میانه خردادماه بود که خبر ساخت «داروی کنترل بیماری کرونا» از سوی تعدادی از نخبگان علمی کشور و رونمایی از آن در معاونت «علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری»، سر و صدای زیادی به راه انداخت.

وردآورد

همشهری آنلاین _ مهدی اسماعیل پور:  این موضوع به‌ویژه در شرایطی که به دلیل تحریم‌ها در داخل کشور با بحران کمبود دارو مواجه هستیم، ارزش دوچندانی دارد. حال اینکه ارتباط این موضوع با «همشهری محله» چیست به حضور یکی از اهالی «وردآورد» در تیم تحقیقاتی سازنده نخستین داروی ایرانی کنترل بیماری کرونا بر می‌گردد. صحبت از «ناصر مقیمی»، نخبه علمی، که یکی از اعضای شورایاری محله وردآورد است.   

  • یکی از اعضای تیم ۳۰ نفره

ناصر مقیمی سال ۱۳۶۶ در محله وردآورد متولد و پس از تکمیل تحصیلات در یک شرکت «دانش بنیان» مشغول به کار شده است: «در رشته دانشگاهی «کنترل فرایند» تحصیل کردم و مدیر فنی d شرکت دانش بنیان داروسازی هستم. شرکت ما با حدود ۳۰ نفر از نخبگان علمی کشور، بیش از ۷۰۰ مقاله درباره کرونا به چاپ رسانده است و پروژه تحقیقاتی را از حدود یکسال پیش آغاز کرده که به ساخت داروی «سالیراویرا» که داروی کاملاً گیاهی و بومی است منجر شده است.» این نخبه علمی درباره نخستین داروی ایرانی کنترل بیماری کرونا و کارکرد واثرات آن به همشهری محله می‌گوید: این دارو، یک داروی ۴ جزئی است که شامل یک بسته قرص، اسپری بینی، اسپری دهانی و یک قطره بخور است و سبب کاهش بروز علائم بالینی و عوارض جانبی «کوویدـ ۱۹» می‌شود. افرادی که به این بیماری مبتلا شده‌اند، برای کاهش عوارض بیماری، از این دارو استفاده می‌کنند.»

به اعـتلای «وردآورد» افتخار  می‌کنم

  • ساخت نخستین داروی ایرانی کنترل بیماری کرونا

اکنون می‌خواهیم بدانیم «سالیراویرا» چیست و چه کار می‌کند؟ مقیمی درباره جزئیات دارویی که همراه با دیگر نخبه‌های علمی کشور ساخته است، این‌گونه توضیح می‌دهد: «براساس مقالات علمی موجود در دنیا مانند «لانسوت» و «نیچر»، کرونا می‌تواند ۳۳۲ پروتئین انسانی را درگیر کند، اما مصرف سالیراویرا از درگیری ۲۵۶ پروتئین جلوگیری و به زبان ساده‌تر این ویروس را فلج می‌کند و تا ۶۸درصد عوارض بیماری را کاهش می‌دهد. این موضوع سبب می‌شود تا افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند، بسیار ساده‌تر و مانند یک سرماخوردگی سبک این بیماری را پشت‌سر بگذارند. مصرف این دارو از بستری شدن‌شان در بیمارستان جلوگیری می‌کند.
در حال حاضر این دارو در داروخانه‌ها و مراکز درمانی سراسر کشور توزیع شده است و مورد استفاده قرار می‌گیرد. سالیراویرا حدود یک سال پیش از دانشگاه «شهید بهشتی» کد اخلاق دریافت کرد و هم‌زمان آزمایشات بالینی آن آغاز شد که در فاز سوم آزمایشات بالینی در بیمارستان «امام‌خمینی» (ره) تهران با موفقیت طی شد و مجوز لازم را از سازمان «غذا و دارو» گرفت. از آن زمان تاکنون سالیروایرا به‌عنوان داروی کنترل بیماری کرونا در بازار عرضه می‌شود و در دسترس مردم قرار دارد. اکنون این داروی درمانی در بسیاری از بیمارستان‌های سراسر کشور نیز استفاده می‌شود و بسیاری از پزشکان و بیمارستان‌ها این دارو را به‌عنوان داروی کنترل کرونا تجویز می‌کنند.»

به اعـتلای «وردآورد» افتخار  می‌کنم

  • این دارو مشابه خارجی ندارد

این نخبه علمی اهل محله وردآورد تأکید می‌کند آنچه که ساخته‌اند هیچ الگو و نمونه خارجی ندارد و قیمت آن نسبت به داروهای خارجی که برای درمان کرونا وجود دارد، بسیار کمتر است. جالب اینکه مجوز توزیع و مصرف این داروی ایرانی در اروپا نیز صادر شده است: «داروی سالیراویرا در مقایسه با دیگر داروهای درمان کرونا در جهان و انواع خارجی آن که در ایران موجود است، با هزینه کمتری تولید شده و قیمت پایین‌تری دارد. بسته ۴ جزئی دارو کاملاً گیاهی و بومی ایران است و مشابه خارجی ندارد. این دارو از این جهت که برای ساخت این دارو ترکیبی از «سلوسیستم‌بیولوژیک»، داروسازی و بیوشیمی استفاده شده است، یک داروی کم‌نظیر در دنیا محسوب می‌شود. «پترنت» اروپایی آن هم در کشور «نروژ» ثبت شده است. این موضوع یعنی اینکه مجوز دارد تا در کشور نروژ هم توزیع و استفاده شود.»

  • خوشحالم که درد و رنج بیماران کرونایی را کم کرده ایم

ناصر مقیمی تأکید می‌کند که در پروژه‌های تحقیقاتی دیگری نیز حضور داشته و در آنها هم موفق بوده است: «در ‌پروژه‌های تحقیقاتی زیادی حضور داشتم و سهیم بودم اما در بین همه آنها ساخت این دارو اهمیت و ارزش بیشتری برایم دارد. چون بسیار تأثیرگذار است و کارآزمایی ‌بالینی بسیار موفقی داشته است. من به هرکدام از بیماران مبتلا به کرونا که مصرف این دارو را توصیه کردم، بسیار راضی بودند و نتیجه خوبی از آن گرفته شد و توانستند بسیار راحت از بیماری سخت کرونا عبور کنند. حتی بیمارانی که مشکلات زمینه‌ای داشتند. این دارو را به دوستان و فامیل و آشنایان خودم هم پیشنهاد دادم و خوشبختانه آنها هم راضی بوده‌اند. این دارو را در آزمایشات بالینی بر روی ۳هزار نفر تست کردند و کارایی آن تأیید شده است. اینکه توانستیم دارویی بسازیم تا در این شرایط بحرانی که مردم جهان درگیر شیوع ویروس کرونا هستند، درد و آلام بیماران را کاهش دهیم، برایم بسیار ارزشمند است و به این کار افتخار می‌کنم.»

به اعـتلای «وردآورد» افتخار  می‌کنم

  • وردآوردی‌ها برای نخبه محله سنگ تمام گذاشتند

اهالی وردآورد برای بچه‌محل و نخبه محله خودشان سنگ تمام گذاشتند و به قول خودش، حسابی شرمنده‌اش کردند: «پس از آنکه خبر ساخت دارو همه جا پیچید و در برنامه‌های تلویزیونی و اخبار سراسری، گزارشی از موفقیت ما در ساخت داروی کنترل بیماری کرونا پخش شد، بچه‌محل‌ها و اهالی وردآورد بسیار به من لطف داشتند و با تقدیر و تشکرهای زیاد، شرمنده‌ام کردند. اعضای شورایاری محله هم تصمیم داشتند که برای من بنر قدردانی نصب کنند، اما مخالفت کردم. در مجموع لطف خدا شامل حالم بود و مردم برخوردهای بسیار خوب ومثبتی داشتند. خوشحالم که به‌عنوان یک وردآوردی توانستم سبب افتخار و اعتلای دوباره نام این محله اصیل و قدیمی شوم. شرمنده اهالی شدم که برایم سنگ تمام گذاشتند.»

  • لطفاًًً پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنید

مقیمی که به همراه دیگر اعضای تیم درباره ویروس کرونا تحقیقات زیادی انجام داده و مقالات فراوانی نوشته است، از شهروندان به‌ویژه بچه‌محل‌هایش می‌خواهد بدون توجه به مواردی که درباره این ویروس می‌شنوند که صحت و درستی آنها هنوز تأیید نشده است، با رعایت و اجرای پروتکل‌های بهداشتی مانند ماسک زدن و رعایت فاصله اجتماعی کمک کنند تا هرچه زودتر شر این بیماری مرموز و سمج از سر مردم کم شود: «بسیاری از صحبت‌هایی که در زمینه کرونا مطرح می‌شود، هنوز اثبات نشده است و چون سندیت ندارد نمی‌توانیم درباره تأیید یا رد کردن آنها حرفی بزنیم و راجع به آنها اظهار نظر کنیم. برای مثال گفته می‌شود که ویروس کرونا از طریق اجسام به انسان منتقل نمی‌شود. برخی نشریات هم خلاف این را گفتند و مدعی شده‌اند که این موضوع اشتباه است. اما اینکه کرونا از طریق تنفس منتقل می‌شود، اثبات شده است. به هرحال بهتر است که مردم همه موارد و نکات لازم و ضروری را رعایت کنند تا خدایی ناکرده به ویروس کرونا مبتلا نشوند. برای ریشه‌کن شدن این بیماری باید چرخه انتقال آن قطع شود و این کار تنها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ممکن است.»

کد خبر 610423

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha