این روزها معاونت خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری منطقه ۸ با تمرکز بیشتری طرح «کاپ» را در سراسر این منطقه اجرا می‌کند.

شنبه ها و سه شنبه هاي بدون پسماند

همشهری آنلاین_سارا جعفرزاده:  کلمه کاپ مخفف عبارت «کاهش پسماند» است که این طرح با هدف نهادینه کردن فرهنگ تفکیک پسماند و ترغیب و تشویق شهروندان به این امر و از همه مهم‌تر آموزش اصول و روش‌های صحیح تفکیک پسماند در محله‌های منطقه ۸ اجرا می‌شود. این طرح که دایره گسترده‌ای را شامل می‌شود، در اصناف، ادارات پر تردد، اماکن مذهبی، مساجد، مجتمع‌های مسکونی و تعداد دیگری از مکان‌های با تراکم جمعیت بالا اجرا می‌شود.  

یکی از نخستین مراحل‌ ترویج تفکیک پسماندتر و خشک، ارائه مخازن تفکیک زباله به مجتمع‌های مسکونی است. «ناصر رضاپور» معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار منطقه ۸ در این‌باره می‌گوید: «طرح کاپ با هدف ایجاد محله پاک به‌صورت ویژه در مجتمع‌های مسکونی اجرا می‌شود. ما سعی کرده‌ایم با جانمایی مخازن ویژه پسماندهای‌تر و خشک، در شهروندان انگیزه ایجاد کنیم تا زباله‌های خود را تفکیک کنند. در واقع بستر این کار را فراهم کرده‌ایم و بدون شک اقدامات تکمیلی از جمله آموزش و اطلاع‌رسانی هم در این زمینه صورت گرفته و همچنان ادامه دارد.» به گفته وی، این حرکت تاکنون در مجتمع‌هایی مانند گلبرگ، پارسیان، آسمان و شاهد اجرا شده است. رضاپور ادامه می‌دهد: «اجرای طرح کاپ در محله پاک و مجتمع‌های مسکونی منتخب، شنبه‌ها و سه‌شنبه‌های بدون پسماند اجرا می‌شود.»

ناصر رضاپور/معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار منطقه 8
  •  آموزش به گروه‌های مختلف 

در ارائه آموزش تفکیک پسماند به گروه‌های مختلف از تمام ظرفیت‌های منطقه ۸ استفاده شده است. رضاپور در این‌باره توضیح می‌دهد و می‌گوید: «آموزش به گروه‌های هدف و استفاده از تمام ظرفیت عوامل اجرایی و آموزشی طبق دستورالعمل سازمان مدیریت پسماند و هماهنگی‌های لازم با این مراکز از برنامه‌های در حال اجرای این اداره به‌صورت جدی و مستمر است. آموزش چهره به چهره با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، ارائه مخزن، جمع‌آوری پسماندها در روزهای مشخص شده، نظافت و شست‌وشوی مستمرمخازن، ارائه کیسه‌های آبی به خانوارها، نظارت بر عملکرد شهروندان و اجرای هرچه بهتر این طرح در منطقه ۸ از اهداف معاونت خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری منطقه ۸ است.»

  •  اماکن عمومی به‌عنوان جامعه هدف 

یکی از مکان‌هایی که باید تفکیک زباله در آنها جدی گرفته شود، ادارات دولتی است. «پیمان نصیرنژاد» سرپرست اداره مدیریت پسماند شهرداری منطقه ۸ در این‌باره می‌گوید: «ترویج فرهنگ تفکیک پسماند میان شهروندان اهمیت ویژه‌ای دارد و از همین رو ارائه آموزش در این زمینه در ادارات پر تردد از جمله بانک‌های منطقه آغاز شده است. در این طرح، آموزش‌گران بازیافت به‌صورت چهره به چهره در بانک‌ها حاضر می‌شوند و آموزش‌های لازم در زمینه تفکیک پسماند را به کارکنان اداری و خدماتی بانک ارائه می‌دهند. همچنین ادارات دیگر از جمله اداره برق، آموزش و پرورش و شرکت‌های بیمه هم در این طرح شرکت داده شده‌اند. در این مراکر بروشورهای اطلاع‌رسانی، کیسه‌های آبی ویژه تفکیک پسماند خشک و کارتن پلاست توزیع شده است و این اقدام همچنان ادامه دارد.»

  •  جمع‌آوری پسماند در اماکن مذهبی 

اجرای طرح کاپ فقط به مجتمع‌های مسکونی و ادارات منطقه محدود نمی‌شود بلکه از ابتدای ماه محرم ارائه خدمات به حسینیه‌ها و هیئت‌های مذهبی هم آغاز شده است. نصیرنژاد در این‌باره می‌گوید: «با توجه به قرار گرفتن در ایام محرم و صفر و حجم بالای‌ تردد شهروندان در مساجد و هیئت‌های مذهبی، اداره مدیریت پسماند با شناسایی مساجد و هیئت‌ها و حسینیه‌های بزرگ، اقدام به تحویل مخازن آبی رنگ به این اماکن کرده است. در این طرح شهروندان تفکیک پسماند را به‌صورت اصولی آموزش می‌بینند. تاکنون هیئت‌ها و مساجد ناحیه ۲ در اجرای این طرح همکاری داشته‌اند.»

کد خبر 552909

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha