دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۲:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس جمهور ونزوئلا با حمله به صدراعظم آلمان، آنگلا مرکل را به خاطر انتقادش از سیاست‌های رهبران آمریکای جنوبی با آدولف هیتلر مقایسه کرد.

خبرگزاری آلمان از کاراکاس گزارش داد، هوگو چاوز در برنامه تلویزیونی «الو پرزیدنت» گفت مرکل در عرصه سیاست جزو راستگرایان است «همان راستگرایان فاشیستی که از هیتلر حمایت می‌کردند.»

اظهارات چاوز پس از آن مطرح می‌شود که مرکل گفت رهبران چپگرا برآمده از نظر مردم این منطقه نیستند.

مرکل در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آلمان پیش از برگزاری اجلاس اتحادیه اروپا - آمریکای لاتین خاطرنشان کرد که سیاست‌های چپگرایانه رهبران چپگرایی همچون چاوز منجر به حل مسایل نمی‌شود.

مرکل با اشاره به ظهور «پوپولیسم چپگرایان» در برخی کشورهای آمریکای لاتین گفته بود: «بر اساس تجربه‌مان در اروپا، اعتقاد ندارم که اقتصادهایی که دولت هدایت کننده آنها باشد بتواند پاسخی بهتر و پایدارتر برای مشکلات مهم باشد.»

چاوز در پاسخ گفته است که اگر در اجلاس شرکت کند، جواب مرکل را خواهد داد.
چاوز با اشاره تلویحی به مجادله بحث‌برانگیز سال گذشته که موجب درگیری دیپلماتیک میان ونزوئلا و اسپانیا شد، ادامه داد: «بسیاری هستند که می‌خواهند شما خفه شوید. اما اگر من به لیما بروم و چیزی بگویم که او را مایوس کند، او از جایش بر می‌خیزد و می‌گوید "چرا خفه نمی‌شوی؟" چرا شما خفه نمی‌شوید؟ چون اینجا ما برای خودمان احترام قایلیم.»

خوزه لوئیس رودریگز زاپاته‌رو، نخست‌وزیر اسپانیا در اجلاسی که در ماه نوامبر سال گذشته برگزار شد و چاوز از خوزه ماریا آزنار، سلف وی به خاطر حمایت از کودتای 2002 در ونزوئلا به عنوان «فاشیست» یاد کرد، انتقاد کرده بود. این مجادله با فریاد خوان کارلوس، شاه اسپانیا پایان یافت که به چاوز گفت: «تو چرا خفه نمی‌شوی؟»

چاوز همچنین گفت ‌منطقه‌اش می‌تواند بدون پیشنهادهای توخالی کمک از آمریکا و اروپا نیز پیش برود.

چاوز با تاکید بر اینکه ونزوئلا، برزیل، کوبا و آرژانتین برنامه‌های سوسیالیستی را در منطقه پیش خواهند برد، گفت: اگر اروپایی‌ها می‌آیند تا به ما کمک کنند بگویند برنامه‌شان برای کمک به فقرا کجاست؟ از رییس جمهور هائیتی بپرسید چه میزان از قول‌های اروپا و آمریکا برآورده شده است.

مرکل قصد دیدار از برزیل، پرو، کلمبیا و مکزیکو را در جریان سفر یک هفته‌ای‌اش به آمریکا لاتین دارد. مهم‌ترین رخداد این سفر، حضور او در پنجمین اجلاس سران اتحادیه اروپا – آمریکای لاتین و کارائیب است که روزهای جمعه و شنبه در لیما برگزار می‌شود.

کد خبر 51569

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز