موقعیت جغرافیایی منطقه ۱۸ از جمله قرارگیری در شبکه‌های بزرگراهی آزادگان، شهید آیت‌الله ‌سعیدی، فتح، زرند و جاده قدیم کرج و همجواری با مناطق ۹، ۱۷، ۱۹ و ۲۱ و همچنین حجم بالای‌ تردد در این محدوده از شهر باعث شده تا فعالیت معاونت حمل‌ونقل و ترافیک از اهمیت قابل توجهی برخوردار باشد.

تراموا

 همشهری آنلاین _ مریم قاسمی :   به بهانه بهره‌برداری و همچنین آغاز به کار تعدادی از پروژه‌های ترافیکی در این بخش از شهر با «سیدمناف هاشمی» معاون حمل‌ونقل وترافیک شهردار تهران گفت‌وگو کردیم. وی تأکید می‌کند که شهرداری منطقه ۱۸ در طول سال‌های اخیر کارنامه درخشانی داشته، چراکه برخی از این پروژه‌ها برای نخستین بار است که در پایتخت اجرا و چهره این منطقه در سال ۱۴۰۰ به‌طور اساسی دگرگون می‌شود.

 همان‌طور که می‌دانید راه‌اندازی ۲ خط راه‌آهن تهران‌ـ تبریز و تهرانـ اهواز در شکل‌گیری منطقه ۱۸ نقش زیادی داشته، اما مشکلاتی هم برای ساکنان به وجود آورده است. به همین دلیل بخشی از مسیر ریل آهن تهرانـ تبریز به زیر زمین منتقل شد. زمزمه‌هایی هم از ساخت ایستگاه‌های مترو در این محدوده به گوش می‌رسید، اما مدتی بعد فراموش شد. آیا در این زمینه برنامه‌ای دارید؟
طبق اسناد موجود و به گفته شهردار منطقه ۱۸، ایجاد ایستگاه مترو در محدوده خط زیرزمینی تهران تبریزمصوبات و توافقنامه‌ای دارد که به نظر می‌رسد هزینه کمی دارد. بنابراین این موضوع را با جدیت دنبال می‌کنیم. در برنامه‌ای که به شهردار تهران و مدیرعامل راه‌آهن ارائه شده، برای اینکه از ایستگاه شهید نیک پسندی و خط ۳ مترو در مسیر خط راه‌آهن تهران تبریز نقطه اتصالی ایجاد شود، اقداماتی انجام شده است. البته موضوع راه‌اندازی خط «تراموا» هم مطرح است.


 درباره راه‌اندازی این خط تراموا کمی توضیح می‌دهید؟
این طرح جزء پروژه‌هایی است که مصوبه هم دارد. در واقع تراموا نوعی قطار شهری است که واگن‌های آن روی ریل‌هایی که در خیابان تعبیه شده حرکت می‌کند. اگر این اتفاق بیفتد، جز منطقه ۱۸، محله تهرانسر در منطقه ۲۱ و همچنین محله خلیج‌فارس(شماره ۲) خیلی سریع به خط مترو وصل می‌شوند و این مسئله باعث بهبود وضع زندگی ساکنان این نقطه از شهر تهران خواهد شد. یکی دیگر از برنامه‌هایی که در محدوده اراضی آزاد شده خط راه‌آهن تهران ـ تبریز قابلیت اجرا دارد، اجرای پروژه پلازای ۴ کیلومتری است که می‌تواند به‌عنوان یک «خیابان کامل» که ویژگی‌هایی همچون فضای سبز، تفرجگاهی، مسیر دوچرخه‌سواری، پیاده‌رو و... دارد، مورد استفاده قرار گیرد.


 به نظر می‌رسد پلازایی که شما از آن صحبت می‌کنید، همان پروژه‌های انسان محور است که باعث می‌شود شهروندان با حضور در این مکان‌ها از شلوغی، ازدحام و ترافیک خیابان رهایی و فرصت تنفس و استراحت پیدا کنند.
بله، همین‌طور است. چون اکنون نیاز شهرمان برخورداری از فضایی است که شهروندن بتوانند با آرامش خاطر در آنجا حضور پیدا کنند و برای ساعاتی از دغدغه‌ها و مسائل رومزه زندگی دور شوند. محدوده آزاد شده خط راه‌آهن تهران‌ـ تبریز این خاصیت را دارد که به خدمت شهروندان درآید، نه خودروها.


 یکی از مشکلاتی که در منطقه ۱۸ وجود دارد کمبود جای پارک خودرواست. از آنجا که وجود برخی امکانات از جمله دادسرای شهید مطهری، بیمارستان‌های خیریه غیاثی، شهدای یافت‌آباد و فیاض‌بخش، بازار صنایع چوب و مبلمان، راسته پوشاک و کیف و کفش یاران باعث شده شهروندان از سایر نقاط شهر به اینجا بیایند. چگونه می‌توان حجم ورود خودروهای شخصی را مدیریت کرد؟
در این زمینه شهرداری منطقه ۱۸ طرح‌های مطالعاتی خوبی انجام داده و حتی برای ساخت پارکینگ به شهروندان تسهیلات می‌دهد. نکته مهم در ساخت و راه‌اندازی پارکینگ عمومی فراهم شدن زمین و فضای مناسب است و با توجه به اینکه این زمین‌ها و املاک مالک خصوصی دارند و در اختیار شهرداری نیستند، مشارکت و همراهی شهروندان می‌تواند راهگشا باشد، اما این نکته را هم باید گفت که به همت معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه یک پروژه منحصربه‌فردی وجود دارد که برای نخستین بار در تهران اتفاق می‌افتد و آن ساخت پارکینگ زیرسطحی است.


 این پروژه در کجا اجرا می‌شود و چه ویژگی‌هایی دارد؟
قرار است این پارکینگ زیرسطحی در خیابان وحدت که به بورس صنایع چوبی و مبلمان شهرت دارد ساخته شود و اکنون دستور نقشه شروع این پروژه صادر شده است. فضایی که برای پارکینگ خودرو انتخاب شده، زمینی به مساحت هزار و ۳۰۰ مترمربع و درست سطح زیرین بوستان تیر واقع است. در صورت ساخت این پارکینگ طبقاتی تا حدودی نیاز شهروندان به‌ویژه افرادی که برای خرید به این محل می‌آیند برطرف خواهد شد. ساخت این پروژه به فضای بوستان و محل بازی کودکان لطمه‌ای وارد نمی‌کند و ساکنان بهترین بهره‌برداری را از این مکان می‌برند.


 به‌عنوان سؤال پایانی، به نظر شما معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه ۱۸ باید در چه موضوعاتی بیشتر ورود کند؟
افزایش پروژه‌های کوچک مقیاس ترافیکی، کاهش تصادف‌های رانندگی در محورهای پررفت و آمد شهر از جمله بزرگراه‌های شهید آیت‌الله ‌سعیدی و آزادگان، خط‌کشی معابر به‌ویژه جلو مدارس و مراکز آموزش عالی، راه‌اندازی پایانه تاکسیرانی، اجرای برنامه‌های فرهنگی و ترافیکی به‌صورت مجازی برای ارتقای دانش و معلومات شهروندان و افزایش مسیر ویژه دوچرخه‌سواری در محله‌ها و تشویق اهالی به استفاده از وسایل نقلیه پاک و به صرفه، موضوعاتی است که این معاونت می‌تواند ورود و آنها را اجرایی کند.

سیدمناف هاشمی/ معاون حمل‌ونقل وترافیک شهردار تهران
  • ساخت ۲ پل مکانیزه در اولویت

معاون حمل‌ونقل وترافیک شهردار تهران درباره طرح‌های ترافیکی که قرار است در منطقه ۱۸ اجرا شود، می‌گوید: «با توجه به بررسی‌های انجام شده، ساخت ۲ پل مکانیزه تصویب و در اولویت برنامه‌های شهرداری منطقه ۱۸ قرار گرفته است، اما اولویت ما ساخت پل مکانیزه مقابل بیمارستان شهدای یافت‌آباد و در مرحله بعد پل مکانیزه عابر بزرگراه شهید آیت‌الله ‌سعیدی در خط مرزی مناطق ۱۷ و ۱۸ است. البته هزینه اجرای این پروژه را بخش خصوصی تقبل می‌کند.»
«سیدمناف هاشمی» ادامه می‌دهد: «ساخت مجتمع ایستگاهی (در بلوار معلم، خیابان بهار) از دیگر پروژه‌هایی است که شهرداری منطقه ۱۸ با جدیت آن را دنبال می‌کند.»
وی با اشاره به اجرای طرح «خیابان کامل» در بلوار معلم می‌گوید: «با اجرای این طرح، چهره این محدوده از شهر دگرگون می‌شود. بلوار معلم به لحاظ موقعیت جغرافیایی و فضاهای جانبی، قابلیت ایجاد مسیر دوچرخه‌سواری و دیگر امکانات جانبی را هم دارد.»

کد خبر 560582

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha