بحران کمبود مدرسه به سبب تراکم جمعیت در منطقه ۲۲ و ساخت‌وسازهای بی‌رویه، بدون در نظر گرفتن سرانه آموزشی، جدی است.

ساخت 100 مدرسه

همشهری آنلاین_ثریا روزبهانی:  مشکلی که باعث شده اغلب دانش‌آموزان این منطقه، برای تحصیل به مدارس مناطق همجوار، همچون منطقه ۵ بروند. براساس اطلاعات کارشناسان آموزش و پرورش، اکنون ۴۲ مدرسه دولتی و ۴۹ مدرسه غیردولتی در منطقه ۲۲ وجود دارد. اما ۲ هزار و ۴۰۰ کلاس در منطقه ۲۲ برای افق سال ۱۴۰۳ پیش‌بینی شده است که اگر این محقق نشود، موضوع آموزش در این منطقه به بحران تبدیل می‌شود. در همین راستا مدیریت شهری منطقه در صدد است تا با واگذاری زمین به آموزش و پرورش، روند ساخت مدارس را در این منطقه سرعت‌بخشیده و یکی از مطالبات جدی شهروندان را برطرف کند.  

جمعیت دانش‌آموزی چند برابر مدارس منطقه ۲۲ در حال رشد است. منطقه ۲۲ از جمله مناطقی است که به دلیل ساخت‌وسازهای بی‌رویه و غیرمجاز و نبود تأمین سرانه‌های بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و ورزشی با مشکلات عدیده‌ای مواجه است و با توجه به کمبود فضای آموزشی در منطقه، شهرداری درباره شناسایی فضاهای آموزشی و واگذاری آن با اداره آموزش و پرورش تعامل دارد.

«علی نوذرپور»، شهردار منطقه ۲۲، در این‌باره می‌گوید: «پیش نیاز هر اقدام کالبدی، تهیه و تدوین سند توسعه کالبدی آن شهر یا منطقه است. مهم‌ترین اقدامی که در این دوره صورت گرفت، تصویب طرح تفصیلی ویژه منطقه ۲۲ بود که راه را برای اقدامات بعدی باز کرده است. بر اساس این سند، با پیگیری و تلاش‌های مسئولان شهری، اراضی با کاربری آموزشی در منطقه ۲۲ از ۱۷ هکتار به ۱۰۵ هکتار افزایش یافت. این اقدام قدم بسیار بزرگی محسوب می‌شود چراکه سهم سرانه آموزشی منطقه از یک‌متر به ازای جمعیت ۱۷۶ هزار نفری در سال ۱۳۷۵ به ۲/۲‌متر به ازای جمعیت ۵۲۰ هزار نفری رسید.»

  • آمادگی واگذاری ۸ قطعه زمین برای ساخت مدرسه 

از مجموع ۴۶۰ مدرسه دولتی و غیردولتی که در مناطق ۵ و ۲۲ شهرداری پایتخت قرار دارند، منطقه ۵ بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. با این حال، رشد جمعیت دانش‌آموزی این منطقه بالاست و کلاس‌ها به‌ویژه در مقطع ابتدایی، جوابگو نیست. به‌ویژه اینکه مهاجرت تحصیلی از منطقه ۲۲ به سوی منطقه ۵ انجام می‌شود.

نوذرپور در ادامه به ماده ۱۸ قانون شورای آموزش و پرورش که مربوط به ساخت شهرک‌ها و شهرهای جدید است اشاره می‌کند و می‌گوید: «اگر در حریم شهر نه در محدوده شهری، شهرک جدید یا در خارج از حریم شهر، شهر جدیدی ساخته شود، سازندگان مکلف هستند سرانه آموزشی آن محدوده را نیز تأمین کنند. با توجه به قانون تأمین مسکن هم، اکنون دولت مکلف است سرانه آموزشی را تأمین کند و تکلیفی بر شهرداری نیست. از سوی دیگر، در ضوابط و مقررات شهرداری در سال‌های گذشته، «قاعده ۳۰۷۰» اعمال می‌شد که ۷۰‌درصد اراضی تحت عنوان مورد نیاز خدمات عمومی و آماده‌سازی زمین از مردم دریافت می‌شد.

بر همین اساس، شهرداری منطقه ۲۲ در سنوات گذشته، ۶ قطعه زمین به رایگان در اختیار آموزش و پرورش قرار داده است. شهرداری منطقه ۲۲ در این دوره مدیریتی ۲ قطعه زمین را به آموزش و پرورش منتقل کرده است و آمادگی کامل را دارد تا ۸ قطعه زمین دیگر به مساحت ۲ هزار تا ۱۰ هزارمترمربع را به آموزش و پرورش انتقال دهد.  

  • تنها کاربری آموزشی

کمبود مدرسه در منطقه ۲۲ به شدت خود را نشان می‌دهد. در زمینه سرانه آموزشی این منطقه محرومیت شدیدی داریم و این موضع موجب شده است تا مهاجرت بی‌سابقه‌ای را به سوی مدارس منطقه ۵ شاهد باشیم. به همین دلیل، شهرداری تعدادی زمین برای ساخت مدرسه به آموزش و پرورش واگذار کرده است اما همین واگذاری‌ها هم با مشکلاتی روبه‌رو بوده است شهردار منطقه ۲۲ می‌گوید: «یکی از مشکلات انتقال این اراضی به آموزش و پرورش، نبود وجود مستند قانونی است.

اگرچه به‌طور تلویحی در ضوابط و مقررات شهرسازی، قاعده ۳۰۷۰ به گرفتن اراضی برای خدمات عمومی اشاره شده، ولی به چگونگی واگذاری آن اشاره‌ای نشده است و برای انجام این کار به مصوبه شورای‌شهر نیاز داریم.» شهردار منطقه ۲۲ درباره مصوبات شورای‌شهر در طرح تفصیلی ویژه منطقه، می‌گوید: «خوشبختانه با تلاش و مساعدت «محمد سالاری»، عضو شورای شهر، شهرداری نمی‌تواند اراضی که کاربری آموزشی دارند به کاربری‌های انتفاعی و غیره تغییر دهد. بنابراین، ۱۰۵ هکتاری را که برای این منظور در نظر گرفته‌ایم، تغییر کاربری نخواهد شد.

از دیگر مصوبات مهم این طرح، تشکیل «بانک زمین» است که بر اساس آن همه اراضی که قبلاً به استناد قاعده ۳۰۷۰ یا قانون نحوه تقویم املاک و اراضی مورد نیاز شهرداری یا ماده ۱۰۱که برای خدمات عمومی دریافت کرده‌ایم و تاکنون به کسی واگذار نشده است، در بانک زمین ثبت خواهد شد و زمین‌هایی که مربوط به کاربری آموزشی هستند، بی‌ تردید در اختیار آموزش و پرورش قرار خواهند گرفت.» 

  • کلنگ ۲۰ مدرسه تا پایان سال زده می‌شود 

«محسن هاشمی»، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، درباره درخواست شهردار منطقه ۲۲ برای ارائه مصوبات مورد نیاز شورای‌شهر برای واگذاری زمین با کاربری آموزشی به اداره کل آموزش و پرورش، می‌گوید: «به دلیل مشکلات و کمبود سرانه آموزشی که در منطقه ۲۲ وجود دارد، ۱۰۰ مدرسه در دوره ۵ ساله در منطقه ۲۲ ساخته خواهد شد که تعداد ۲۰ مدرسه تا پایان سال جاری و ۲۰ مدرسه دیگر تا شهریور ۱۴۰۰ در این منطقه کلنگشان زده خواهد شد.

اما برای رفع مشکل قانونی واگذاری املاک در این منطقه باید تفاهمنامه‌ای را منعقد کنیم که براساس آن مسائل و مشکلات قانونی واگذاری املاک حل شوند. در طرح جامع که از سوی شهردار تهران در سال ۱۳۸۶ ارائه شد، در پهنه‌های خدمات‌رسان و سرویس‌رسان، زمین‌هایی برای موارد ۷ گانه در نظر گرفته شده بود. بر این اساس برای انجام این‌گونه فعالیت‌ها از این قانون استفاده می‌کنیم. با این نوع مالکیت که به شرط ساخت انجام شود ما نباید در منطقه ۲۲ مشکل تأمین زمین داشته باشیم. چراکه می‌توانیم از سرانه‌های فضاهای موجود در منطقه استفاده کنیم. با توجه به فرصت کوتاهی که داریم باید به موضوع اجرایی بپردازیم.»

کد خبر 556372

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha