کتابفروشی افسانه‌ای شکسپیر و شرکا در پاریس به دلیل محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا دچار ضررهای مالی سنگین شده و صاحبانش برای بقای کتابفروشی از مشتریان درخواست کمک کرده‌اند.

شکسپیر و شرکا

به گزارش همشهری آنلاین، یکی از مشهورترین کتابفرشی‌های جهان، شکسپیر و شرکا، در حالی که با مشکلات مالی روبه‌رو است، از مشتریان خود تقاضای کمک کرده است. فروش این کتابفروشی از ماه مارس تاکنون ۸۰ درصد کاهش داشته است.

کتابفروشی مشهور پاریسی به خوانندگان کتاب اعلام کرد که در روزگار سختی به سر می‌برد چرا که همه‌گیری کووید ۱۹، مشتریان را از فروشگاه دور نگه می‌دارد. انتظار می‌رود که با روند شیوع ویروس کرونا، فرانسه قوانین سختگیرانه‌ای برای دست کم مدت ۴ هفته در نظر بگیرد. در حال حاضر نیز مناطق بسیاری از این کشور از جمله پاریس، تحت قانون منع رفت و آمد شبانه قرار دارد.

این فروشگاه در یک ایمیل به مشتریانش گفت: مانند بسیاری از کسب و کارهای مستقل دیگر، در حالی که در این مدت با ضرر مالی روبه‌رو بوده‌ایم، در تلاشیم که راهی به آینده بیابیم و ادامه دهیم. به خصوص از سفارش‌های اینترنتی آن دسته از مشتریان که علاقمند به خرید آنلاین از وبسایت جدید ما هستند، استقبال می‌کنیم. 

کتابفروشی شکسپیر و شرکا اولین بار در سال ۱۹۱۹ توسط سیلویا بیچ راه‌اندازی و به پاتوق نویسندگان بزرگی چون اسکات فیتزجرالد، تی‌اس الیوت، ارنست همینگوی و جیمز جویس در اوایل قرن بیستم تبدیل شد. جرج ویتمن هم نسخه امروزی این کتابفروشی را در سال ۱۹۵۱ تاسیس کرد و جیمز بالدوین، لارنس دورل، آلن گینزبرگ، برتولت برشت و آناییس نین از مشتریان مشهور آن بودند. ویتمن کتابفروشی را در چون آرمانشهری سوسیالیستی در قالب یک کتابفروشی، اداره می‌کرد. او به به نویسندگان اجازه می‌داد در صورت چند ساعت کمک در کار کتابفروشی، به رایگان شب را همان‌جا بمانند و از زمان افتتاح بیش از ۳۰ هزار نفر از مشتریان شب را در کتابفروشی مانده‌اند. 

«در حالی که در این مدت با ضرر مالی روبه‌رو بوده‌ایم، در تلاشیم که راهی به آینده بیابیم و ادامه دهیم»...کتابفروشی شکسپیر و شرکا

سیلویا ویتمن، دختر جرج ویتمن می‌گوید: ما کتابفروشی را نمی‌بندیم، اما تمام پس‌اندازهایمان را خرج کرده‌ایم. از ابتدای موج اول همه‌گیری ۸۰ درصد کاهش فروش داشته‌ایم. از کمک‌های مالی دولتی هم استفاده کرده‌ایم، اما همه مخارج را پوشش نمی‌دهد و تا الان پرداخت اجاره‌های زیادی را به تعویق انداخته‌ایم.

اولین محدودیت‌هایی که به دلیل شیوع کرونا در فرانسه در نظر گرفته شد، فروشگاه را به مدت ۲ ماه تعطیل کرد و در آن دوره این کتابفروشی فروش آنلاین هم نداشت. ویتمن و شرکایش در حال آماده شدن برای تعطیلی دوم هستند.

ویتمن می‌گوید: در حال حاضر کافه و کتابفروشی ما باز است، اما ناچار می‌شویم هر دو را تعطیل کنیم، چرا که کتابفروشی‌ها در این محدودیت‌ها غیرضروری محسوب می‌شوند. اما تفاوت این است که ما این بار مصمم هستیم که وبسایت را فعال نگه داریم. من فکر می‌کنم که کمک مشتریان به ما برای عبور از این بحران کمک می‌کند. ما می‌دانیم همه در وضعیت دشواری قرار دارند، فقط از مردم می‌خواهیم در انجام کار فروش کتاب به ما کمک کنند. ما نمی‌خواهیم فقط بگوییم، خوب، کیف پولت را باز کن و به ما پول بده. چیزی که می‌گوییم مثل این است: ببین، ما در قفسه‌های اینجا کتاب‌های کمیاب دوست‌داشتنی‌ داریم، این چیزی است که ما داریم و خیلی عالی است اگر اکنون بتوانی یکی از آن‌ها را از ما بخری.

این حرکت مشابه کاری است که کتاب‌فروشی شاخص نیویورکی، استرند، انجام داد. نانسی بیس-وایدن مالک این کتابفروشی ۹۳ ساله مشهور که کتاب‌های نو، دست دوم و کمیاب می‌فروشد، هفته گذشته اعلام کرد که نمی‌تواند به تنهایی از پس مشکلات ناشی از محدودیت‌های کرونایی بربیاید، چرا که حضور مشتریان کاهش چشمگیری یافته و اهمیت گردشگری و همین‌طور برگزاری برنامه به مناسبت‌های مختلف تقریبا به صفر رسیده است. او گفت که درآمد کتابفروشی نسبت به سال ۲۰۱۹، ۷۰ درصد کاهش داشته و ما کسب و کار ما اکنون ناپایدار است. پس از درخواست کمک این کتابفروشی از مشتریان، بیس-وایدن اعلام کرد که در آخر هفته ۲۵ هزار سفارش خرید دریافت کرده است که ارزش آن تقریبا ۲۰۰ هزار دلار است. 

منبع: گاردین

کد خبر 561058

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha