همشهری آنلاین: تعداد زندانیان مربوط به جرایم مواد مخدر ۴۸ درصد از زندانیان کشور را شامل می‌شود.

علی اکیر یساقی، رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور گفت: استاندارد جهانی برای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ۱۸۴ نفر است که درایران به ازاء هر ۱۰۰ هزار نفر حدود ۲۰۰ نفر زندانی داریم.

به گزارش ایرنا وی با بیان اینکه آمار زندانیان در حال حاضر حدود ۱۵۰ هزار نفر است، گفت : این میزان زندانی کمی بیش از استاندارد جهانی و بالاتر از متوسط استاندارد آسیا است اما با سیاست‌های جدید میزان ورودی زندانیان کنترل می‌شود.

یساقی علت بالا بودن میزان زندانیان در کشور را حساسیت بیش از حد نظام برای مبارزه با تخلفات عنوان کرد و گفت: در دهه گذشته کشور برای مسئولان دستگاه‌ها بهترین راه مجازات حبس بوده که با توجه به سیاست‌های توسعه قضایی میزان ورودی زندانیان کنترل شده است.

وی افزود: در زندان‌های کشور با وجود دانشگاه علمی و کاربردی و پیام نور زندانیان می‌توانند از طریق شرکت در کنکور ورودی دانشگاه‌ها در رشته‌های خاص که در دفتر چه آزمون ذکر شده شرکت و ادامه تحصیل دهند.

رییس سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور در خصوص چگونگی فرار شهرام جزایری گفت: با توجه به اینکه این مساله مورد رسیدگی قرار گرفته ولی جزایری با استفاده از غفلت و مسامحه با مامورین و عوامل متعدد دیگر موفق به فرار شد که تمامی مسببین این مساله مورد تعقیب قرار گرفته و به تخلف آنان رسیدگی شد.

یساقی با اشاره به اینکه در زندان‌های کشور زندانی سیاسی نداریم گفت: در ابلاغ ورودی زندانیان موضوع جرم مشخص شده و عناوین مجرمانه افترا، نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی قید شده که برای سازمان زندان‌ها این عناوین مورد نظر است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد تعداد زندانیان زن در کشور افزود: میزان زندانیان زن نسبت به کل زندانیان ۳.۵ درصد است.

رییس سازمان زندان‌ها واقدامات تامینی و تربیتی کشور در خصوص علت تاخیر در اعزام مددجویان به زندان، گفت: کمبود نیروی انسانی و امکانات در بدرقه و اعزام زندانیان تاثیر گذار است.

یساقی ادامه داد: با تشکیل یگان حفاظت زندان‌ها از مهر ماه سال جاری اعزام و بدرقه زندانیان برعهده این یگان خواهد بود ولی تا آن زمان نیروی انتظامی عهده دار اعزام وبدرقه زندانیان است.

وی میزان اطفال در زندان را در مجموع کشور را به کمتر از ۱۰۰ نفر عنوان کرد و گفت: براساس آیین نامه اگر زن زندانی طفل کمتر دو سال داشته باشد تا دو سالگی دربندهای مشخص و با تغدذیه متفاوت درکنار مادرش نگهداری می‌شود و بعد از دو سال به بهزیستی و یا با درخواست خانواده وی کودک به ایشان تحویل می‌شود.

رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور تصریح کرد: بالاترین آمار زندانیان درکشور مربوط به جرایم مواد مخدراست که 48 درصد از زندانیان را تشکیل می دهد.

یساقی درخصوص ورود مواد مخدر به زندان گفت: درسراسر دنیا زندان‌ها گرفتار این معضل هستند و از طرفی ۷۰ درصد زندانیان جویای مواد مخدر هستند. درحال حاضر ۱۰۰ مرکز در زندان‌ها ۲۲ هزار زندانی تحت درمان دارد.

وی درخصوص نحوه اعطای مرخصی به زندانیان گفت: اعطای مرخص به زندانیان با اخذ وثیقه صورت می‌گیرد و اگر تاخیری در ورود زندانی مشاهده شود طبق قانون مجازات یک روز غیبت در حکم فرار است و برای زندانی پرونده قضایی تشکیل شده و مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

براساس قوانین اعطای مرخص به قاچاقچیان و زندانیان پرخطر منع شده است.

کد خبر 55090

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز