اوضاع تهران در پیک سوم کرونا از بقیه شهرهای ایران بدتر است؛ تا حدی که معاون کل وزیر بهداشت دراین‌باره هشدار داده و خواستار مقررات سخت‌تر در پایتخت شده است. معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران هم گفته است: طوفان خطرناکی از کرونا رسیده است.

بیمارستان

همشهری‌آنلاین - امید کریمی: دکتر ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت بعد از ظهر جمعه ۲۵ مهر ۹۹ گفت: همچنان وضعیت شیوع ویروس کرونا در تهران بسیار نگران‌کننده است و به خصوص آلودگی هوا و نیز سرما باعث افزایش انتشار ویروس کرونا خواهد شد. حتما در تهران و ۴۵ شهر بسیار آلوده به ویروس کرونا نیازمند تصمیمات سختگیرانه‌تر محدودسازی و نیز مراعات بیشتر اصول بهداشتی هستیم.

این هشداری است که از دو هفته پیش در تهران داده شده است. به عنوان مثال مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا سه چهار روز پیش گفت: «میزان شیوع و ابتلا به کرونا در بدترین وضعیت ممکن از زمان بروز این بیماری در کشور است. در بیمارستان‌ها اصلا جای خالی وجود ندارد، بیماران در صف بستری هستند و بیماران با حال بد و بیماری شدید و سن بالا بسیار زیاد شده‌اند. برای جلوگیری از وخیم‌تر شدن اوضاع باید هرچه سریع‌تر مدارس و دانشگاه‌ها و بسیاری از اماکن عمومی برای مدتی تعطیل شوند. در غیر این صورت شاهد بدتر شدن اوضاع و افزایش مرگ و میر کرونا در کشور خواهیم بود.»

دراین‌باره بیشتر بخوانید:

در راستای همین شرایط وخیم بود که معاون درمان وزیر بهداشت گفت: محدودیت‌های اخیر در برخی از استان‌ها نباید محدود به تعطیلی‌های پایان ماه صفر باشد و نگرانی ما بعد از این تعطیلات بیشتر است چون خیلی از مردم برای بعد از این تعطیلات برنامه‌ریزی کرده‌اند و اطلاع داریم که بعضی افراد حتی سالن‌های مراسم‌های عروسی را اجاره کرده‌اند. اگر بعد از ماه صفر، مردم بخواهند مراسم و تجمعات را که قطعا در آن شاهد انتقال بیماری هستیم را برپا کنند، شرایط به مراتب بدتر از وضعیت کنونی می‌شود. 

به گفته قاسم جان‌بابایی در حال حاضر حدود ۳۶ تا ۳۷ درصد از ظرفیت بخش مراقبت‌های ویژه در کشور مربوط به بیماران کووید - ۱۹ است: «این عدد بالاست و امیدواریم با ایجاد محدودیت‌ها به عنوان اولین تصمیم و رعایت فاصله‌گذاری و استفاده از ماسک، شاهد بهبود وضعیت بیماری در کشور باشیم.»

با این حال اوضاع تهران وخیم‌تر از هرجای دیگر ایران است. رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) گفته است: میزان بستری‌ها در مقایسه با هفته گذشته دو برابر شده و تعداد زیادی از مراجعان نیازمند بستری در بخش مراقبت‌های ویژه هستند.

در همین راستا، دکتر علی ماهر عضو ستاد مقابله با کرونا در تهران نیز گفته است: روزانه بیش از ۱۰۰ نفر در تهران بر اثر کرونا فوت می‌کنند و بیشتر از ۱۰۰۰ نفر بستری می‌شوند. بیمارستان‌های تهران بیشتر از ۲ هفته دوام نمی‌آورد. اگر روند کرونا همینطور باقی بماند بیمارستان‌های صحرایی و نیروهای غیرحرفه‌ای وارد چرخه درمان کرونا می‌شوند. 

دراین‌باره بیشتر بخوانید و ببینید:

و البته همه این هشدارها را نه تنها مردم جدی نگرفتند که حتی دولت که تمام ابزارهای اجرای محدودیت‌ها را دارد هم جدی نگرفت، آنقدر که هنوز تصمیم به جریمه متخلفان پروتکل‌های بهداشتی، در مرحله ابتدایی اجرا و شناسایی متولی اجرا و نظارت مانده است. از سوی دیگر پس از دستور مستقیم رهبر انقلاب، دولت تصمیم به محدودیت‌های سفر به شهرهای سیاه کرونا گرفت اما این محدودیت هم نصفه و نیمه اجرا شده است. 

خبرها و تصاویری که از عوارضی‌های تهران و کرج منتشر می‌شود، خود گویای جدی نگرفتن تصمیم دولت برای محدودیت سفر است. نکته قابل توجه این است که از اعلام تا اجرای محدودیت سفر، ۱۲ ساعت مهلت به مردم برای ورود و خروج به تهران و دیگر شهرهای سیاه کرونا داده شد!

دراین‌باره ببیشتر ببینید و بخوانید:

پنج‌هزار تخت برای بیماران کرونا

 دکتر مسعود مردانی عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا در واکنش به این سفرها و جدی گرفته ‌نشدن‌ محدودیت‌ها، ضمن اسف‌بار خواندن شرایط کرونا در کشور گفت: وضعیت پیچیده‌ای را تجربه می‌کنیم‌. در شرایطی که موارد بستری و مرگ و میر ناشی از بیماری بسیار بالاست، تخت بیمارستانی هم در دسترس نیست. تاکنون چندین بار از مردم ملتمسانه خواهش کردیم برای کمک به کاهش بار بیماری برای کادر درمان و کاهش موارد بیماری سفر نروند. باز هم خواهش می‌کنیم در خانه بمانید تا به بهبود اوضاع کمک کنید. براساس پیش‌بینی‌ها در صورتی که مردم به توصیه‌های بهداشتی عمل نکرده و به سفر بروند، میزان مرگ و میر می‌تواند تا ۲ برابر افزایش یابد.

همچنین انوشیروان محسنی‌بندپی استاندار تهران گفت: ما در استان تهران ۱۴ هزار تخت بیمارستانی داریم که هم‌اکنون ۵۰۰۰ تخت بیمارستانی پر است این عدد، عدد بزرگی برای بستری‌ها و مبتلایان است که باید تلاش کنیم کاهش پیدا کند همچنین باید به دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا توجه ویژه شود.

استاندار درباره اعمال محدودیت‌های بیشتر در استان تهران نیز گفت: «در استان محدودیت‌های اعمال‌شده تداوم پیدا می‌کند و امیدواریم با تداوم آنها و انجام تست‌های غربالگری اضافی در استان تهران بتوانیم شناسایی به موقع و قرنطینه را انجام دهیم.»

سردار محمدرضا یزدی فرمانده سپاه محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ نیز با توجه به بحرانی شدن کرونا در تهران با اشاره به اقدامات سپاه تهران گفت: «برای مقابله با افرادی که نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اماکن عمومی بی‌توجه هستند گروهی را با نیروی انتظامی و کادر درمانی و پزشکی تشکیل دادیم تا آنها را با امر به معروف و نهی از منکر ارشاد کرده و در صورت بی‌توجهی به تذکرات و توصیه‌ها، به دلیل رفتار پرخطر و تهدید سلامتی مردم با آنها برخورد می‌کنیم اما کار ارشادی در اولویت قرار داشته، بر همین اساس ماسک رایگان را در اختیار افرادی قرار می‌دهیم که بدون ماسک در اماکن‌های عمومی حاضر شدند.»

دراین‌باره بیشتر بخوانید و ببینید:

با این حال اوضاع در تهران همچنان وخیم است و ظاهرا وخیم پیش می‌رود و برخی تحلیل‌گران احتمال می‌دهند این شرایط بتواند سیستم درمانی تهران را دچار مشکل و چالش اساسی کند. اتفاقی که در اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ در استان‌های قم، گیلان، مازندران، مرکزی و بخشی از اصفهان افتاد. مشابه شرایطی که در خرداد، برای مشهد وجود داشت.

اما دکتر سعیدرضا مهرپور رئیس بیمارستان شریعتی تهران یکی از مهمترین و بزرگترین بیمارستان‌های دولتی تهران در صفحه اینستاگرامش خبر از تغییراتی در بیمارستان شریعتی داده است: «تهران زیرِ سنگین ترین حمله اپیدمیِ کوروناست؛ امروز، جمعه بیست و پنج مهرماه، در خطِ مقدمِ مبارزه، مجبور به تغییرِ آرایشِ بخش‌های بیمارستان شدیم؛ تا بتوانیم به مقاومتِ خود ادامه دهیم... ما سرسخت تر از آنیم که تسلیم شویم.»

وضعیت؛ بدتر از اسفند

پیگیری‌های همشهری‌آنلاین نشان می‌دهد بیمارستان شریعتی تعدادی از بیماران بخش‌های غیراورژانسی خود را ترخیص کرده است تا تخت برای بیماران کرونا خالی شود. همچنین تمام کادر درمانی که در مرخصی بودند را فراخوان فوری داده است. این اتفاق در دو پیک گذشته برای دیگر بیمارستان‌های تهران هم افتاده بود. به عنوان مثال بیمارستان رازی که اختصاص به بیماری‌های پوستی دارد، بلافاصله تغییر فاز عملیاتی داد و به بیمارستان کرونا بدل شد. در مجتمع بیمارستانی امام خمینی هم چنین اتفاقی برای چند بیمارستان افتاد. همچنین از میانه پیک دوم چند بیمارستان خصوصی تهران هم به سانتر کرونا بدل شده‌اند. این‌ها علاوه بر ورود جدی مراکز درمانی نیروهای مسلح به پذیرش و درمان بیماری کروناست که هفته پیش و با دستوری رهبری اتفاق افتاد.

دکتر مهرپور رئیس بیمارستان شریعتی تهران درباره اختصاص ظرفیت بیشتری از بیمارستان شریعتی به بیماران کرونا به همشهری‌آنلاین می‌گوید: «برخی از بیمارانی که بستری شده بودند برای عمل های دیگر، ترخیص شده‌اند و تقریبا نیمی از بیمارستان به بیماران کرونا اختصاص پیدا کرده است.»

بیمارستان شریعتی حدود ۷۰۰ تخت درمانی وجود دارد که با توجه به سخنان رئیس بیمارستان شریعتی، حدود ۳۵۰ تخت به بیماران کرونا در این بیمارستان اختصاص داده شده است.

به گفته او برای عمل های جراحی اورژانسی، داخلی و بیماران سرطانی باید خدمت رسانی همچنان انجام شود. 

رئیس بیمارستان شریعتی تهران تحلیل‌های مبتنی بر احتمال ناکامی سیستم درمانی تهران در برابر پیک سوم کرونا را رد می‌کند: «امیدواریم این مرحله را با موفقیت سپری کنیم.»

دکتر مهرپور همچنین درباره شدت بیماری کرونا و تفاوت با اسفند ۹۸ و پایان بهار و ابتدای تابستان ۹۹ می‌گوید: «فعلا شرایط نسبت به اسفند و خرداد سخت‌تر است.»

او درباره وضعیت مراجعه و پذیرش بیماران کرونا و مقایسه با شرایطی که در بیمارستان مسیح‌دانشوری برای بیماران منتظر تخت خالی مثل اکسیژن گرفتن در پارکینگ و راهروها، می‌افتد، گفت: «فعلا پذیرش در بیمارستان شریعتی انجام می‌شود.»

طوفان سخت کرونا

از سوی دیگر، دکتر امیرعلی سهراب‌پور معاون آموزشی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران روز گذشته توییت نگران‌کننده‌ای داشت: ‏متأسفانه وضعیت بیمارستان های تهران وارد بحران تمام‌عیار شده است. دیشب طوفان خطرناکی از کرونا بیمارستان های تهران را در نوردید. ای کاش به اینجا نمی‌رسیدیم. 

کد خبر 557769
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha