این نوشیدنی یک داروی محرک است که به طور مستقیم بر روی مغز تأثیر می‌گذارد و بدون شک برای افزایش هوشیاری مفید و موثر است.

حافظه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از verywellmind، دوستداران قهوه غالباً از این مسئله تعجب می‌کنند که آیا کافئین می‌تواند حافظه آن‌ها را تقویت کند؟ بسیاری از افراد که به دلایل مختلف این نوشیدنی را روزانه مصرف می‌کنند، متوجه این امر شده‌اند که در صورت نوشیدن قهوه، هوشیارتر هستند. یک قهوه‌خور حرفه‌ای، که خود را "به طور کلی به عنوان فردی فراموشکار" توصیف می‌کرد، قسم می‌خورد که بعد از نوشیدن یک فنجان قهوه، حافظه‌اش بهتر عمل می‌کند.

اما آیا در واقع هیچ ارتباطی بین این دو وجود دارد یا این ارتباط فقط در ذهن افراد قهوه‌خور وجود دارد؟ با این بررسی حقایق مربوط به ارتباط کافئین و حافظه را مطالعه کنید.

کافئین چگونه بر حافظه تاثیر می‌گذارد؟

برخی مطالعات نشان داده‌اند که کافئین می‌تواند برخی از انواع حافظه به ویژه در ابعاد جهانی، حافظه را بهبود بخشد. تحقیقات بیشتر پیرامون این موضوع نشان می‌دهد که فواید کافئین بر حافظه وابسته به برخی ویژگی‌هاست. این بدان معناست که کافئین فقط در صورتی حافظه را بهبود می‌بخشد که هم در زمان گرفتن اطلاعات و هم در زمان فراخوانی اطلاعات از آن استفاده شود.

اگر در زمان ارائه اطلاعات هیچ کافئینی دریافت نشود، افراد در صورت نیاز برای یادآوری اطلاعات کافئین مصرف کنند، عملکرد ضعیف‌تری خواهند داشت. از طرف دیگر، اگر آن‌ها هنگام دریافت اطلاعات کافئین مصرف کنند و هنگامی که برای یادآوری آن تلاش می‌کنند و کافئین دریافت نکرده باشند، عملکرد آن‌ها بسیار بدتر از این است که کافئین را در زمان لازم برای به خاطر آوردن آن در برنامه خود قرار دهند.

مطالعات دیگر نشان می‌دهد که کافئین در واقع عملکرد برخی از قسمت‌های حافظه را بدتر می‌کند. این‌ها شامل عملکرد ضعیف‌تر در یادآوری برخی وظایف می‌شود و یا در به خاطر سپردن برخی اطلاعات بدون اینکه از شما خواسته شود. افراد همچنین وقتی تحت تأثیر کافئین قرار می‌گیرند، خاطرات کاذب بیشتری را به یاد می‌آورند، بنابراین این امر می‌تواند باعث تحریک مغز شود تا خاطرات نادرستی در حافظه شکل بگیرند.

اثرات کافئین بر حافظه بزرگسالان مسن

برخی تحقیقات اضافی در مورد استفاده از کافئین در افراد مسن برای مقابله با کاهش طبیعی حافظه که با افزایش سن همراه است، انجام شده است. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که کافئین با کاهش حافظه در بعد از ظهر در افرادی که "صبح‌خیزند" همراه است - بزرگسالان مسن که به طور کلی عملکرد بهتری در صبح نسبت به بعد از ظهر دارند و این تاثیر منفی در پردازش اطلاعات می‌تواند ناخوشایند باشد.

تحقیقات دیگر حاکی از آن هستند که کافئین راهی مطمئن برای بهبود حافظه در افراد مسن نیست. در حقیقت، تحقیقات نشان داده است که افراد مسن پس از مصرف غذاهای حاوی کافئین در آزمایش حافظه اپیزودیک عملکرد ضعیف‌تری نسبت به افرادی که این کافئین را دریافت نکرده‌اند، دارند؛ و اگرچه شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف معمول کافئین با یک مزیت متوسط در حافظه طولانی مدت همراه است، اما این با کاهش سرعت پردازش اطلاعات در حافظه مرتبط با سن مقابله نمی‌کند.

از آنجا که کافئین یک ماده اعتیادآور است، تلاش برای خوددرمانی کردن با آن ممکن است در واقع اوضاع را بدتر کند. به عنوان مثال، کافئین موجب اختلال در خواب می‌شود و پس از یک دوره ترک این اختلال عموما ایجاد می‌شود و می‌تواند باعث بروز مشکلات در حافظه شوند.

با پزشک خود درباره مشکلات حافظه خود مشورت کنید، مطمئنا راه‌های دیگری برای بهبود حافظه و تعیین مقدار کافی کافئین برای شما وجود دارد.

ترجمه از فرارو

کد خبر 556683

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha