سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۵
۰ نفر

همشهری محله - زینب زینال‌زاده : چند سالی است که از اجرای طرح یک شیفته شدن مدارس شهر تهران می‌گذرد.‌

عباسعلی باقری»

کاری که با هدف یادگیری بهتر دانش‌آموزان و اثربخشی بیشتر معلمان انجام و با استقبال والدین و محصلان مواجه شد. هوشمند‌سازی کلاس‌های درس و استفاده از ابزار و تجهیزات مدرن و الکترونیک گام بعدی بود که برای ارتقای آموزش، در دستور کار متولیان آموزش و پرورش قرار گرفت.

حال در چنین شرایطی صحبت کردن از مدارسی که نه تنها اثری از هوشمند‌سازی در آنها وجود ندارد، بلکه هنوز دانش‌آموزان در دو شیفت، صبح و ظهر سرکلاس حاضر می‌شوند، جای تأمل دارد. موضوعی که باعث نگرانی «عباسعلی باقری» مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران شده و در پاسخ به خبرنگار همشهری محله توضیحات بیشتری در این خصوص ارائه می‌دهد.

  • منطقه 22 نوپا و جدید است و جمعیت آن رو به رشد. ساکنان از کمبود مدرسه در تمام مقاطع تحصیلی شکایت دارند. تأیید می‌کنید با معضل کمبود مدرسه در این منطقه مواجه هستیم؟

قطعاً این موضوع را تأیید می‌کنم. منطقه در حال توسعه است و پیش‌بینی می‌شود جمیعت آن در آینده نه چندان دور به 600 تا 700 هزار نفر برسد که براساس این اعداد و ارقام به مدارس زیادی نیاز خواهیم داشت. ساخت مدرسه هرچند کار بزرگی است اما غیرممکن نیست و با عزم ملی می‌توان این کار را انجام داد.

  • براساس آخرین گزارش که از مدارس منطقه 22 در شهریور سال 1396 تهیه شده است، حدود 64 باب مدرسه در این منطقه وجود دارد. آیا تمام این مدارس دو شیفته هستند؟ آیا این بهترین راه‌حل برای رفع این مشکل است؟

بله. تمام مدارس این منطقه دو شیفته هستند و در حال حاضر به دلیل کمبود فضای آموزشی، شاید بهترین راه‌حل نباشد اما تا زمان ساخت مدارس جدید تنها‌ کاری است که می‌توان انجام داد.

  • گفته بودید این مشکل با عزم ملی حلی شود. در این مورد بیشتر توضیح می‌دهید؟

شهرداری تهران براساس مصوبه قانون شوراهای آموزش و پرورش سال 1372 و با استناد به مواد 13، 16 و 18 وظایفی در تأمین فضاهای آموزشی دارد که متأسفانه در منطقه 22 به این وظایف عمل نشده است. در سال‌های اخیر با تعامل خوب مدیران شهری جدید منطقه، 3 قطعه زمین به اداره آموزش و پرورش واگذار شده که عملیات عمرانی 2 باب مدرسه شروع شده و امیدواریم با بهره‌برداری از آنها تا حدودی مشکل کمبود مدرسه حل شود. برای قطعه زمین سوم به دلیل اینکه در جای مناسبی قرار ندارد و دور از دسترس اهالی است، برنامه‌ای نداریم و ‌درصدد تعیین تکلیف هستیم.

  • سرانه آموزشی در مناطق مختلف تهران چگونه است؟

سرانه آموزشی از تقسیم میزان فضای آموزشی به تعداد دانش‌آموزان به دست می‌آید که با توجه به آمارها متأسفانه در تهران کمترین سرانه آموزشی را داریم. افزایش جمیعت به دلیل مهاجرت و زاد و ولد از یک سو و فرسودگی مدارس از سوی دیگر باعث شده تهران به لحاظ سرانه آموزشی فقیرترین نقطه کشور باشد. سرانه آموزشی در کشور حدود 5‌متر و 36 صدم سانتیمتر است که در تهران این رقم در مناطق مختلف، متفاوت است اما در مناطق 4 و 15 و 22 به کمتر از یک‌متر و نیم می‌رسد.

  • در صحبت‌هایتان به بحث فرسودگی مدارس اشاره کردید. آماری از این مدارس دارید؟

مدارس تهران بدترین وضعیت را در کل کشور دارند. براساس آخرین آمار و اطلاعات حدود 7 هزار کلاس درس فرسوده در تهران وجود دارد که نیاز به تخریب و بازسازی دارند. این موضوع در زمان وقوع حوادث غیرمترقبه از جمله زلزله، نگران‌کننده است و نیاز به حمایت‌های همه جانبه دارد.

  • به‌عنوان سؤال آخر، آیا به نوسازی مدارس امیدوار هستید؟

در قانون 5 ساله ششم، حدود 3 میلیون دلار اعتبار برای تخریب و نوسازی مدارس پیش‌بینی شده است که توقع داریم به محرومیت تهران نگاه و توجه ویژه شود و اعتبارات خوبی اختصاص بدهند. اگر این کار انجام شود و خیّران هم پای کار بیایند قطعاً در مدت 3، 4 سال آینده مشکل فرسودگی رفع می‌شود.

کد خبر 418117

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha