قدم گذاشتن در مسیر خیر و حمایت و کمک به نیازمندان نخستین انگیزه شروع فعالیت‌های خیرانه «فریده کریمی‌”‌بود.

کارگاه

همشهری آنلاین _ محمدرضا محمدی‌تاش : او ابتدا با حضور در جلسات دعا و قرآن حسینیه‌ها و خانه‌ها همراه جمعی از دوستانش اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مردمی ‌و داوطلبانه برای تأمین نیازهای اقشار کم‌درآمد و زنان سرپرست خانوار می‌کرد تا اینکه به این نتیجه رسید به جای ماهی دادن می‌توان ماهیگیری را به نیازمندان یاد داد. کریمی‌ با بیان این مطلب می‌گوید: «مطالعات و تحقیقات زیادی روی موفقیت اقتصادی کشورهایی از جمله چین داشتم. کتاب‌های زیادی خواندم تا به این نتیجه رسیدم برای رسیدن به توسعه اقتصادی باید چرخ صنعت در گردش باشد.

از طرفی به این فکر کردم به جای تأمین نیاز افراد نیازمند به‌ویژه زنان سرپرست خانوار که با سختی زندگی می‌کنند و بیشتر از حد مجاز کار، اما دستمزد کمی‌ دریافت می‌کردند یک فرصت اشتغال ایجاد کنم تا در کنار آن چرخ‌های صنعت کشور هم در حرکت باشد و یک کالای ایرانی به فروش برسد. مهم‌ترین ایده‌ام فراهم کردن شرایط کارآفرینی بود.»
کریمی‌ برای محقق شدن این خواسته ابتدا سراغ یادگیری کیف‌دوزی و کار با چرم می‌رود و به کمک خانم کارگریان با این هنر آشنا می‌شود و نخستین گام را برای کارآفرینی برمی‌دارد. محل آموزش هم حسینیه خانواده «سیده ارفعی» بعد از اجرای مراسم دعا و زیارت می‌شود.

  • قبول سفارش از تولیدی‌ها

بعد از مدتی و با آشنایی با «معصومه بامداد» از معتمدان خیابان امامزاده عبدالله(ع) دایره فعالیت‌ها گسترش پیدا می‌کند و محل آموزش و کار زنان سرپرست خانوار به پایگاه و مسجد رضوان منتقل می‌شود. در این میان اعضای بیشتری هم به گروه اضافه می‌شوند تا بانوان سرپرست خانوار و افراد جویای کار از آموزش‌های متنوع‌تری بهره‌مند شوند. کریمی ‌با بیان این مطلب به نحوه حضور در سرای محله جی و قبول سفارش از تولیدی‌ها اشاره می‌کند: «با همراهی اعضای گروه و دوستان تعدادی چرخ خیاطی برای قبول سفارش از تولیدی‌ها خریداری شد. همچنین برای گسترش فعالیت‌ها با آقای پژمان‌نژاد دبیر شورایاری و «فریبا تاجیک» مدیر محله جی برای استفاده از فضای سرای محله صحبت کردیم و یک سال است که در این‌سرا مشغول فعالیتیم.»
سفارش دوخت مانتو، بالشت و کوسن، عروسک، زیورآلات و حتی تولید ماسک از سوی یک فرد خیر برای توزیع رایگان میان کارگران از جمله این سفارش‌ها بوده است. کریمی ‌به انجام این کار توسط بانوان کارگاه اشاره می‌کند و می‌گوید: «زنان جویای کار زیادی نزد ما نامنویسی کردند، اما این روزها رکود بی‌سابقه‌ای بر بازار فروش محصولات حاکم است. همین موضوع باعث شده تا نتوانیم جوابگوی همه اهالی باشیم، چراکه سفارش کار کم شده و مجبوریم با تعداد کمی ‌از بانوان همکاری کنیم. این یکی از مهم‌ترین مشکلات ما در این روزهای کرونایی است، در حالی که با توجه به شرایط موجود بانوان سرپرست خانوار بیشتر نیاز به درآمد دارند.»

  • برپایی نمایشگاه فروش محصولات

«معصومه بامداد» از دیگر بانوان کارآفرین محله جی با تأیید گفته‌های کریمی‌ در ادامه به نبود حمایت از سوی نهادها و ارگان‌ها برای فروش محصولات و سفارش کار اشاره دارد و می‌گوید: «سال‌های زیادی است در حوزه کارآفرینی میان بانوان و زنان سرپرست خانوار فعالیت دارم. سال ۷۴ تا ۷۵ سعی کردم با حمایت از زنان سرپرست خانوار و برپایی نمایشگاهی از محصولات تولیدی آنها فعالیت و تولیدات آنها را به دیگران معرفی و به نحوی برایشان بازاریابی کنم، اما از هیچ ارگان و نهادی برای ادامه کار حمایت و تشویق نشدم. با همه سختی‌هایی که تحمل کردم کار بی‌نتیجه ماند. اما با این اوصاف جسته و گریخته کارهایی را برای توانمندسازی نیازمندان انجام می‌دادم تا اینکه آشنایی با دوستان امکان فعالیت‌های جدید را فراهم کرد.»
بامداد از نبود بازار فروش و ارائه محصولات تولیدی گلایه‌مند است و می‌گوید: «شرایط خوبی نداریم و گاهی اوقات شرمنده بانوانی می‌شوم که برای اشتغال و فعالیت سراغ ما می‌آیند. چون سفارشی نیست و جایی هم برای ارائه محصول تولیدی آنها وجود ندارد. ابزار کار را هم در اختیار بانوان قرار می‌دهیم، اما وقتی نمی‌توانیم بازاری برای فروش آنها پیدا کنیم چاره‌ای جز توقف همکاری و شرمندگی برای ما نمی‌ماند. ارگان‌ها و نهادهای مختلف باید از تولیدات زنان سرپرست خانوار حمایت بیشتری داشته باشند و برای بازار فروش این محصولات ایرانی میان مردم بیشتر تبلیغ کنند.»

  • فراهم شدن فرصت اشتغال

یکی از مهم‌ترین کارکردهای‌سراهای محله‌ تأمین ظرفیت‌های مورد نیاز اهالی است. گارگاه کارآفرینی سرای محله جی برای اهالی فرصت اشتغال را فراهم کرده است، اما تولید محصول نیاز به بازاری برای فروش دارد تا چراغ این کارگاه روشن بماند و چرخش بچرخد. «فریبا تاجیک» مدیر محله جی با بیان این مطلب افزود: «بعد از آشنایی با بانوان این گروه خیریه از اختصاص بخشی از فضای سرای محله به فعالیت بانوان سرپرست خانوار استقبال کردیم. اما امیدواریم که با دریافت سفارش و از همه مهم‌تر بازار فروش چراغ این کارگاه روشن بماند و بانوان بیشتری بتوانند به خودکفایی و کسب درآمد در این روزهای کرونایی که بسیاری از مشاغل صدمه دیده‌اند و بخش زیادی از کسب‌وکارها تعطیل شده‌اند، دست پیدا کنند. بازاریابی برای فروش محصولات تولیدی، حمایت و همراهی نهادها و ارگان‌های مسئول را می‌طلبد.»

  • آماده همکاری با نهادها

بسیاری از تولیدات بانوان سرپرست خانوار روی صفحه اینستاگرام ‌به نشانی honare‌ـ sama برای بازدید عموم در معرض نمایش قرار دارد. فریده کریمی‌ با اشاره به این موضوع برای همکاری با همه نهادها و ارگان‌های دولتی مانند بهزیستی، شهرداری و مدارس و همچنین نهادهای غیردولتی اعلام آمادگی می‌کند.

کد خبر 561391

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha