طاهره نمرودی: درباره‌ی نخست‌وزیر ۱۶ساله چیزی شنیده‌اید؟ نخست‌وزیر ۱۶‌ساله، نه اسم کتاب است و نه فیلم و نمایش، بلکه واقعاً دختر ۱۶‌ساله‌ای به اسم «آوا مورتو» است که برای یک روز نخست وزیر فنلاند شده است.

نخست‌وزیر یك‌روزه!

این تصمیم را خانم «سانا مارین» نخست وزیر واقعی‌شان گرفته است. او ۳۴‌ساله است، سومین نخست‌وزیر فنلاند است و جوان‌ترین نخست‌وزیر دنیا به‌حساب می‌آید.

با این‌که فنلاند در فهرست بهترین کشورها برای برابری جنسیتی است، اما نخست‌وزیر فنلاند برای از بین‌ بردن شکاف جنسیتی، به دختری ۱۶ساله اجازه داد برای یک روز، جانشین او
 باشد.

به این ترتیب در روز چهارشنبه، ۲۰مهر (۱۱ اکتبر)، هم‌زمان با روز جهانی دختر، آوا کارش را شروع کرد.

شاید در آن‌روز او هیچ قانونی ایجاد نکرد، اما تمام روز را با سیاست‌مداران ملاقات کرد تا بر حقوق زنان در فناوری تأکید کند. این روند جانشین‌شدن، در روز دختر در تقویم سازمان ملل برگزار می‌شود و قسمتی از کارزار جهانی یک خیریه‌ی کودکان است.

این چهارمین سالی است که فنلاند در برنامه‌ی بین‌المللی «جانشینی دختران» شرکت می‌کند و به نوجوانان از کشورهای گوناگون دنیا اجازه می‌دهد که یک روز پا در کفش رهبران سیاسی یا رهبران بخش‌های دیگر کنند.

امسال تمرکز روی ارتقای مهارت‌های دیجیتالی و فرصت‌های فناوری برای دختران بود. کشورهای سودان، کنیا، پرو و ویتنام در میان کشورهایی بودند که جانشینان نوجوان خود را داشتند.

آوا،  اهل شهر کوچکی در جنوب فنلاند به‌نام وسکی است و علاوه بر ملاقاتی که با اعضای کابینه و سایر نمایندگان مجلس داشت، بیانیه‌ی مشترکی را همراه با سانا مارین درباره‌ی چگونگی کمک کشور به پیشرفت فناوری برای بهبود فرصت‌ها برای دختران سراسر دنیا ارائه کرد.

آوا در سخنرانی روز چهارشنبه گفت: «صحبت‌کردن در برابر شما برای من بسیار خوشایند است، اگر چه تا حدی آرزو می‌کنم شرایطی بود که من مجبور نبودم این‌جا بایستم و اصلاً پویش‌هایی مثل جانشینی دختران لازم نبود.»

او ادامه می‌دهد: «واقعیت این است که ما هیچ‌وقت به برابری جنسیتی دست نیافتیم؛ در هیچ‌کجای کره‌ی زمین. اگرچه کارهای بسیار خوبی انجام داده‌ایم، اما هنوز کارهای زیاد دیگری برای انجام‌دادن داریم.»

آوا که نوجوانی فعال در زمینه‌ی پویش‌های آب و هوایی و موضوعات حقوق بشری نیز هست چندی قبل برای شرکت در این برنامه درخواست خودش را داده بود. او روزش را با ملاقات با نخست‌وزیر و صحبت درباره‌ی برابری جنسیتی در فناوری گذراند.

او در بخش دیگری از حرف‌هایش گفت: «آرزوی برابری جنسیتی تا زمانی که دختران از استفاده و پیشرفت فناوری کنار گذاشته شوند، غیرممکن است. دختران هم آینده‌ای دیجیتال دارند و به همین دلیل است که باید صدایی در فناوری داشته باشند.»

او درباره‌ی فهم بیش‌تر دختران در این زمینه و نقش بزرگ‌ترها اضافه کرد: «دختران به فهم بهتری نیاز دارند تا متوجه شوند تا چه اندازه مهم‌اند. دختران هم وقتی وارد دنیای فناوری می‌شوند به اندازه‌ی پسران خوب‌اند. به‌نظر من جوانان می‌توانند به بزرگ‌ترها یاد بدهند تا بیش‌تر نوآور باشند و بیش‌تر به آینده فکر کنند.»

او هم‌چنین به آزار و اذیت آنلاین دختران در سراسر جهان اشاره و در این‌باره صحبت کرد.

سانا مارین در سخنرانی‌اش پیش از روز جهانی دختر، به اهمیت اطمینان به در دسترس‌بودن فناوری برای همه تأکید کرده و اضافه کرده بود: «نباید شکاف دیجیتالی بین کشورها یا جوامع را عمیق کنند.»

کد خبر 560677

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha