تغذیه سالم به‌طور کلی رعایت ۳ اصل تناسب، تعادل و تنوع است. اصل تناسب یعنی انرژی دریافتی از خوراکی‌ها با انرژی مصرفی توسط فرد برابر باشد. اصل تعادل یعنی در هر وعده استفاده از خوراکی‌ها مقدار معین و مشخص دارد.

چگونه سپيد بخت شويم

همشهری آنلاین_مریم رجب: اصل تنوع یعنی هر فردی در هر وعده مجاز است از تمامی گروه‌های اصلی غذایی استفاده کند. به همین دلیل بشقاب غذای سالم که امروزه برای افراد توصیه می‌شود. شامل ۳ بخش است. بخش بزرگ‌تر بشقاب یعنی نصف آن باید از گروه سبزیجات و کمی میوه باشد. همچنین یک چهارم بشقاب از جایگزین‌های نان و غلات و یک چهارم بشقاب از جایگزین‌های گوشت تشکیل می‌شود. بنابراین هر فردی اگر در وعده‌های غذایی رعایت بشقاب غذای سالم را داشته باشد، یعنی مصرف سبزیجات بیشتر (فیبر بالا) و چربی‌های کمتر، با این کار به تقویت سیستم ایمنی بدن خود کمک کرده است.  
برای تقویت سیستم ایمنی بدن توصیه می‌شود از گروه چربی‌ها و قندی‌های خالص کمتر استفاده شود و از مغزها (بادام، پسته، فندق و... و. .) و همچنین گروه سبزی‌ها و میوه‌ها استفاده خوبی داشته باشیم. پس با توجه به توضیحات فوق مصرف لبنیات کم‌چرب و سبزی‌ها و میوه‌ها کمک مؤثری در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد.  
در این روزهای کرونایی باورهایی رایج شده که مصرف بیشتر خوراکی‌هایی که طبع گرم دارند مفیدند است. در صورتی که ثابت شده خوراکی‌های پرکالری در زمانی که فعالیت بدنی شخص کم می‌شود باعث اضافه وزن و چاقی می‌شود. درواقع اضافه وزن و چاقی رابطه مستقیم با کاهش سیستم ایمنی بدن دارد. به‌طور کلی از گذشته در فرهنگ غذاهای ایرانی استفاده هم زمان از خوراکی‌هایی که طبع سرد و گرم دارند در کنار هم مرسوم بوده است. به‌عنوان مثال به کسی نمی‌گفتند دوغ مصرف نشود، بلکه دوغ را همراه سبزیجاتی مثل نعنا، آویشن و کاکوتی استفاده می‌کردند. خوراک‌هایی مثل انواع آش‌ها و خوراک‌های سنتی خودمان مثل انواع دلمه‌ها و کوفته‌ها جزء بهترین خوراکی‌های سالم هستند که سرشار از فیبر بالا، گروه پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌های پیچیده‌اند.  
* مدرس و مشاور تغذیه، انجمن دیابت ایران، کارشناس صنایع غذایی
 

کد خبر 557395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار