یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۹:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس جمهور ونزوئلا قصد دارد در یکی از قوانین جنجالی جاسوسی در این کشور که ماه گذشته آن را تصویب کرد، بازنگری کند.

خبرگزاری سوئیس از کاراکاس گزارش داد، هوگو چاوز در مجمع حزب سوسیالیست که عضو آن است، گفت وی انتقادات را شنیده و به این نتیجه رسیده که این قانون اشتباهاتی دارد.

وی تصریح کرد: «من مشکلی با اعتراف به اشتباه ندارم. از این رو امروز صبح تصمیم به اصلاح این قانون گرفتم.»

این قانون آموزش چهار دستگاه جاسوسی را همانند ایجاد شبکه اطلاعات ملی از روی مدل کوبایی آن مد نظر قرار داده است.

چارچوبی «دموکراتیک، انساندوستانه و سوسیالیستی»

مخالفان و فعالان حقوق بشری این قانون را که از نظر دولت خط مقدم مبارزه با مداخله آمریکا در امور ونزوئلا محسوب می‌شد، به شدت مورد انتقاد قرار داده بودند. بر اساس این قانون، کسانی که با عوامل جاسوسی همکاری نکنند، جریمه می‌شوند.

چاوز گفت این «یک اشتباه بوده» که از هر شهروندی و هر شرکتی در ونزوئلا درخواست همکاری با عوامل اطلاعاتی را داشت. رییس جمهور ونزوئلا گفت: «من نمی‌توانم کسی را مجبور به همکاری با عوامل جاسوسی یا تبدیل به یک عامل اطلاعاتی کنم و اگر او از این امر سر باز زد، به زندان بیفتد.»

او با تاکید بر اینکه محتوای این قانون «بد نیست»، افزود «اما برخی عناصر در آن است که می‌تواند مورد سوءاستفاده مخالفان برای ایجاد هراس قرار بگیرد .»

چاوز تصریح کرد که ونزوئلا باید در چارچوبی «دموکراتیک، انسان‌دوستانه و سوسیالیستی» با آمریکا مقابله کند. پارلمان ونزوئلا سال گذشته میلادی این اختیار را به رییس جمهور داد که قوانین را بی‌واسطه ابلاغ کند.

کد خبر 54248

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز