جمعه ۳۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۰:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس جمهور ونزوئلا کشورهای عضو اتحادیه اروپا را تهدید کرد در صورتی که قانون جدید سخت کردن مهاجرت و اخراج پناهندگان را اجرایی کنند، آنها را تحریم نفتی خواهد کرد.

اشپیگل آنلاین از کاراکاس گزارش داد، هوگو چاوز در حاشیه نشستی با فرناندو لوگو (Fernando Lugo)، رییس آینده دولت پاراگوئه گفت: «نفت ونزوئلا به کشورهایی نخواهد رفت که این توافقنامه دردناک را امضا کنند.»

لوگو هم این قانون جدید اتحادیه اروپا را «خشمگینانه» رد کرد.

پارلمان اتحادیه اروپا چهارشنبه گذشته تصویب کرد امکان حبس خارجیانی که قوانین مهاجرتی را نقض کرده باشند، تا یک سال و نیم وجود دارد. علاوه بر این امکان منع آنها از سفر مجدد به این کشورها تا پنج سال هم وجود دارد.[سابقه این خبر]

این خط مشی حقوقی اکنون در انتظار تصویب رسمی شورای وزیران است که احتمالا به زودی اتفاق می‌افتد. پس از آن کشورهای عضو اتحادیه اروپا دو سال زمان دارند تا این قوانین را در حقوق ملی خود تصویب کنند. سازمان‌های حقوق بشری و همچنین لوئیز آربور، کمیسار حقوق بشری سازمان ملل از این قانون جدید انتقاد کرده‌اند.

چاوز در انتقاد از این قانون گفت اتحادیه اروپا با این قانون حقوق بشر و حقوق بین الملل را خدشه‌دار می‌کند. میلیون‌ها مهاجر غیرقانونی در اروپا به سر می‌برند. «شما می‌خواهید با این همه آدم چه کنید؟ می‌خواهید برای‌شان اردوگاه‌های متمرکز بنا کنید؟»

چاوز گفت: «ما نمی‌توانیم دست بسته نظاره‌گر این واقعه باشیم.» وی در همین حال هشدار داد می‌تواند تحریم سرمایه‌گذاری هر یک از کشورهای اتحادیه اروپا را که تدابیری علیه مهاجران اتخاذ کنند، بررسی نماید.

چاوز که همواره اظهارات تحریک‌آمیزش توجه بسیاری را جلب می‌کند، تهدید کرد: «ما سرمایه‌گذاری این کشورها را بررسی می‌کنیم که چیزی نزد ما دارند و خطوط کلی حقوقی ره به عقب خود را تصویب می‌کنیم و به همین سادگی از سرمایه‌گذاری آنها می‌کاهیم.»

با این حال تحریم نفتی ونزوئلا علیه اروپا چندان تاثیری بر اروپا نمی‌گذارد زیرا اروپایی‌ها بخش اندکی از نفت خود را از ونزوئلا تهیه می‌کنند.

کد خبر 55516

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز