سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: دور دوم مذاکرات غیر مستقیم رژیم صهیونیستی و سوریه با توافق بر سر انجام مذاکرات دوره‌‌ای به پایان رسید.

به گزارش ایسنا به نوشته‌ روزنامه‌ البیان، چاپ امارات، مقامات ترکیه و رژیم صهیونیستی اعلام کردند که دور دوم مذاکرات غیر مستقیم بین این رژیم و سوریه که با میانجی‌گری ترکیه آغاز شده با توافق بر سر برگزاری دیدار‌های دوره‌‌ای دیگر به پایان رسید.

یک مقام دولت ترکیه که خواست نامش فاش نشود، تاکید کرد: دو طرف توافق کردند که دور سوم و چهارم این مذاکرات را نیز برگزار کنند.

یک مقام کابینه‌ رژیم صهیونیستی نیز گفت: دو دور بعدی مذاکرات بین اسرائیل در سوریه طی هفته‌های آینده و هم چنان با میانجی‌گری ترکیه ادامه خواهد یافت.

وی ضمن مثبت ارزابی کردن مذاکرات افزود: طرفین در خصوص ادامه نشست‌ها به طور دایم توافق کردند. این مقام رژیم صهیونیستی همچنین از تلاش جهت برگزاری نشست احتمالی بین ایهود المرت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و بشار اسد، رئیس جمهور سوریه خبر داد.

این در حالی است که منابع سیاسی رژیم صهیونیستی نیز اعلام کردند: نمایندگان المرت در مذاکرات با سوریه پیشنهاد برگزاری یک نشست بین اسد و المرت را در حاشیه‌ نشست کشورهای اروپایی و حوزه‌ دریای مدیترانه که قرار است 13 ژوییه در پاریس برگزار شود، مطرح کردند.

یک مقام سیاسی رژیم صهیونیستی نیز اظهار داشت: هیات مذاکره کننده‌ اسرائیل نسبت به موافقت اسد با انجام این دیدار در شرایط فعلی چندان خوش بین نیست و ارزیابی در اسراییل اینگونه است که اسد پیش از پذیرش این امر نیاز به تضمینی مشخص و آشکار دارد.

منابع بلندپایه رژیم صهیونیستی هم چنین فاش کردند: نیکولا سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه تلاش زیادی را برای برگزاری این نشست به کار بسته و در همین راستا دو فرستاده ویژه‌اش را راهی سوریه کرد تا در دیدار با اسد این پیشنهاد را به او ابلاغ کنند.

همچنین سارکوزی عصر روز دوشنبه (27 خرداد) با دو نماینده‌ی اسرائیل در مذاکرات با سوریه در کاخ الیزه دیدار و در خصوص این موضوع گفت‌وگو کرد.

منابع رژیم صهیونیستی همچنین از نقش مثبت سوریه در منطقه طی دوره‌های اخیر تقدیر کرده و بر ایفای نقش مثبت این کشور در حل بحران داخلی لبنان و مذاکرات بین اسرائیل و حزب‌الله در خصوص تبادل اسرا تاکید کردند.

این در حالی است که دور اول مذاکرات بین سوریه و اسراییل ماه گذشته بدون نتیجه‌ای خاصی برگزار شد.

ریاست هیات سوری در این مذاکرات را ریاض داودی، رئیس اداره حقوقی وزارت امور خارجه‌ سوریه و هیات اسرائیلی را نیز شالوم ترجمان و یورام تربوویتس مشاوران المرت بر عهده داشتند.

مذاکرات صلح بین دو طرف در سال 2000 به دلیل اختلافات بر سر بلندیهای جولان متوقف شد.

کد خبر 55304

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز