در طول هفته معمولاً آنقدر سرمان شلوغ است که اغلب فرصت نمی‌کنیم به بعضی از نیازهای ساده و روزمره زندگی‌مان در اطراف خود توجه کنیم.

نگهداري قرنفل

همشهری آنلاین- مینا اصغرنژاد: در طول هفته معمولاً آنقدر سرمان شلوغ است که اغلب فرصت نمی‌کنیم به بعضی از نیازهای ساده و روزمره زندگی‌مان در اطراف خود توجه کنیم. گاهی فراموش می‌کنیم که در کنار کار و پیچیدگی‌های مرسوم زندگی شهری، باید به دور و اطراف خود هم نگاه دقیق‌تری بیندازیم و مثلاً ببینیم خاک کدام گلدان نیاز به تعویض دارد که فراموش کرده‌ایم و حالا گل‌ها و برگ‌های آن رو به پژمردگی می‌روند. این کارهای به ظاهر کوچک و ساده بخشی از زندگی روزمره هریک از ما را تشکیل می‌دهند که اگر از توجه به هریک از آنها به مدت طولانی غفلت کنیم، طبعاً برای‌مان پیامدهایی دارند. به نظر می‌رسد پایان هفته بهترین فرصت برای رسیدگی به این کارهای ساده و کوچک در خانه باشد.

  •  گل قرنقل و روش نگهداری و نیازها

قرنفل از گل‌های معطر است که به آن، صورتی‌ها هم می‌گویند. همچنین به نام میخک شاعر هم نامیده می‌شود و عطر آن شبیه به دارچین یا ادویه‌ معطر میخک است. به‌صورت بوته‌ای متراکم رشد می‌کند و گلبرگ‌های آن حاشیه‌ای به رنگ بنفش و قرمز مایل به زرد سفید دارد. قرنفل در رشد کامل‌گاه به ارتفاع ۳۰ تا ۴۵ سانتیمتر هم می‌رسد.  

  •  آبیاری

 به آبیاری منظم و متوسط نیاز دارد. زمانی که سطح خاک خشک شد می‌توان گیاه را آبیاری کرد. آبیاری بیش از اندازه این گیاه و ماندگاری آب در خاک پای گیاه باعث پوسیدگی طوقه (ناحیه اتصال ساقه به ریشه)، زردی برگ‌ها و از بین رفتن گیاه می‌شود. آبیاری کم نیز در ابتدا باعث کاهش گلدهی گیاه، رشد نکردن، خشک شدن برگ‌ها و کوچک ماندن گیاه می‌شود.  

  •  نور

 در مکانی با نور کامل آفتاب به خوبی رشد می‌کند. نور کم محیط از جمله دلایل گلدهی ندادن مناسب این گیاه و رشد ضعیف آن است. در مکانی که دمای هوا بالا است، وجود سایه در بعد از ظهر به شادابی و رشد و گلدهی بیشتر این گیاه کمک می‌کند.  

  •  دما

 وجود دمای خنک شبانه در حدود ۱۵ درجه برای گلدهی این گیاه بسیار مطلوب است. به‌طور کل زمانی که بذرهای این گیاهان را در سال جاری بکاریم، گلدهی گیاهان حاصل از رشد بذرها بعد از گذران پاییز و زمستان و در سال بعد روی خواهد داد. به بیان دیگر این گیاهان نیازمند یک دوره سرما هستند تا بتوانند توانایی گلدهی را بیابند.  

  •  خاک

خاک با زهکش خوب و مواد ارگانیک مانند خاک برگ و یا کود پوسیده دامی رشد و گلدهی این گیاه را تضمین می‌کند. بنابراین می‌توان از مخلوطی همانند خاک معمولی به اضافه خاک برگ استفاده کرد.  

  •  هرس

 برای تشویق گیاه به گلدهی بیشتر و طولانی‌تر کردن فصل گلدهی، گل‌های خشک را مرتب از گیاه جدا کنید تا انرژی گیاه به جای اینکه صرف تولید بذر شود، صرف تولید گل‌های جدید شود. همچنین ساقه‌هایی را که گلدهی داشته‌اند می‌توان تا حدود نیمی از ارتفاع آنان قطع کرد تا تولید ساقه‌های جدید تشویق شود.  

  •  روش تکثیر 

ساده‌ترین روش تکثیر این گیاه از طریق کاشت بذر است. در واقع اگر شرایط مکانی و محل زندگی این گیاه مناسب باشد، هر ساله بذرهای آن خود به خود در پای گیاه می‌ریزد و برای سالیان سال می‌توان در گوشه‌ای از باغ یا باغچه از داشتن این گیاهان لذت برد.  

  •  زمان کاشت بذر گل قرنفل

به‌طور کل و در رابطه با کاشتن بذرهای این گیاه اگر بذرها را در اواخر بهار و یا تابستان بکاریم گلدهی این گیاه به بعد از یک دوره سرما موکول می‌شود یعنی این گیاه در سال آینده، گل خواهد داد. همچنین گیاهچه‌های قرنفل را به شکل آماده می‌توان از نهالستان‌ها در اوایل پاییز خریداری کرد اما این گیاهان باز هم سال آینده گل خوهند داد. اما گیاهچه‌هایی که در اول بهار ارائه می‌شوند توانایی گل‌دهی در همان سال را دارند.  

کد خبر 560264

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha