«معصومه طاهری‌سرشت» متولد سال ۱۳۴۱ در محله خزانه بخارایی است.

تارو پود زندگي را ميبافيم

همشهری آنلاین_رضا نیک‌نام:  او کارشناسی ارشد رشته هنر از دانشگاه علمی و کاربردی دارد و برای بیش از هزار نفر از شهروندان شغل ثابت ایجاد کرده است. از دیگر فعالیت‌های این بانوی هم‌محله‌ای تألیف ۱۳ عنوان کتاب با موضوع هنر طراحی، دوخت، پارچه‌بافی و نساجی سنتی است که در معرفی این هنر بین نسل جوان بسیار مؤثر بوده است.  

طاهری‌سرشت فراز و نشیب فراوانی را در عرصه کارآفرینی پشت سرگذاشته و اکنون به‌عنوان بانوی تولیدکننده پارچه در منطقه ۱۶ به الگویی موفق برای دیگر بانوان تبدیل شده است. این بانوی هم‌محله‌ای توانسته با تولید پارچه مرغوب و باکیفیت بخشی از نیاز بازار را تأمین کند تا با استفاده از پارچه‌های تولید داخل ارز کمتری از کشور خارج شود. او در کنار تولید و اشتغالزایی به توانمندسازی بانوان جویای کار علاقه‌مند است. به همین دلیل ارتباط مستمری با مؤسسه حمایتی و خیریه «حامیان رشاد» و گروه‌های مردم‌نهاد منطقه ۱۶ دارد و افرادی را که از طرف آنها معرفی می‌شوند تحت آموزش قرار می‌دهد.  
«معصومه طاهری سرشت» ۵۸ ساله، مؤسس یک مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای در محل سکونتش است و تاکنون بسیاری از بانوان هم‌محله‌ای و محله‌های مختلف را با هنر بافندگی و نساجی مشغول به کار کرده است. مانند روز اولی که شروع به کار کرده، با شوق و علاقه در محل کارش حاضر می‌شود و از اینکه وسیله پیشرفت و توانمندسازی دیگران شده، شکرگزار است. طاهری مثل خیلی از افراد موفق مشکلات و موانع زیادی را پشت سر گذشته است. کارش را با گلدوزی و بسته‌بندی اجناس چینی در منزل آغاز کرده و تولیدکننده پارچه در این منطقه جنوبی پایتخت است.  
با او خاطرات گذشته‌اش را ورق می‌زنیم. می‌گوید: «از کودکی به خیاطی علاقه داشتم و به همین دلیل بیشتر وقتم را در کلاس‌های خیاطی و گلدوزی گذراندم. سال ۱۳۵۷ در حالی که ۱۶ سال بیشتر نداشتم ازدواج کردم و در کنار خانه‌داری، همراه همسرم کارگاه تولیدی لباس زنانه را اداره می‌کردم تا اینکه واردات کالاهای چینی باعث شد کارگاه تولیدی کوچک‌مان ورشکسته شود.»
طاهری سرشت سال ۱۳۷۰ تصمیم می‌گیرد که ادامه تحصیل دهد و همان سال در دانشگاه تربیت دبیر فنی شریعتی قبول شد و سال ۱۳۷۲ توانست مجوز تأسیس یک مرکز آموزشی را از سازمان فنی و حرفه‌ای بگیرد. او برای شروع کارش نیاز به مقداری پول داشت و برای همین با کار در منزل و سفارش گلدوزی توانست سرمایه اولیه را تهیه کند. خودش می‌گوید که آن سال‌ها با پس‌انداز و وام دولتی ۳۰۰ هزار تومانی، لوازم و تجهیزات موردنیاز را خریداری کرد. طاهری سرشت با چرخ خیاطی ساده‌ای کارش را آغاز کرد و به مرور زمان فضای کسب و کارش را توسعه داد. او عنوان می‌کند روزگاری به خاطر ادامه تحصیل در دانشگاه و بعد از آن کار فعالیت در مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای مجبور بوده دور از همسر و فرزندانش باشد، اما حمایت‌های خانواده‌اش به او در رسیدن به اهدافش کمک زیادی کرده است. طاهری سرشت ۲ پسر و یک دختر دارد که در کنار همراهی او، تجربه و مهارت زیادی در زمینه تولید پارچه به دست آورده‌اند.  

  •  استقبال بانوان هم‌محله‌ای از هنر 

طاهری سرشت برای اینکه وارد عرصه تولید پارچه شود، به شهرهای مختلف سفر کرده تا با هنر پارچه‌بافی آشنا شود. همچنین او در این سفرها با گفت‌وگو با صاحبان مشاغل مختلف نکته‌های بسیاری را جمع‌آوری و خلاصه این آموخته‌ها را در ۱۳ عنوان کتاب گردآوری کرده است. این بانوی کارآفرین با اشاره به استقبال بانوان هم‌محله‌ای از فعالیت‌های هنری می‌گوید: «روزی نیست که شهروندان برای آموزش و یادگیری پارچه‌بافی با من صحبت نکنند و راهنمایی نگیرند. البته شیوع ویروس کرونا تعداد مراجعه‌کننده‌ها را کم کرده، اما نتوانسته چرخ تولید ما را از حرکت دربیاورد.» او عنوان می‌کند که روزانه ۲۵ تا ۳۰ نفر در ساعت‌های مختلف به او مراجعه می‌کنند و ضمن آموزش، درباره راه‌های راه‌اندازی یک کسب و کار موفق با او صحبت می‌کنند. ضمن اینکه در هر فصل به‌طور میانگین ۱۰۰ نفر به‌صورت رسمی در رشته‌های طراحی، دوخت، سوزن‌دوزی، کیف دست‌دوز و سایر هنرها آموزش می‌بینند.  
کوچک‌ترین هنرجوی او «محمدطاها فریدنی» است که اکنون ۷ سال دارد و از ۵ سالگی برای یادگیری هنر بافندگی به همراه مادرش به کارگاه طاهری سرشت می‌آید. به همین دلیل، سال ۱۳۹۷ به‌عنوان کوچک‌ترین نساج شهر تهران معرفی شده است.  

  •  برگزاری نمایشگاهی از هنر هم‌محله‌ای‌ها

طاهری سرشت می‌گوید: «بافت پارچه یکی از مشاغل پایه است و نیاز اولیه اصناف مختلف از جمله تولیدی‌های مانتو، کت و شلوار و... را تأمین می‌کند.» او به علاقه‌مندان دوخت انواع پارچه را می‌آموزد و هنرجویان در کنار آن با هنر طراحی لباس، تلفیق پارچه سنتی با چرم و الیاف گیاهی طبیعی آشنا می‌شوند.  
از افتخارات این بانوی تولیدکننده و کارآفرین، دریافت لوح تقدیر از نهادهای مختلف از جمله پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، شورای اسلامی شهر تهران وشهرداری است. البته طاهری سرشت فقط به تولید پارچه اکتفا نکرده و تلاش می‌کند تا اهالی را با انواع صنایع‌دستی از جمله جاجیم‌بافی، تولید کیف دست‌دوز و... آشنا کند. او از راه‌اندازی نمایشگاهی برای نشان دادن آثار و دستاوردهای بانوان هم‌محله‌ای صحبت می‌کند و می‌گوید: «در چند سال اخیر با کمک معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۱۶ و مؤسسه خیریه حامیان اندیشه رشاد، اقدام به برپایی نمایشگاه‌های فصلی کردیم. در این نمایشگاه‌ها شهروندان آثار و دست‌سازه‌های خود شامل؛ کیف، کفش، مانتو، کت و... را در معرض دید عموم قرار دادند و توانستند ‌درصد بالایی از این اقلام را بفروشند. از طرف دیگر برخی از بازدیدکنندگان با هنر بافندگی و رشته‌های مرتبط با آن آشنا شدند.»

  • اجرای بازی تارو پود بین معلولان 

«معصومه طاهری سرشت» بانوی کارآفرین منطقه ۱۶ می‌گوید: «در طول سال و در مناسبت‌های مختلف با حضور در مراکزی مثل بهزیستی، خانه سالمندان و معلولان و... برنامه‌های آموزشی اجرا می‌کنیم. یکی از برنامه‌های پرطرفدار که هر سال در چند نوبت در مرکز نگهداری معلولان کهریزک برگزار می‌شود، بازی تارو پود است که هدف اصلی آن ایجاد لحظه‌های شاد و مفرح برای این قشر و آموزش هنر بافندگی به شکل ساده و قابل فهم به آنهاست. در این برنامه‌های خیرخواهانه مربیان، استادان و هنرجویان باسابقه حضورپیدا می‌کنند.»

  • حضور کوچک‌ترین نساج در «اعجوبه‌ها»

«محمدطاها فریدنی» از ۵ سالگی توسط مادرش «مرضیه عباسی» مربی صنایع‌دستی، با هنر نساجی آشنا شده است. استعداد و علاقه‌مندی این کودک به حدی است که بعد از یکسال فعالیت و آموزش، به یکی از هنرجویان ماهر تبدیل شده است. او به‌عنوان کوچک‌ترین نساج و بافنده کشور در برنامه‌های تلویزیونی مختلف حضور پیدا کرده که یکی از آنها برنامه «اعجوبه‌ها» با مجری‌گری مهران غفوریان بود. او در برنامه‌های کودک از جمله خاله شادونه نیز حاضر شده تا الگویی برای بچه‌ها باشد و توانسته کودکان همسن خود را با این هنر آشنا کند.  

  • مدیر مؤسسه خیریه حامیان اندیشه رشاد: 
  • عزت نفس بانوان را بالا ببریم 
مهوش صابری منش /مدیر مؤسسه خیریه حامیان اندیشه رشاد

مؤسسه خیریه حامیان اندیشه رشادکه سال‌هاست با هدف حمایت و توانمندی بانوان راه‌اندازی شده، در محله خزانه بخارایی قرار دارد. «مهوش صابری منش» مدیر این مؤسسه، از جمله افرادی است که با شناسایی بانوان توانمند و فعال در محله‌ها، از آنها برای انجام امور خیرخواهانه دعوت به همکاری می‌کند. او می‌گوید: «باید بیش از اینها به بانوان توجه شود و عزت نفس و جایگاه اجتماعی آنها را بالا برد. نخستین قدم مؤثر در این زمینه هم حمایت و پشتیبانی همه جانبه خانواده‌ها از بانوان است. راه‌های دیگری هم برای رسیدن به این هدف وجود دارد، مثل ایجاد فضای مناسب برای حضور در اجتماع و شناسایی استعداد و توانایی بانوان که اگر با رضایت خانواده‌ها اعم از همسر، پدر یا مادر همراه نباشد، به نتیجه نخواهد رسید.»
مدیر مؤسسه خیریه حامیان اندیشه رشاد که از نزدیک با بانوان جویای کار صحبت کرده و مشکلات آنها را می‌شناسد، می‌گوید: «یکی از مهم‌ترین موانع بر سر راه آنها دریافت وام با بهره‌کم و اقساط بلندمدت است. به عقیده من مسئولان بانکی بایدبرای بانوانی که قصد دارند مشاغل خانگی راه بیندازند، تسهیلات بانکی ویژه‌ای در نظر بگیرند و مدت تشکیل پرونده تا دریافت وام را به کوتاه‌ترین زمان برسانند. وام بانکی مورد نیاز بانوان کارآفرین با توجه به نوع کسب و کار و فعالیت اقتصادی‌شان بین ۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان متغیر است.»

  • درباره بانوی کارآفرین خزانه بخارایی
  • معصومه طاهری سرشت

 متولد 
 ۱۳۴۱
 تحصیلات  
 کارشناسی ارشد هنر اسلامی از دانشگاه ادیان و مذاهب قم. کارشناسی طراحی دوخت از دانشگاه علمی و کاربردی واحد چرم. کاردانی تکنولوژی طراحی دوخت از دانشکده تربیت دبیر فنی شریعتی. کاردانی گرافیک از واحد فرهنگ و هنر. دارای درجه ۴ هنری در رشته سوزن‌دوزی از سازمان میراث فرهنگی
 سوابق هنری 
 مربی گلدوزی ماشینی، گلدوزی سنتی، طراحی لباس، خیاطی زنانه، سراج سنتی و پستایی دوزی از سازمان فنی و حرفه‌ای
 سوابق اجرایی 
 مدرس دانشگاه جامع علمی و کاربردی واحدهای ۴، ۱۱، ۲۳، ۳۲ و ۳۴ جهاد دانشگاهی‌ـ دانشگاه واحد چرم
 مدرس دانشگاه پیام نور (واحد حکیمیه شرق) در رشته چاپ از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۴
 مدرس انجمن ام. اس در سال ۱۳۹۴
 مدرس رشته طراحی کیف وکفش در واحد ۱۱ فرهنگ وهنراز سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶
 مدرس دانشگاه آزاد (تهران مرکزی) از سال ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۸
 مدرس دانشگاه‌های واحد ۲۳، ۲۵ و ۳۴ علمی و کاربردی در سال ۱۳۹۸
 سوابق و فعالیت‌های نمایشگاهی 
 حضور در نمایشگاه‌های مختلف از جمله نمایشگاه حجاب، نمایشگاه زنان توانمند نمایشگاه بین‌المللی و نخستین، سومین، ششمین و هفتمین نمایشگاه مدو لباس.  
 سوابق پژوهشی و تألیفات  
 تألیف وتدوین کتاب‌های ستاره دانش، پیراهن مردانه، پولک ومنجوق‌دوز، الگوسازبه روش حجمی، بچگانه‌دوز، سراجی سنتی، خیاط لباس کشی، طراحی اندام، سوزن‌دوزی مناطق خاص و... 

کد خبر 553150

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha