با اجرای کمپین آرزوهای تهران مدیریت شهری پا پیش گذاشته تا در حد توان مهم‌ترین خواسته‌های شهروندان را شناسایی و برآورده کند.

محله دلخواه من

در روزهایی که مناطق ۱۷، ۱۸ و ۱۹ به‌عنوان مناطق منتخب جنوب تهران برای اجرای این طرح انتخاب شده‌اند و منطقه ۱۹ فاصله چندانی تا برگزاری آن ندارد، با «زهرانژادبهرام» عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر تهران و طراح کمپین آرزوهای تهران گفت‌وگو کردیم.  
 

 ایده کمپین آرزوهای تهران چه زمانی و با چه هدفی مطرح شد؟  
ایده کمپین آرزوهای تهران با هدف ارتقای میزان همکاری شهروندان با یکدیگر و از سوی دیگر با مدیریت شهری، حدود یک سال و نیم قبل مطرح شد. این ایده برگرفته از کتابچه «شهر دلخواه ایرانیان» است که برای اجرای آن با دوستانی که در کمپین ملی شهری ایران فعالیت داشته و طرح شهر دلخواه ایرانیان را اجرا کرده بودند، گفت‌وگو داشتم که حاصل آن راه‌اندازی کمپین آرزوهای تهران شد.  

  کمی درباره سازوکار این کمپین توضیح می‌دهید؟  
این کمپین قصد دارد مدیران شهری تهران سریع، شفاف و بی‌واسطه خواسته‌ها و آرزوهایی را که شهروندان برای بهبود زندگی و ارتقای کیفیت زیست شهری دارند بشنوند تا با برآورده ساختن آنها، تهران شهری مطلوب‌تر برای شهروندانش شود. برای رسیدن به این هدف سامانه‌ای راه‌اندازی شده تا شهروندان از آرزوهای خود برای بهبود شهر بگویند و با همیاری یکدیگر آرزو یا آرزوهایی را برگزینند تا مسئولان شهری آنها را برآورده کنند. این طرح نخستین بار مهر سال گذشته در محله یوسف‌آباد و سپس امیرآباد در منطقه ۶ اجرا شد که بعد از ثبت آرزوها در این سامانه، براساس بازخوردهای شهروندان ۳ آرزوی برتر انتخاب و برآورده شد.  

  شرایط خاصی در نوع آرزوهایی که باید نوشته شوند وجود دارد؟  
دستورالعمل‌هایی برای شیوه مشارکت شهروندان در این طرح در نظر گرفته شده که در سامانه پویش آرزوهای شهروندی بارگذاری شده است. به‌طور کلی آرزوها باید در حیطه اختیارات مدیران شهری باشد، تأمین‌کننده منافع شخصی نباشد و منافع عمومی را در نظر بگیرد. مثلاً رفع پلمب یک مغازه یا ارائه مجوز برای ساخت‌ یک ملک شخصی نمی‌تواند وارد رقابت با آرزوهای دیگر شود.  

  اجرای چنین طرحی چه مزایایی می‌تواند داشته باشد؟  
یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت اجرای این طرح ایجاد پیوستگی بین شهروندان و مدیریت شهری است. باتوجه به اینکه عموماً ما برای چیزی آرزو می‌کنیم که نسبت به آن حس تعلق داریم، هرچه مشارکت ما در آرزو کردن بیشتر باشد یعنی تعلق بیشتری نسبت به محل زندگی‌مان داریم. این کمپین با در معرض دید قرار دادن نام محله و درخواست‌های ساکنان سعی می‌کند گامی کوچک برای رسیدن به آرزوهای جمعی شهروندان تهران بردارد. این درحالی است که شاید عادت به آرزو کردن درباره شهرچهره شهر را به مرور نرم‌تر و دلنشین‌تر کند.  
 

گروه هدف این طرح بیشتر چه کسانی هستند؟  
با توجه به اینکه این طرح در فضای مجازی اجرا می‌شود، طبیعتاً گروه هدف آن بیشتر جوانان و نوجوانان خواهند بود.  

  نحوه انتخاب محله عبدل‌آباد در منطقه ۱۹ برای اجرای این طرح چه بود؟  
بعد از اجرای این طرح در منطقه ۶، ۷ منطقه شهر تهران از جمله مناطق ۹، ۱۱، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۱ و ۲۲ که با توجه به پیوندهای همسایگی و محله‌گرایی پاسخ خوبی برای اجرای این طرح می‌دهند انتخاب شده‌اند. قرار است هریک از مناطق محدوده‌هایی را که به نظر می‌رسد برای مشارکت در اجرای این طرح موفق‌تر عمل می‌کنند معرفی کنند که منطقه ۱۹ با ارزیابی‌هایی که داشته، محله عبدل‌آباد را برای اجرای این طرح انتخاب کرده است.  
 

اجرای چنین طرحی در محله‌های جنوبی شهر که معمولاً با مشکلات بیشتری روبه‌رو هستند چه تأثیری خواهد داشت؟  
هر یک از ما در هرنقطه از شهر آرزوهایی داریم و این ربطی به ساکنان بالا و پایین شهر ندارد. با این حال اجرای چنین طرحی در مناطق جنوبی مثل منطقه ۱۹ باعث بیشتر دیده شدن معضلات آن خواهد شد. وقتی مسائل بیشتر مطرح شده و در معرض دید قرار بگیرد، قابلیت رفع بیشتری هم خواهد داشت.

کد خبر 553178

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha