پژوهشگران چینی می‌گویند آزمایش داروی ضد ویروسی رمدسیویر اثر سودمندی در بیماران کووید-۱۹ نداشته، اما شرکت سازنده رمدسیویر می‌گوید آزمایش بالینی دارو در آمریکا به نتایج مثبتی رسیده است.

remdesivir

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری فرانسه پژوهشگران چینی می‌گویند داروی ضد ویروسی رمدسیویر در نخستین کارآزمایی‌ تصادفی‌شده‌اش «سودمندی بالینی قابل‌توجهی» در درمان بیماران کووید-۱۹ نداشته است.

در این کارآزمایی بالینی که بر روی بیش از ۲۰۰ بیمار کووید-۱۹ در  شهر ووهان در چین انجام شد و  نتایج آن در ژرونال «لنست» منتشر شده ست، پزشکان اثر مثبتی در گروه بیمارانی که این دارو را دریافت کرده بودند، نسبت به یک گروه کنترل یا شاهد بزرگسال مشاهده نکردند.

بین کائو، سرپرست این کارآزمایی از بیمارستان دوستی چین - ژاپن و دانشگاه پزشکی کاپیتال در چین روز چهارشنبه  در این باره گفت: «با اینکه کارآزمایی ما نشان داد رمدسیویر بی‌خطر است و به خوبی تحمل می‌شود، اما متاسفانه این دارو سودمندی قابل‌توجهی نسبت به دارونما در درمان بیماران نداشت.»

این یافته‌ها در حالی منتشر می‌شود که شرکت بزرگ داروسازی گیلیاد که سازنده رمدسیویر است، نیز در روز چهارشنبه اعلام کرد یک کارآزمایی بزرگ جداگانه با این دارو نتایج مثبتی را نشان داده است.

به گفته شرکت گیلیاد این کارآزمایی دوم بوسیله موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا (NIAID) انجام شده است و قرار است جزئیات بیشتر درباره آن در یک کنفرانس خبری بوسیله NIAID اعلام شود.

این کارآزمایی که یک کارآزمایی بالینی مرحله سوم (مرحله نهایی پیش از گرفتن تایید از سازمان غذا و داروی آمریکا) است شامل ۸۰۰ بیمار می‌شود که به طور تصادفی به دو گروه دریافت‌کننده رمدسیویر و دارونما تقسیم شده‌اند.

داروی رمدسیویر که به طور داخل‌وریدی تجویز می‌شود و در اصل برای درمان ویروس ابولا ساخته شده بود، در میان نخستین داروهایی بود که برای درمان ویروس جدید کرونا پیشنهاد شد و امید زیادی به آن بسته شده است. 

این دارو که اثر مستقیم ضد ویروسی دارد، با تقلید یکی از واحدهای سازنده ماده ژنتیکی یا RNA ویروس وارد ژنوم آن می‌شود و از تکثیر آن جلوگیری می‌کند.

هفته پیش هم سایت تخصصی Stat از تاثیربخشی قابل‌توجه رمدسیویر در بیماران کووید-۱۹ در بیمارستانی در شیکاگو خبر داده بود که بخشی از یک کارآزمایی بالینی بزرگ درباره این دارو است.

NIAID همچنین گزارش داده است که رمدسیویر در یک تجربه کوچک در میمون‌ها توانسته است بر ضد ویروس کرونا موثر باشد

نتایج ابتدایی آزمایش داروی تجربی رمدسیویر روی مبتلایان کرونا اعلام شد

کد خبر 506564

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha