منطقه ۵ آموزش وپرورش شهر تهران سا ل‌هاست لقب بزرگ‌ترین منطقه آموزشی کشور را به دوش می‌کشد. ۱۲۵ هزار دانش‌آموز در این منطقه تحصیل می‌کنند.

مدرسه

  همشهری آنلاین - سمیرا باباجانپور: این منطقه‌ شامل منطقه ۵ و ۲۲ شهرداری می‌شود ومدیریت آموزشی ۲ منطقه شهرداری تهران را برعهده دارد. تغییراتی که بحران ویروس کرونا بر روند تحصیل دانش‌آموزان داشته است این روزها از مهم‌ترین دغدغه والدین است. رئیس آموزش و پرورش منطقه ۵ و ۲۲ برایمان از روند موفقیت‌آمیز و دلسوزانه آموزش آنلاین می‌گوید و از فعالیت برخی مدارس منطقه برای تولید ماسک واقلام بهداشتی خبر می‌دهد.

 آقای ندیری، شیوع ویروس کرونا وضعیت دانش‌آموزان و مدارس را از حالت عادی خارج کرده است. وضعیت در منطقه ۵ و ۲۲ چگونه است؟ 
اگرچه مدرسه به لحاظ فیزیکی تعطیل شده است ولی جریان آموزش و تربیت به لطف پروردگار مهربان و تلاش و کوشش شبانه‌روزی معلمان و سایر همکاران عزیزمان با راهبری مدیرانمان درحال انجام است. از همان روزهای اول تعطیلی به دلیل شیوع ویروس کرونا مدارس آموزش آنلاین را آغاز کرده‌اند، تولید محتوای فراوانی بر اساس سرفصل‌های درسی انجام شده است. 
وقتی در بعضی از کانال‌ها فعالیت معلم‌ها و کادر آموزشی را می‌بینم غبطه می‌خورم. این همه گذشت، ایثار و فداکاری ستودنی است. فعالیت با حداقل امکانات و ابزارهای موجود که بتوانند بهره‌کامل و کافی برای تولید محتوا و عرضه آن در بستر فضای مجازی داشته باشند. مخصوصاً بعد از اینکه شبکه اجتماعی دانش آموزشی به نام «شبکه شاد»راه‌اندازی شد در بستر این شبکه دوستان و همکاران عزیزمان فعالیت می‌کنند. 
این نخستین تجربه آن هم در این وسعت بوده است شاید درکمتر شبکه‌های پیام‌رسانی در دنیا با این گستردگی و با این حجم از اطلاعات روبه‌رو باشیم. ضمن اینکه تولید محتوا،‌ساز و کار و مهارت‌های خاص خودش را دارد. با افتخار عرض می‌کنم در شرایط فعلی این همه لطف و همکاری معلمان، آموزگاران و دبیران عزیزمان واقعاً جای تشکردارد. در حقیقت با همین حداقل‌ها به نظرم گام بسیار بزرگی برداشته شده است. 
 مهم‌ترین‌کاری که والدین و دانش‌آموزان باید در این روزها انجام دهند چیست؟ 
من در مقدمه پاسخ به این سؤال باید عرض کنم که ابتدا مراقب سلامت خود و خانواده‌شان باشند. این مراقبت در اولویت است. در خانه ماندن یکی از سیاست‌های محوری ماست و تمام پروتکل‌ها و برنامه‌های نظام تعلیم و تربیت ما با تأکید بر این موضوع انجام می‌گیرد تا کوچک‌ترین آسیبی به سلامت دانش‌آموزان وارد نشود. 
ولی خانواده‌ها در کنار حفظ سلامت فرزندانشان نگران آموزش آنها نیز هستند. نظارت، کنترل و به هنگام بودن برای استفاده از شبکه شاد باید از سوی والدین جدی گرفته شود، بحث نظارت بر میزان یادگیری دانش‌آموزان هم مهم است. البته معلمان سعی می‌کنند بر روند یادگیری دانش‌آموزان از طریق فضای مجازی نظارت داشته باشند. آموزش مجازی جای آموزش حضوری را نمی‌تواند بگیرد توانمندی دانش آموز و واکنش‌های دانش‌آموزان در زمان یادگیری و ارزشگذاری‌های مختلف از طریق آموزش حضوری میسراست برای همین خواهش می‌کنم اولیای عزیزمان به فرایند آموزش و میزان یادگیری دانش‌آموزان توجه کنند. این درحالی است که در ماه خرداد به سمت ارزش‌یابی پایان سال تحصیلی خواهیم رفت و این ارزش گذاری تا پایه یازدهم فرایند محور است. اما ضرورت دارد کنترل به هنگام و مستمر را والدین داشته باشند. 


 مسلماً ثبت‌نام برای سال تحصیلی جدید برای خانواده‌ها مهم است. موضوعی که باعث شده دغدغه بسیاری از والدین باشد. در حالی که مدارس بسته است شرایط ثبت‌نام چگونه خواهد بود؟ 
ثبت نام مدارس دولتی بعد از برگزاری امتحانات و اعلام نتایج خواهد بود. در مدارس غیردولتی خانواده‌ها زودتر برای روند ثبت‌نام اقدام می‌کنند چون باید هماهنگی‌ها انجام شود ولی در آنجا هم ثبت‌نام همزمان با مدارس دولتی بعد از اعلام نتایج امتحانات پایان سال است. تا به امروز پروتکل یا دستورالعملی در این خصوص نیامده است و به محض اعلام مقررات و ضوابطی که اعلام می‌کنند اقدام خواهیم کرد. 
 شنیده‌ایم که تعدادی از مدارس منطقه در تولید ماسک و لوازم بهداشتی پیشقدم بوده‌اند. در این‌باره بیشتر توضیح می‌دهید؟ 
الحمدالله چند پایگاه در منطقه ۲۲ و منطقه ۵ با حضورمعلمان و دانش‌آموزان فعال هستند و دوستان بسیجی نیز به آنها کمک می‌کنند. کادر اجرایی مدارس هم در کنار خیّران مردمی در این مدارس فعال هستند. ما مدارس را در اختیار این افراد قرار داده‌ایم. در تعدادی از مدارس با نظارت مدیران مدرسه کارها انجام می‌شود و در برخی دیگر همکاران بسیجی با مشارکت کادر مدرسه کار را پیش می‌برند. 
در این مدارس ماسک تولید می‌شود و در تعدادی از مدارس هم آبمیوه برای بیماران و کادر درمانی بیمارستان‌ها تولید می‌شود. در منطقه ۲۲، ۲ مدرسه در زمینه تولید ماسک فعال است و در منطقه ۵ هم ۱۰ مدرسه کار تولید ماسک و لوازم بهداشتی را انجام می‌دهند. ۲ هنرستان در منطقه ۵ که رشته خیاطی ودوخت ودوز را آموزش می‌دهند به این گروه اضافه خواهد شد. 
 برای سال تحصیلی جدید چه برنامه‌ریزی‌هایی دارید و با وجود کمبود مدرسه در منطقه ۵ و ۲۲ مدرسه جدیدی به بهره‌برداری خواهد رسید؟ 
در منطقه ۲۲ با کمبود جدی مدرسه مواجه هستیم و این بحران کماکان سر جای خودش است و مسئولان ذی‌ربط باید به فکر چاره‌اندیشی برای‌گذار از این بحران باشند. اما به لطف الهی در منطقه ۲۲سازمان نوسازی قول بهره‌برداری از یک مدرسه را داده است که در سال تحصیلی جدید آماده می‌شود. در منطقه ۵، ۴ مدرسه را به لطف خدا افتتاح خواهیم کرد که بالغ بر ۵۸ کلاس به کلاس‌های آموزشی ما اضافه می‌شود که بیشتر برای دوره ابتدایی و متوسطه اول خواهد بود. 
در منطقه ۲۲ تقریباً ۲ واحد آموزشی در حال ساخت داریم که ان‌شاءالله برای سال تحصیلی ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت در منطقه ۵ هم برای سال‌های آینده ۲ مدرسه مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت که یکی از این مدارس در روستای کشار خواهد شد. 
 

کد خبر 507931

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha