دوشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۱
۰ نفر

یک ببر ۴ ساله به نام نادیا در باغ وحش برونکس در شهر نیویورک دچار عفونت با ویروس جدید کرونا شده است.

tiger

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از لایوساینس جامعه حفاظت از حیات وحش آمریکا روز یکشنبه ۱۷ فروردین این خبر را اعلام کرد. نیویورک دچار یکی از شدیدترین شیوع‌های بیماری کووید-۱۹ در آمریکا است.

این ببر ماده مالایی که به همراه شش ببر دیگر شامل - خواهرش آزول، دو ببر آمور و سه شیر آفریقایی نگهداری می‌شود- دچار سرفه خشک شده بود. گرچه سایر ببرها آزمایش نشده‌اند، اما مسئولان باغ‌وحش گمان می‌کنند با توجه به علامت‌دار بودن آنها آنها هم دچار عفونت با ویروس جدید کرونا (ویروس سارس-کوو-۲) عامل بیماری کووید-۱۹ شده باشند.

ظاهرا یک مراقب حیوانات در باغ‌وحش دچار عفونت ویروس کرونا شده اما هنوز علامت‌دار نشده بود، ویروس را به ببرها منتقل کرده است. به گفته مسئولان از آن هنگام به بعد اقدامات احتیاطاتی به عمل آمده است تا قرارگیری بیشتر حیوانات در معرض ویروس کرونا جلوگیری شود.

گرچه این ببرهای آلوده دچار کاهش اشتها شده‌اند، اما به غیر از این حالشان خوب است و انتظار می‌رود بهبود پیدا کنند.

قبلا گزارش‌های از ابتلای گربه‌های اهلی به ویروس جدید کرونا را از صاحبان آلوده‌شان منتشر شده بود. به نظر می‌رسد گربه‌ها دارای یک گیرنده پروتئینی در سطح سلول‌های تنفسی‌شان هستند که مشابه گیرنده‌ای در سلول‌های انسانی است که در عفونت با ویروس جدید کرونا نقش دارد. این گیرنده پروتئینی به نام ACE2 اجازه ورود ویروس را به درون سلول و تکثیر آن را می‌دهد.

در یک گزارش اخیر که در بانک اطلاعاتی medrXiv (مربوط به مقالات پزشکی پیش از انتشار) پژوهشگران از انستیتوی پژوهش دامپزشکی هاربین وابسته به آکادمی علوم کشاورزی چین  توصیف کردند چگونه ویروس جدید کرونا بین گربه‌ها از طریق قطرک‌های تنفسی منتقل می ‌شود.

یک گزارش دیگر منتشر شده medrXIv نشان می‌دهد که در میان ۱۰۲ گربه آزمایش‌شده در شهر ووهان چین، تقریبا ۱۵ درصد آنتی‌بادی بر ضد ویروس داشتند که نشان می‌دهد که آنها ویروس را از انسان‌ها یا سایر گربه‌ها گرفته‌اند. البته هر دو گروه پژوهشگران چینی می‌گویند شاهدی وجود ندارد که گربه بتواند ویروس را به انسان‌ها منتقل کند.

البته این بررسی‌ها ثابت نمی‌کنند که گربه‌سانان بزرگ هم گیرنده پروتئینی مشابهی با گربه‌های اهلی دارند و گونه‌های متفاوت جانوری ممکن است واکنش متفاوتی نسبت به ویروس جدید نشان دهند.

کد خبر 498614

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha