چهارشنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۸
۰ نفر

روسیه نخستین واکسن جهان را برای حفاظت حیوانات در برابر کووید-۱۹ ثبت کرده است.

vaccine

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از رویترز سازمان ناظر بر دامپزشکی و گیاه‌پزشکی روسیه (Rosselkhozandzor)  روز چهارشنبه، ۱۱ فروردین، اعلام کرد آزمایش‌ها نشان داده است که این واکسن بر ضد کروناویروس در سگ‌ها، گربه‌ها، روباه‌ها و مینک آنتی‌بادی تولید می‌کند.

به گفته این سازمان تولید انبوه این واکسن به نام «کارنیواک-کوو» (Carnivac-Cov) در ماه آوریل (اواسط فروردین) شروع می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت درباره انتقال ویروس کرونا بین انسان‌ها و حیوانات ابراز نگرانی کرده است. سازمان ناظر کشاورزی روسیه می‌گوید این واکسن می‌تواند گونه‌های جانوری حساس را حفاظت کند و جلوی جهش‌های ویروس را بگیرد.

روسیه تا به حال فقط دو مورد کووید-۱۹ در میان حیوانات (هر دو در میان گربه‌ها) ثبت کرده است.

دانمارک سال پیش همه ۱۷ میلیون راس مینک (نوعی راسو) پرورشی در این کشور را کشتار کرد، چرا که به این نتیجه رسید که یک سویه کروناویروس از انسان‌ها به مینک رسیده و این ویروس جهش‌یافته دوباره از مینک‌ها به انسان‌ها بازگشته است. 

روسیه می‌گوید مزارع پرورش حیوانات خزدار و نیز کسب‌وکارهایی در یونان، لهستان و اتریش قصد دارند این واکسن را بخرند. صنعت پرورش حیوانات خزدار در روسیه حدود ۳ درصد بازار جهانی را تشکیل می‌دهد.

آلکساندر گینتسبرگ، رئیس انستیتو گامالیای مسکو که واکسن اسپوتنیک V را ساخت در مصاحبه‌ای با روزنامه ایزوستیا در روز دوشنبه گفت که کووید-۱۹ احتمالا پس از انسان‌ها در میان حیوانات شیوع خواهد یافت.

او گفت: «مرحله بعدی این همه‌گیری عفونت کروناویروس در میان حیوانات پرورشی و خانگی است.»

برخی از دانشمندان می‌گویند که گربه‌ها و سگ‌ها نقش عمده‌ای در انتقال کروناویروس به انسان‌ها ایفا نمی‌کنند و اگر هم به کووید-۱۹ مبتلا شوند، علائم‌شان خفیف است.

کارآزمایی‌های بالینی واکسن حیوانی کرونا در روسیه در اکتبر سال گذشته شروع شد و سگ‌ها، گربه‌ها، روباه‌های قطبی، مینک‌ها، روباه‌ها و سایر حیوانات در آن دخیل بودند.

مقامات سازمان ناظر روسی می‌گویند با توجه به نتایج این کارآزمایی این واکسن بی‌خطر و بسیاری ایمن‌کننده است و همه حیوانات واکسینه‌شده آنتی‌بادی‌های ضد کروناویروس تولید کرده‌اند. به گفته این مقامات این پاسخ ایمنی تا دست کم شش ماه پس از شروع کارآزمایی ادامه داشته است و بررسی آثار واکسن بر حیوانات ادامه دارد.

کد خبر 592439

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha