در مبارزه با مواد مخدر، ۱۰۰ واحد صرفه‌جویی در اروپا به همراه خواهد داشت.

وی با تاکید بر این که موضوع و اهمیت مبارزه با مواد مخدر باید برای کشورهای غربی حس شود، وضع فعلی کمک‌های مالی این کشورها را «صرفا یک حضور نمادین برای کسب پرستیژ» خواند.

احمدی مقدم از دیدار سفرای کشورهای پیمان پاریس یا مینی‌دوبلین در ماه آینده از مرزهای کشورمان خبر داد و با اشاره به کمک‌های مالی این کشورها، اظهار کرد: مجموع کمک‌هایی که از کشورهای غربی به ایران تعلق می‌گرفت، سالانه ۶۰۰ هزار دلار بود که با توجه به تلاش‌هایی که صورت گرفت و قطعنامه‌ای که در اجلاس CND مبنی بر لزوم تناسب کمک‌های مالی سازمان‌های بین‌الملل به کشورها با توجه به نقش آن‌ها در مبارزه با مواد مخدر، این کمک‌ها به ایران با حدود سه برابر افزایش به حدود شش میلیون دلار برای سه سال رسید.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اقدامات صورت گرفته برای توقف حجم بالای ورود کراک به داخل کشور نیز ، بیان کرد: باندهای مواد مخدر با دستیابی به تکنولوژی‌های پیشرفته و اسیدها و پیش‌سازهای مرغوب توانستند، خلوص هروئین را از ۶۰ تا ۶۵ درصد به ۹۵ درصد افزایش دهند و از این طریق، هروئین سفید یا کراک تولید کنند که حدود ۱۵ تا ۱۷ برابر سبک‌تر از تریاک است و علاوه بر این که استنشاق و استعمال آن آسان‌تر است، عوارض تزریق را هم ندارد.

وی تاکید کرد: کراک در چرخه مبارزه با مواد مخدر کشور، هروئین محسوب می‌شود و همه اقداماتی که در امر درمان و پیشگیری از اعتیاد به هروئین انجام می‌شود، به درمان و پیشگیری از اعتیاد به کراک نیز اختصاص خواهد یافت.

مشاور رئیس جمهور پرسش دیگری مبنی بر مجوزدار بودن تولید دارو از مواد مخدر کشف شده در داخل کشور را این گونه پاسخ داد: این اقدام هیچ تعارضی با قوانین ندارد و از مجوزهای بین‌المللی برخوردار است، البته سازمان‌های بین‌الملل به تبدیل مواد مخدر کشف شده و صادرات آن‌ها به سایر کشورها به لحاظ بهداشتی، ایراداتی وارد می‌کنند که در این زمینه نیز به دنبال اخذ مجوز هستیم.

 وی در ادامه در پاسخ به علت تناقض‌گویی‌هایی که در اعلام آمارهای مربوط به معتادان و درصد اعتیاد در کشور وجود دارد، یادآورشد: این تناقض‌گویی‌ها، اغلب به گذشته مربوط می‌شود؛ بدین مفهوم که اگر کسی قصد پول گرفتن داشت، می‌گفت، شمار معتادان بسیار زیاد است و اگر کسی گزارش عملکرد می‌داد، می‌گفت، شمار معتادان بسیار کم است و بسیاری از مجامع بین‌المللی نیز به همین آمار مخدوش ما اتکا می‌کردند.

احمدی مقدم افزود: البته این اقدام هنوز هم در دنیا مرسوم است و بسیاری از کشورها برای جذب اعتبار بیشتر به صورت کاسب‌کارانه شمار معتادان خود را بالاتر از آن چیزی که وجود دارد، اعلام می‌کنند، اما این اقدام حتی در شان کشور ما نیست.

وی شمار تخمینی معتادان کشور را بر اساس برآورد RSA انجام شده در سال گذشته، یک میلیون و ۱۶۰ هزار نفر عنوان و تصریح کرد: قطعا این آمار پس از جرم‌زدایی از اعتیاد و صدور کارت‌های درمان، در موقع مشابه کنونی در سال آینده، رسمی‌تر اعلام خواهد شد و علاوه بر این، مصوبه شده که هیچ دستگاهی، خارج از آماری که کمیته آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام می‌کند، نمی‌تواند آمار دیگری انتشار دهد.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه در مورد اعتبارات اختصاص یافته به انسداد مرزهای شرقی کشور نیز، بیان کرد: سال گذشته، اعتبارات انسداد مرزهای شرقی به وزارت کشور تعلق گرفت و اگر چه ۳۰ تا ۴۰ درصد این اعتبار محقق نشد، اما مابقی اعتبار نیز که تعلق گرفته بود، به صورت پراکنده و غیرهدفمند هزینه شد.

وی ادامه داد: البته امسال اعتبارات انسداد مرزها به نیروی انتظامی اختصاص پیدا کرده که ۵۰ درصد از کل این اعتبار در سه ماهه اول سال، به انسداد مرزهای شرقی کشور اختصاص یافته است.

مشاور رئیس جمهور، همچنین در ادامه به جزییات هزینه‌کرد بودجه امسال ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز اشاره کرد و با تاکید بر این که علیرغم رشد نیافتن اعتبار درمان به دلیل در اولویت قرار گرفتن بخش پیشگیری، یارانه‌های داروهای درمان اعتیاد قطع نخواهد شد، بودجه امسال ستاد مبارزه با مواد مخدر را ۷۷ میلیارد تومان خواند و اعلام کرد: ۱۰ درصد از این بودجه به دبیرخانه‌ها و شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سراسر کشور، ۴۵ درصد به نیروی انتظامی در بخش مقابله اعم از پلیس مبارزه با مواد مخدر، قرارگاه رسول اکرم (ص) و هزینه‌های عملیاتی و ماموریتی، ۲۰ درصد به بخش پیشگیری و ۲۵ درصد به بخش درمان اختصاص پیدا خواهد کرد.

وی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار یک نشریه آلمانی درباره این که آیا آزمایشگاه‌های تولید کراک و هروئین در ایران وجود دارد ؟ بیان کرد: تاکنون چنین آزمایشگاه‌هایی در ایران پیدا نشده و کل تولید مواد مخدر به افغانستان و پاکستان مربوط می‌شود که مراکز تولید مواد مخدری همچون کراک، ‌هروئین و مرفین در این کشورها قابل رصد است.

احمدی‌مقدم از افزایش ۵۰ تا ۶۰ درصدی میزان کشف هروئین در ایران در سال گذشته نیز، خبر داد و خاطر نشان کرد: متاسفانه ۴۰ تا ۴۳ درصد مصرف‌کنندگان مواد مخدر کنونی کشور، معتاد به هروئین هستند که با توجه به این امر، این ماده نیز در اولویت برنامه‌های درمانی اعتیاد به مواد مخدر کشورمان نیز قرار گرفته است.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری، مبنی بر این که آیا مافیای مواد مخدر در ایران وجود دارد؟ اظهار کرد: آنچه که هم اکنون در کشور از سوی برخی به مفهوم مافیا مطرح شده، این است که می‌خواهند رد پای مافیا را در بخش‌های دولتی کشف کنند.

وی افزود: این که شبکه‌های سازمان‌یافته جرم چه در زمینه سیگار و چه در مورد هر ماده دیگری که نوعی سود به دنبال خود دارد، وجود داشته باشد، طبیعی است، به گونه‌ای که شبکه‌هایی شکل می‌گیرند و کشف آن‌ها در دستور کار قرار می‌گیرد، اما اگر منظور از مافیا، آن حلقه‌هایی است که بخش‌های حکومتی و دولتی در آن حضور دارند، ما چیز جدی نداریم، البته نمی‌خواهم بگویم که آلودگی نیست، چرا که گاهی مواردی مربوط به دستگیری یک مامور نیروی انتظامی یا مامور گمرک در این زمینه اتفاق می‌افتد، اما معمولا این موارد در نوع جرایم خود، مثلا تبانی یک مامور با یک باند مواد مخدر که از جایی عبور می‌کند، است.

مشاور رئیس‌جمهور با بیان این که مافیا، معمولا در جهان، سطوح بالا را در بر می‌گیرد، بیان کرد: این که این مسئولان رده بالا یا میانی ایران چقدر در این زمینه همکاری دارند، حداقل در سال 86 و سال‌های قبل آن، من موردی یادم نمی‌آید و در مظان این موضوع هم، نه هستیم و نه قرار داریم.

وی خاطر نشان کرد: اما اگر منظور از مافیا، سازمان‌یافتگی شبکه جرم و جنایت است، حتما بدانید که مواد مخدر یکی از سازمان‌یافته‌ترین شبکه‌هاست که از محل تولید تا اروپا و محل مصرف پیوستگی دارد و نه تنها یک باند، بلکه گروه‌های بسیار زیادی در این امر مشارکت دارند.

احمدی‌مقدم اذعان کرد: سران این شبکه‌ها نیز عمدتا و یا ۱۰۰ درصد در داخل کشور نیستند، البته حلقه‌های واسطی در کشور هستند، اما سران مافیا عمدتا در خارج از کشور فعالیت می‌کنند.

وی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر علت تغییر الگوی مصرف یا کاهش سن مصرف اعتیاد در کشور ، گفت: به رغم دو برابر شدن جمعیت پس از پیروزی انقلاب، شمار معتادان ایران از آن زمان تاکنون تغییری نکرده و البته نمی‌توان، تغییر الگوی مصرف یا کاهش سن اعتیاد را منکر شد، چرا که در حال حاضر، روند سنتی اعتیاد یعنی اعتیاد در سنین بالا و آن هم به تریاک، به اعتیاد در سنین پایین و به موادی همچون هروئین، کراک یا روانگردان‌ها تغییر پیدا کرده و به تناسب این امر، اقدامات پیشگیرانه باید در سطح کل جامعه گسترش پیدا کند.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر، همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه العربیه که پرسید «با توجه به بند ۱۰ بسته پیشنهادی اروپا به ایران، همکاری با ایران در حوزه مبارزه با مواد مخدر منوط به همکاری جدی با افغانستان است و آیا ایران به این بند تن در می‌دهد؟» گفت: دولت افغانستان دارای مشکلات اساسی است، چرا که ساختار حکومتی آن هنوز شکل نگرفته و ساختار حکومتی قوی و همچنین امنیت و ثبات ندارد؛ در کنار این موارد، کشورهای خارجی نیز در آنجا مداخلاتی دارند، لذا افغانستان در موقعیتی نیست که تعهداتی قابل اجرا داشته باشد و ما هم انتظاری از این دولت در این زمینه نداریم، بلکه انتظار ما این است که کشورهای بین‌المللی، به امنیت ثبات افغانستان کمک کنند.

وی افزود: در حال حاضر هر جا که یک دولت منسجم حضور و امنیت وجود دارد، آن منطقه عاری از مواد مخدر است و با توجه به این که افغانستان نیز دارای دولت منسجمی نیست،‌ باید توقعاتمان را از این کشور محدود کنیم.

مشاور رئیس جمهور در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری فرانسه مبنی بر آمار کنونی معتادان تفننی در ایران، بیان کرد: در حال حاضر مشکل اصلی ما در ایران افرادی هستند که وابستگی به مصرف مواد مخدر دارند و اگر چه مصرف کنندگان تفننی نیز در خطر هستند، اما شمار این افراد کمتر است.

وی با بیان این که آمار دقیقی از شمار معتادان تفننی کشور وجود ندارد، تعداد این افراد را بر اساس تخمین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر خواند.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه در پاسخ به سوال‌های خبرنگار آسوشیتدپرس با این عناوین که در بسته پیشنهادی ۵+۱، ‌افزایش همکاری غرب با ایران در مبارزه با مبارزه با مواد مخدر متکی به تعلیق غنی‌سازی اورانیوم است، آیا ایران زیر بار این بند می‌رود، آیا ادعاهای آمریکا در مورد نقش ایران در عراق و همچنین داستان هسته‌ایش در خودداری کشورهای غربی از کمک مالی به ایران در مبارزه با مواد مخدر تاثیر گذارده بوده است؟ و این که نقش آمریکایی‌ها در افغانستان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟، گفت: نقش آمریکایی‌ها حداقل در موضع مواد مخدر مشکوک است و در تصاویری هم که منتشر می‌شود، می‌بینید که سنگرها و پایگاه‌های سربازان آمریکایی در وسط مزارع کشت خشخاش است و زارعان آزادانه در کنار سربازان آمریکایی کار می‌کنند، لذا حسن نیت آمریکایی‌ها و نقششان در این زمینه، مشکوک و کم کاری و بی‌تفاوتی آن‌ها نیز ۱۰۰ درصد است، زیرا از زمان ورود آمریکا به افغانستان، تولید خشخاش در این کشور، با افزایش ۴۱ برابری از ۲۰۰ به هشت هزار و ۲۰۰ تن رسیده است و در مناطقی هم که ادعا دارند، کشت خشخاش قطع شده، جایگزین آن کشت حشیش شده که به بازار مصرف خودشان هم نزدیک است.

وی گفت: در مورد بسته مشوق‌ها نیز من در جایگاهی نیستم که بسته را بررسی کنم، اما اگر بقیه پیشنهادهایشان هم از همین دست باشد، معلوم می‌شود که این بسته یک بسته‌ای است که فقط آن را از یک چیزهایی پر کرده‌اند و هیچ ارزش بررسی هم ندارد.

احمدی مقدم اذعان کرد: به نظر می‌رسد، بند مربوط به ادامه کمک‌های غرب در زمینه مبارزه با مواد مخدر به ایران در صورت توقف برنامه هسته‌ای و غنی‌سازی اورنیوم در بسته پیشنهادی اروپا برای غنی‌سازی این بسته گنجانده شده و بیشتر به یک شوخی شبیه است.

احمدی مقدم یادآورشد: اگر غربی‌ها ادعا دارند که از همکاری با ایران خودداری می‌کنند، پس این ادعا خود یک اعتراف است، مثلا در حال حاضر هم خیلی از وسایل از جمله قطعات هواپیما را به بهانه‌های مختلف به ما نمی‌دهند، البته فعلا که ادعا دارند، کمک می‌کنند و مثلا همه سفیرانشان مدعی‌اند که ما خیلی دلسوزیم و مساله مواد مخدر یک مشکل جهانی است و تابع ملاحظات سیاسی نیست، این‌ها تناقض‌گویی‌هایی است که وجود دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان دارد، ایران با توجه به بند مورد نظر در بسته 1+5 در مبارزه با مواد مخدر تجدید نظر کند، تاکید کرد: ایران به هیچ‌وجه راه را برای ترانزیت مواد مخدر باز نمی‌کند و استحکاماتی که در شرق کشور بنا شده برای همه قاچاقچیان است، چه قاچاقچیان وارد کننده مواد مخدر و چه ترانزیت‌کننده‌های آن‌ها.

وی با تاکید بر این که موضوع مواد مخدر را نباید سیاسی کرد، چرا که با سیاسی کردن آن، تنها مردم آسیب می‌بینند، نه دولت‌ها، خاطر نشان کرد: برنامه مبارزه با مواد مخدر ایران، تحت تاثیر هیچ موضع سیاسی قرار نمی‌گیرد.

خبرنگار آلمانی دیگری از راه‌های خروج مواد مخدر از ایران و این که اروپا در چه درجه‌ای از اهمیت برای قاچاقچیان مواد مخدر قرار دارد، پرسید که دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر پاسخ گفت: طبیعتا نگرانی‌ها باید بر ورود مواد مخدر به داخل متمرکز شود که از این طریق ترانزیت کنترل می‌شود. کشورهای دیگر نیز در این زمینه باید برای خود فکری بکنند.

وی با بیان این که ایران هم اکنون معبری برای دو نوع ماده هروئین و مرفین به مقصد اروپا و حشیش به مقصد کشورهای غربی و خلیج فارس است، اعلام کرد: در سال ۸۵، ۱۱ هزار و ۵۹۲ کیلو هروئین و ۱۱ هزار و ۱۷۴ کیلو مرفین و در مجموع حدود ۲۲ هزار و ۷۰۰ کیلو هروئین و مرفین و در سال ۸۶، ۱۸ هزار و ۳۳۹ کیلو هروئین و ۱۲ هزار و ۲۰۹ کیلو مرفین و در مجموع ۳۰ هزار و ۵۰۰ تن هروئین و مرفین کشف شد که این امر افزایش ۵۸ درصدی کشفیات هروئین و در مجموع افزایش ۳۵ درصدی کشفیات مشتقات تریاک را نشان می‌دهد و این افزایش آمار نیز خود گواهی بر اقدامات ایران در سطح منطقه و بین‌الملل است.

وی افزود: طبق آمار سازمان ملل متحد، حدود ۵۰۰ تن هروئین در افغانستان تولید می‌شود که این موضوع به گفته آن‌ها، «سونامی هروئین برای اروپا» را در پی دارد.

احمدی مقدم همچنین گفت: در حال حاضر، مصرف جهانی مواد مخدر چهار هزار و ۵۰۰ تن و تولیدات این مواد هشت هزار و ۲۰۰ تن است که این موضوع نشان می‌دهد، تنها قلم جنسی که دچار تورم جهانی در سال جاری نشده، مواد مخدر است.

کد خبر 55882

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز