بنیامین صدر: دبیر کل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر گفت: درمان اعتیاد همیشه به معنای ترک کامل مواد‌مخدر نیست، بلکه کنترل مقدار مصرف و تغییر نکردن الگوی آن به وضعیت پرخطر است.

اسماعیل احمدی‌مقدم فرمانده نیروی انتظامی و دبیر کل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر همچنین در حاشیه مراسم تودیع و معارفه جانشین دبیرکل این ستاد در پاسخ به خبرنگار همشهری مبنی بر اینکه برخی شبکه‌های تلویزیونی داخلی به نقل از منابع آمریکایی خبر دادند که اعضای کارتل‌های قاچاق مواد‌مخدر مکزیک در ایران آموزش دیده‌اند، اظهار داشت: این خبر را تکذیب می‌کنم. حضور اتباع مکزیکی در ایران حتی برای جهانگردی نیز بسیار اندک است، ضمن اینکه منابع خبری باید دقیق و مستند گزارش دهند.

احمدی‌مقدم در این مراسم تصریح کرد، فرد معتاد حتی اگر ترک اعتیاد کند، به لحاظ روانی بهبود نیافته است، بنا بر این سیاست ما این است که وضع فرد درمان‌پذیر، بدتر نشود.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر با بیان اینکه کنترل اوضاع حوصله و آرامش می‌خواهد، افزود: افزایش بیش از حد انتظارات و بی‌تناسبی آن با امکانات، مشکلاتی را به همراه دارد.

احمدی‌مقدم با تأکید بر اینکه در ۳ سال اخیر کارهای سازنده‌ای در ایران برای مبارزه با مواد‌مخدرصورت گرفته، ادامه داد: در این سال‌ها تعداد معتادان تحت‌درمان از ۱۰۰ هزار نفر به ۶۰۰ هزار نفر رسیده است.

او همچنین  از این که جامعه جهانی هنوز از اقدامات سازنده ما اطلاع درستی ندارد ابراز تاسف کرد و گفت: این یک ضعف است؛ هرچند که جامعه بین‌المللی این واقعیت را خوب پذیرفته که بالاترین کشفیات مواد‌مخدر در ایران صورت می‌گیرد.

به گفته احمدی‌مقدم تا ۱۵ سال آینده آمار معتادان ایران به نصف امروز می‌رسد و خطرات آنان نیز تا ۹۰ درصد کنترل می‌شود.

احمدی‌مقدم در پایان این مراسم با قدردانی از تلاش محمدرضا جهانی در دوره ۱۵ ماهه‌ای که جانشین دبیرکل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر بوده است، از انتخاب طاها طاهری به‌عنوان جانشین جدید خود در این سمت اظهار خرسندی کرد.

طاها طاهری که رسماً به‌عنوان جانشین دبیرکل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر منصوب شد، پیش از این مدیرعامل شرکت دخانیات بوده است. این موضوع سبب شد تا احمدی‌مقدم پیش از پرسش خبرنگاران درخصوص دلایل انتخاب او در توضیحی بگوید که این انتخاب به‌دلیل آشنایی و همکاری منسجم و هماهنگ قبلی در امر مبارزه با اعتیاد انجام شده است.

خبرنگاری در حاشیه این مراسم درباره پرداخت هزینه‌های درمان معتادان پرسید و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر پاسخ داد: این هزینه‌ها را بیمه‌ها باید بپذیرند، مسئولیت این کار نیز برعهده وزارت رفاه است و قرار بوده به بیمه‌ها ابلاغ کند که من از چگونگی آن اطلاعی ندارم.

او در عین حال از حمایت سازمان بهزیستی برای پرداخت هزینه‌های درمان معتادان ناتوان و ضعیف خبر داد.دبیرکل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر با تأکید بر اینکه بیمه اعتیاد نداریم، تصریح کرد: از ابتدا هم قرار نبوده که ستاد هزینه‌های درمانی معتادان را تامین کند.

براساس گزارش‌های دفتر مبارزه با جرم و مواد‌مخدر سازمان ملل سالانه ۵۰۰ هزار تن هروئین در افغانستان تولید می‌شود که به‌دلیل سودآوری بالا بیش از یک سوم آن به کراک تبدیل می‌شود.

کد خبر 58643

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز