ایالت‌های ویسکانسین و یوتا در آمریکا با شیوع گسترده کووید-۱۹ در محل‌های پرورش «مینک»، حیوانی که خز ارزشمندی دارد، روبرو شده‌اند که به باور کارشناسان در هر دو مورد از انسان‌ها منشا گرفته‌اند.

mink

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از  یاهو نیوز بر اساس گزارش‌ها حدود ۱۰۰۰۰ مینک در ایالت یوها و صدها مینک دیگر ایالت ویسکانسین به علت دچار شدن به ویروس کرونا مرده‌اند. این موارد شیوع پس از شیوع مشابهی در تابستان در هلند رخ می‌دهند که باعث شد که این کشور که یکی از بزرگترین صادرکنندگان خز مینک است، عملا پرورش مینک را تعطیل کند.

دانشمندان همه‌گیری کووید-۱۹ در میان مینک‌ها را در نتیجه انتقال ویروس از انسان‌ها به حیوان‌ّ یا زونوز معکوس نامیده‌اند. در زونوزها یا بیماری‌های مشترک انسان و حیوان انتشار عامل بیماری زا در ابتدا از حیوان به انسان صورت گیرد.

گرچه مقامات ایالت‌ها می‌گویند افرادی که در این محل‌های پرورش مینک کار می‌کنند، در معرض خطر چندانی نیستند، اما دانشمندان احتمال انتشار ویروس کرونا در جهت مقابل از مینک به انسان‌ها هم وجود دارد.

قبل از شیوع کرونا در میان مینک‌ها، موارد انتقال این ویروس به سگ‌ها، گربه‌ها، شیرها و ببرها گزارش شده بود.

دکتر ویلیام شفنر، متخصص بیماری‌های عفونی در دانشگاه وندربیلت می‌گوید دچار شدن مینک‌ها به عفونت کروناویروس نشان می‌دهد که این حیوانات که دارای پروتئین‌های ACE2 هستند، گیرنده‌ای که امکان ورود این ویروس به درون سلول را فراهم می‌کند.

به گفته شفنر، همه جانوران این گیرنده را ندارند، و در میان انسان‌ها هم کودکان نسبت به سالمندان شمار کمتری از این گیرنده‌ها را دارند، اما ظاهرا مینک‌ها به قدر کافی این گیرنده را دارند تا دچار عفون کووید-۱۹ شوند.

شفنر می‌گوید در نتیجه ممکن است مینک هم بتواند ویروس را به انسان‌ها منتقل کند. او می‌گوید: «اگر این حیوانات دچار عفونت شوند، آنها هم ویروس را در محیط منتشر می‌کنند و این ویروس بسیار مسری است و ممکن است به انسان‌ها هم منتقل شود.»

مقامات در هلند موارد بالقوه‌ از بازگشت عفونت از  مینک‌ها به انسان‌ّا را گزارش کرده‌اند، اما مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا می‌گویند احتمال چنین انتقالی «پایین» است.

کد خبر 556281

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha