رئیس انجمن پزشکی مراقبت‌های ویژه اروپا می‌گوید داروی ضد ویروسی رمدسیویر ساخت شرکت گیلیاد را نباید برای درمان بیماران کووید-۱۹ بستری در بخش مراقبت‌های ویژه به کار برد.

remdesivir

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز رمدسیویر با نام تجاری Veklury و داروی استروئیدی دگزامتازون تنها داروهایی هستند که برای درمان بیماران کووید-۱۹ در جهان تایید شده‌اند.

اما بزرگترین بررسی که تابه‌حال درباره تاثیربخشی رمدسیویر بوسیله سازمان جهانی بهداشت انجام شده است، برخلاف کارآزمایی بالینی قبلی تاثیر چندانی در بهبودی بیماران ندارد.

جوزف کسکیوگلو، رئیس انجمن پزشکی مراقبت‌های ویژه اروپا (ESICM) گفت با توجه به داده‌های جدید مقدماتی به دست آمده از کارآزمایی «یکانگی» سازمان جهان بهداشت، «رمدسیویر اکنون به عنوان دارویی طبقه‌بندی می‌شود که نباید همیشه آن را در درمان بیماران کووید-۱۹ به کار برد.»

کسکیوگلو گفت این توصیه در مقاله‌ای علمی درباره درمان‌های کووید-۱۹ که ESICM به همراه «انجمن پزشکی مراقبت‌های ویژه»، یک سازمان دیگر معتبر در مراقبت‌های ویژه، در ماه ژانویه منتشر خواهد کرد.

در نسخه اولیه این مقاله که در ماه مارس (اسفند) منتشر شد، گفته شده بود اطلاعات کافی برای توصیه کردن استفاده از رمدسیویر و سایر داروهای ضد ویروسی در بیماران کووید-۱۹ در وضعیت بحرانی در دست نیست.

شرکت گیلیاد که قبلا یافته‌های بررسی سازمان جهانی بهداشت را زیر سوال برده بود، در واکنش به این اظهار نظر گفت: «ما مطمئنیم که پزشکان در خط مقدم سودمندی بالینی رمدسیویر را بر اساس شواهد محکم به دست آمده از چند بررسی کنترل‌شده تصادفی‌شده می‌پذیرند.»

ESICM نماینده هزاران متخصص بیهوشی، متخصصان بیماری‌های تنفسی، پزشکان و سایر کارکنان مراقبت‌های ویژه در بیش از ۱۲۰ کشور است.

با اینکه پزشکان و بیمارستان مجبور نیستند از توصیه این انجمن پیروی کنند، این توصیه می‌تواند باعث کاهش مصرف رمدسیویر شود.

با این وجود هنوز این دارو به طور گسترده‌ای در بیمارستان‌ها مصرف می‌شود. مصرف این دارو در بیش از ۵۰ کشور تصویب شده است و یکی از داروهایی بود که برای درمان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نیز به کار رفت.

اتحادیه اروپا پیش از منتشر شدن نتایج کارآزمایی یگانگی سازمان جهانی بهداشت، قراردادی یک میلیارد یورویی با گیلیاد امضا کرده بود تا ۵۰۰۰۰۰ دوره درمانی رمدسیویر به قیمت ۲۰۷۰ یورو برای هر دوره دریافت کند.

کد خبر 564700

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha