چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۲۷
۰ نفر

همشهری امارات: فیلم تحسین شده «ترکش‌های صلح» آغازگر تغییر مسیر علی شاه‌حاتمی از سینمای تجاری به سمت سینمای هنری بود،

 مسیری که پس از آن منجر به ساخت فیلم سینمایی «کولی» و حالا فیلم «صوت الحیات» یا «آوای زندگی» شد. فیلمی که با فاصله‌ای 6 ساله نسبت به فیلم دوم جلوی دوربین رفت. شاه‌حاتمی این فیلم را که نخستین تولید مشترک ایران و امارات در عرصه سینماست را بر اساس یکی از طرح‌های قدیمی خود در این کشور شیخ‌نشین جلوی دوربین برد: قرار بود سال گذشته فیلم سینمایی «قهرمان» را در کشور هندوستان تولید کنم که به دلیل مشکلات آب و هوایی تولید این فیلم به تاخیر افتاد.

با توجه به این شرایط  به وجود آمده  تصمیم گرفتم تا فیلم «صوت الحیات» را در کشور امارات تولید کنم. بر همین اساس فیلمنامه را براساس یکی از طرح‌هایم که آن را مدت‌ها پیش نوشته بودم، آماده کردم و آن را برای دریافت مجوز ارائه دادیم. با طی شدن این مراحل و کارهای پیش تولید فیلمبرداری از اوایل ژانویه در دبی شروع شد و پس از آن هم بخش‌هایی از فیلم را هم در شهر رأس‌الخیمه جلوی دوربین بردیم.»

شاه‌حاتمی صوت الحیات را ادامه‌ای بر دو ساخته آخرش می‌داند و درباره قصه آن می‌گوید: «در این فیلم با تاکید بر دو موضوع سینما و دین به روایت زندگی پسربچه‌ای پرداخته‌ام که موذن مسجد است و علاقه بسیار شدیدی هم به سینما دارد. با رواسیت صه او در قالب قصه‌ای لطیف سعی کرده مخاطب را به این باور برسانم که سینما و دین هیچ منافاتی با یکدیگر ندارند.»

شاه‌حاتمی این فیلم را با حضور بازیگران خارجی ساخته و بازیگر نوجوان اصلی او هم یک اماراتی است: «یکی از مشکلاتم در امارات انتخاب بازیگر مناسب بود که این مشکل برای انتخاب بازیگر نوجوان فیلم دو صد چندان بود.

زمانی که عبداله بلوشی به من معرفی شد به دوستان گفتم گزینه دیگری وجود ندارد که گفتند پیدا کردن آن به راحتی و در مدت زمان کوتاه میسر نمی‌شود. بر همین اساس به غیر از او که سابقه کار تئاتری داشت بقیه بازیگران فیلم را از میان مردم عادی انتخاب کردم، یعنی به عبارتی از نابازیگر استفاده کرده‌ام.»

فیلم سینمایی «صوت الحیات» که پیش از این «خداحافظ هری پاتر» نام داشت به زبان عربی تهیه شده و هم اکنون آماده اکران است: «این فیلم برای نخستین بار در جشنواره کودک و نوجوان همدان با زبان عربی و زیرنویس فارسی اکران می‌شود و پس از آن مقدمات نمایش عمومی آن را در کشور امارات مهیا خواهیم کرد. برای نمایش فیلم در سینما‌های کشور هم امتیاز پخش به بنیاد سینمایی فارابی واگذار شده که قطعا برای این منظور فیلم به زبان فارسی دوبله خواهدشد.» 

شاه حاتمی این فیلم را با همکاری سید جلال چاوشیان تهیه کرده و در تولید آن  مسعود کرانی (مدیر تصویربرداری)، محسن توکلی (تدوینگر)، محمدرضا قومی(طراح گریم)، محسن روشن (صداگذار) و فردین خلعتبری (آهنگساز) با او همکار داشته‌اند.

همشهری امارات

کد خبر 55379

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز