سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) داروی ضدویروسی رمدسیویر ساخت شرکت گیلیاد ساینسز را برای درمان بیماران کووید-۱۹ تایید کرد.

remdesivir

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از  بیزنس اینسایدر FDA قبلا در ماه مه (اردیبهشت) مجوز مصرف اضطراری رمدسیویر را برای درمان کرونا داده بود.

رمدسیویر که با نام تجاری Veklury هم شناخته می‌شود، تنها داروی ضد ویروسی است که این سازمان برای درمان کووید-۱۹ تایید کرده است.

شرکت گیلیاد قبلا گفته بود که رمدسیویر هنگامی که برای پنج روز به صورت داخل وریدی تجویز شده است، به بیماران بستری دچار اشکال شدیدتر کووید-۱۹ کمک کرده است سریع‌تر بهبود یابند.

اما یک بررسی سازمان جهانی بهداشت نشان داد که رمدسیویر در ۲۷۵۰ بیمار کووید-۱۹ نه میزان مرگ‌ومیر را کم کرده و نه مدت بستری در بیمارستان را کاهش داده است. یک بررسی اخیر دیگر که نتایج آن در ژورنال انجمن پزشکی آمریکا (جاما) منتشر شد، نشان داد دوره ۱۰ روزه رمدسیویر باعث بهبود شمار بیشتر بیماران نسبت به حالت عدم تجویز این دارو نمی‌شود.

کارشناسان می‌گویند رمدسیویر حتی با وجود این تایید شد، راه علاج ویروس کرونا نیست. واکسن‌ها و درمان‌های پیشگیرانه بهتر می‌توانند انتشار بیماری را مهار کنند، اما مشکل این است که ممکن است مدت‌ها طول بکشد تا آنها را ساخت و تجویز کرد.

شرکت گیلیاد با عمری ۳۳ ساله ارزشی ۷۶ میلیارد دلاری دارد، از سایر شرکت‌ها در تولید داروی برای کرونا جلو افتاد، زیرا قبلا داروی رمدسیویر را به طور ناموفقی برای درمان ابولا به کار برده بود. این شرکت‌ها داروهایی برای درمان بیماری‌های عفونی دیگر  مانند هپاتیت C و اچ‌آی‌وی (HIV) هم می‌سازد.

کد خبر 559483

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha