سودای دنبال کردن آشپزی را به‌صورت جدی در سر نداشت. در تجربه‌های نخست آشپزی هم چندان موفق نبود. یک بار قورمه‌سبزی را با سبزی پلویی پخت.

اولين قرمه سبزي

همشهری آنلاین_بهاره خسروی:  در انتخاب رشته دانشگاهی و شغلش هم آشپزی جایی نداشت. تا اینکه نوبت به ازدواجش و راهی شدن به خانه بخت رسید. این اتفاق برای «فاطمه سادات شمس» همسایه ما در خیابان رودکی (سلسبیل) باعث ایجاد علاقه به آشپزی و دریافت مدرک حرفه‌ای آشپزی شد. به نحوی  که مربی آموزش آشپزی مجلات هوشمند و آشپزی مثبت شد و یکی دوبار هم  داوری جشنواره آشپزی را تجربه کرد. به مناسبت روز غذا مهمان این بانوی هم همسایه شدیم و با او درباره آشپزی و اهمیت مواد غذایی در آشپزی به‌ویژه در این روزهای کرونایی گفت‌وگو کردیم.  

در یک روز نیمه خنک پاییزی راهی محله  امام‌خمینی(ره) و خیابان رودکی می‌شوم و برای یک گپ دوستانه نزد «فاطمه‌السادات شمس» می‌روم. همسایه ما خانم شمس در دانشگاه رشته حسابداری خوانده و کارمند شرکت «ره‌گستر نفت» است. او متأهل است و یک دختر به نام ملیکا دارد و سر صحبت را با گفتن از روزهای آزمون و خطا برای آشپزی و قبل از ازدواجش باز می‌کند: «قبل از ازدواج چندان تمایلی به آشپزی نداشتم. یک بار مهمان خواهرم بودم و تصمیم گرفتم غافلگیرش کنم. با وجود اینکه آشپزی نکرده بودم، به فکر پختن قورمه‌سبزی افتادم و دست‌به‌کار آماده کردن غذا شدم. وقتی خواهرم به خانه بازگشت با اشتیاق خبر دادم که ناهار پخته‌ام.

با تعجب پرسید: چی!؟ درپاسخ گفتم: قورمه‌سبزی. همچنان متعجب بود و ادامه داد: «در یخچال سبزی قورمه ندارم، سبزی پلویی دارم. » غذا را با سبزی پلویی پخته بودم! چند باری هم کباب تابه‌ای خراب کردم. به همین دلیل تا زمان ازدواج دور آشپزی را خط  کشیده بودم.» اما بعد از ازدواج ماجرا آشپزی برای همسایه ما به کلی تغییر کرد. او تعریف می‌کند: «بعد از ازدواج و چند بار آشپزی، حسابی به این کار علاقه‌مند شدم.

به همین دلیل دنبال تحقیق و مطالعه برای پخت غذاهای مختلف، ترکیب مواد غذایی و خاصیت آنها برای حفظ سلامتی رفتم. بیشتر مشتاق آشپزی حرفه‌ای شدم. به همین دلیل با تشویق همسرم در دوره‌های عمومی‌ آشپزی «حمیدرضا رنجبر» از مدرسان صدا و سیما شرکت کردم و در وادی آموزش و نگارش در حوزه آشپزی پا گذاشتم. در مجله‌های هوشمند و آشپزی مثبت دست به نگارش و آموزش و تولید محتوا و عکاسی غذا زدم. یکی دو بار هم به‌عنوان داور در جشنواره غذا دانشگاه خواجه نصیر شرکت کردم. »

  • «کووید ۱۹» و توجه به تغذیه 

به گفته شمس با شیوع «کووید ۱۹» مردم بیشتر از همیشه به تغذیه سالم و آشپزی روی آورده‌اند. او بیان این مطلب ادامه می‌دهد: «این روزها مردم ترجیح می‌دهند برای افزایش ایمنی و حفظ سلامتی بیشتر به نوع تغذیه و سلامت مواد غذایی که در خانه مصرف می‌کنند، توجه داشته باشند. چند وقتی بود به دلیل تغییر سبک زندگی و شاغل بودن زوج‌ها مردم به خوردن غذاهای فریزشده یا حتی فست‌فودی و چرب عادت داشتند.

البته تا حدودی باید به آنها حق داد. وقتی کسی ‌شاغل است کمتر فرصت می‌کند تا از سبزیجات و مواد غذایی ساده در آشپزی استفاده کند. خوردن گوشت و مرغ تازه هم در زندگی شهری میسر نیست. همه این دلایل به رفتن سمت غذاهای فریزشده دامن می‌زند. » شمس معتقد است بیشتر به سمت زندگی صنعتی در حال حرکت هستیم. او می‌گوید: «قدیم‌ها مردم بیشتر تازه‌خوری می‌کردند و همه محصولات غذایی را به‌روز می‌خوردند. حتی میوه‌ها را هم باید تازه مصرف می‌کردند. اما این موضوع در حال فراموشی است و روزبه‌روز مردم بیشتر به این سبک زندگی فریزشده عادت می‌کنند. »

  • اهمیت تغذیه در روزهای کرونایی 

یکی نکات مثبت «کووید ۱۹» کاهش مصرف غذاهای چرب و فست‌فودی بود. شمس این را می‌گوید و در ادامه توضیح می‌دهد: «مردم خانه‌نشین که شدند، ترجیح دادند از غذاهای سالم و طبیعی که در خانه می‌پزند، استفاده کنند تا کمتر دچار بیماری شوند. چربی‌ها دشمن شماره یک سلامتی و عامل بیشتر بیماری‌های جسمی‌هستند. این روزها بدن ما برای مقابله با «کووید ۱۹» و پیشگیری از آن بیش از هر چیزی نیازمند ویتامین (ث) است و باید در سبدغذایی روزانه حتماً مواد غذایی حاوی ویتامین (ث) را بگنجانیم. برای مثال، مصرف مواد پروتئینی مانند گوشت، مرغ و ماهی را به تناوب داشته باشیم. مصرف گردو و بادام وخوردن غذاهایی مانند سوپ، آش یا خوراک‌ها کمک فراوانی به حفظ ایمنی و افزایش ضریب ایمنی بدن در این روزهای همه‌گیری کرونا می‌کند. این نکته ‌باید در تهیه مواد غذایی و پخت‌وپزها مورد  توجه  قرار گیرد. »

  • غذاهای بی‌نظیر ایرانی 

مناسب‌ترین غذا برای تغذیه از دیدگاه شمس که تجربه داوری جشنواره غذا را هم در کارنامه دارد، غذایی است که در پخت آن کمتر از روغن استفاده شده است. این بانوی همسایه ما با بی‌نظیر خواندن ترکیب مواد در غذای ایرانی افزود: «در مجموع بیشتر غذاهای ایرانی خورشی هستند که این خورش‌ها در مختصات جغرافیایی بر اساس امکانات موجود به شیوه‌های مختلف طبخ می‌شود. این روزها برای حفظ سلامتی به پخت غذاهای اصیل و سنتی ایرانی هم توجه خوبی می‌شود. به علاوه مصرف بسیاری از مواد غذایی ناسالم و مضر مانند سوسیس و کالباس با توجه به شیوع کووید  رو به کاهش است. »

  • روزهای فاصله اجتماعی و آشپزی جمعی 

آشپزی حوزه‌ای متنوع و بی‌انتهاست که کسب مهارت در آن جنسیت و سن و سال نمی‌شناسد. به گفته این بانوی همسایه، روزهای قرنطینه فرصت خوبی برای روی آوردن به آشپزی برای همه مردم بود. حتی نگاه‌ها به آشپزی تغییر کرد و همه اعضای خانواده ترجیح دادند که برای یک بار هم شده این کار را در زندگی تجربه کنند. او در ادامه افزود: «همین توجه به آشپزی در انتخاب مواد غذایی مناسب برای پخت‌وپزاثرگذار بوده است. مردم برای ترکیب مواد غذایی مختلف وقت می‌گذارند و مطالعه می‌کنند. معتقدم همه اعضای خانواده باید آشپزی را تجربه کنند و آن را انجام دهند. با این کار قوه خلاقیت و اطلاعات افراد نسبت به غذاها بیشتر می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌کنم آقایان در خانه نگویند آشپزی کار خانم‌هاست یا اگر بچه‌ها علاقه‌مند به تجربه آشپزی هستند، مانع نشوید، اسباب آشپزی را فراهم کنید تا لذت آشپزی و کشف استعدادهایشان را تجربه کنند. »

کد خبر 556177

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha