هفته گذشته تعدادی از پروژه‌های توسعه محلی سیزدهمین تکه پایتخت با حضور «حامد مظاهریان» معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران به بهره‌برداری رسید.

هدف توسعه محله

همشهری آنلاین_پروانه بهرام‌نژاد:  طرح‌های کوچک مقیاسی که در قالب پروژه‌های توسعه محلی منطقه ۱۳ محسوب می‌شود و شامل پروژه‌های محلی متعددی مانند اجرای نقاشی دیواری تا مرمت روکش آسفالت بود و همگی در آبادانی محله‌ها اثرگذار و برای مشکلات ساکنان آنجا گره‌گشا هستند.  

  •  شناسایی نیازهای محلی توسط اهالی 

مدتی است مدیریت شهری با اجرای طرح‌های کوچک مقیاس‌درصدد رفع مشکلات محلی برآمده تا بهره‌مندی شهروندان از اجرای پروژه‌ها بیشتر و در نتیجه منجر به توسعه محله‌ها شود. از این‌رو در منطقه ۱۳ هم این موضوع در دستور کار قرار گرفته و طرح‌های مختلفی درحال اجرا است. به‌طوری‌که برخی از آنها هفته گذشته افتتاح شد و حالا شهروندان از آنها بهره‌مند هستند. «مرتضی رحمان‌زاده» شهردار منطقه ۱۳در مراسم رونمایی از این طرح‌ها درباره ضرورت پیگیری و اجرای پروژه‌های توسعه محلی گفت: «بنا به رویکرد شهردار تهران برای ایجاد «شهری برای همه» و تغییر نگاه از پروژه‌های بزرگ مقیاس شهری به سمت پروژه‌های محله‌ای، اجرای این پروژه‌ها به‌عنوان یکی از سیاست‌های اصلی منطقه ۱۳ در امسال، براساس سند توسعه محله‌ها و مطالبات مردم در دستور کار قرار گرفت.» او با بیان اینکه درحال‌حاضر تعداد زیادی از این پروژه‌ها در نواحی چهارگانه منطقه ۱۳ تکمیل و در آستانه بهره‌برداری است افزود: «این پروژه‌ها شامل افتتاح بازار میوه و تره‌بار آشتیانی، رنگ در شهر، بهسازی محیطی و... است. نکته حائز اهمیت در این زمینه‌ این است که در اجرای این پروژه‌ها، ضمن شناسایی نیازهای محله از طریق شورایاران، نظرات شهروندان دریافت و خواسته‌های آنها اعمال شده‌است.» او ادامه داد: «این میان تعدادی دیگر از پروژه‌های کوچک مقیاس منطقه در حال ساخت است.» همچنین «حامد مظاهریان» معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران نیز گفت: «مرحله دوم پروژه‌های محلی مناطق در حال جمع‌بندی است و منطقه ۱۳ نیز باید نسبت به معرفی پروژه‌های محلی اقدام کند. در این منطقه پیشرفت خوبی در روند پروژه‌های محلی حاصل‌شده‌ که نشانگر بهبود عملکرد منطقه در۶ ماه اول امسال است.»

  •  نمود مشارکت مردم 

پروژه پیاده‌روسازی و روکش مکانیزه آسفالت خیابان پرواز، بازار میوه و تره‌بار آشتیانی، ایجاد مسیر دوچرخه در بوستان پیروزی و ترسیم نقاشی دیواری شهیدان افراسیابی بخشی از طرح‌های کوچک مقیاسی است که آیین بهره‌برداری از آنها برگزار شد. معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران در این دیدار ضمن قدردانی از تلاش‌های مدیران منطقه۱۳برای اجرای پروژه‌های توسعه محلی، بر لزوم توجه به وصول مطالبات شهرداری منطقه برای ارتقای وضعیت عمرانی منطقه و انتصاب جوانان و بانوان در مجموعه براساس مصوبه شورای‌شهر تأکید کرد و گفت: «توجه به محله‌های شهری یکی از شاخص‌های اصلی توسعه شهر به شمار می‌رود، جایی که مشارکت شهروندان در اجرای پروژه‌های محلی با کمک نهادهای محلی امکان‌پذیر می‌شود.» او ادامه داد: «پروژه‌های توسعه محلی باید سه شاخص محله‌ای بودن، دخیل بودن شهروندان در انتخاب پروژه و مشارکت آنها در اجرای پروژه را داشته باشند.» مظاهریان با بیان اینکه مشارکت شهروندان در اجرای پروژه، تضمین‌ نگهداشت آنهاست، افزود: «اعمال نظرات و سلیقه شهروندان در اجرای پروژه‌ها نه تنها هزینه اضافه‌ای به شهرداری تحمیل نمی‌کند بلکه توجه به نیازهای آنها، حس مشارکت مردم را در نگهداری از پروژه‌ها تقویت و نهادینه می‌کند.» معاون شهردار تهران، مجموعه اقدامات شهرداری منطقه ۱۳را در اجرای پروژه‌های توسعه محلی مثبت و رضایت‌بخش دانست و گفت: «این پروژه‌ها نشانگر توجه شهرداری منطقه به فرهنگ مشارکت عمومی است.» به گفته او، با توجه به فرایندی که پروژه‌ها در لزوم ارتباط با مردم دارند تعریف طرح و کفایت اسناد، نسبت به سایر پروژه‌های شهری معمولاً از اعتبارات عقب هستند که نیازمند ارتباط تنگاتنگ میان ستاد و منطقه است تا این پروژه‌ها رو به ‌جلو حرکت کند.  

  •  رونمایی از طرح نقاشی دیواری 

طرح نقاشی دیواری جدید و تمثال خانواده شهیدان افراسیابی یکی از طرح‌هایی بود که با حضور خانواده شهیدان رونمایی شد. شهردار منطقه ۱۳ گفت: «با توجه به لزوم احیای نقاشی دیواری شهیدان افراسیابی در خیابان پیروزی، ترسیم دوباره چهره این شهیدان به‌عنوان نماد شهدای مردم شهیدپرور این منطقه با طرحی نو در خیابان پیروزی اجرا شد. بازپیرایی و ترسیم نقاشی دیواری شهیدان افراسیابی به مساحت ۶۰۰‌مترمربع نبش خیابان فجر اجرا و تکمیل و در هفته دفاع‌مقدس به بهره‌برداری رسید.» رحمان‌زاده مستندسازی‌های هنری و خلاقانه، وظیفه‌ای برای پاسداشت رسالت مجاهدت‌های جنگ برشمرد و تأکیدکرد: «شهیدان افراسیابی به‌عنوان نماد شهدای مردم شهیدپرور منطقه ۱۳ شناخته می‌شوند و این میان با آسمانی شدن پدران، مادران و حتی همسران و فرزندان شهدا، نباید راه شهیدان مغفول بماند، بلکه نسل شهدا باید مدافعی مجاهد برای حفظ، عمل و انتقال فرهنگ ایثارگری‌ها، رشادت‌ها و ارزش‌ها باشند.» در بخش جنبی این مراسم نیز لوح تقدیری به مادر شهیدان افراسیابی از سوی معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران اهدا شد.  

  • بیت هر شهید یک حسینیه 

ویژه برنامه «بیت هر شهید یک حسینیه» در منطقه۱۳ نیز در حال اجرا است که هفته گذشته این مراسم در حیاط منازل خانواده شهیدان «غضنفر شیخ سفلی» و «محمودرضا آقاجانی» برگزار شد. در این مراسم پر فیض که به همت اداره ایثارگران منطقه۱۳ برگزار شد، ضمن روضه‌خوانی و عزاداری شهادت امام حسین(ع) ویاران باوفایش، از مادر شهیدان شیخ سفلی و آقاجانی، توسط شهردار منطقه تجلیل شد. در این روز حاضران با قرائت فاتحه و ادای احترام به روح مطهر شهدا، با آرمان‌های والای شهدای دفاع‌مقدس تجدید میثاق کردند.

  • پروژه‌های شاخص محلی
  1. همزمان با حضور معاون شهردار تهران در منطقه۱۳ نشستی هم با شرکت معاونان و شهرداران نواحی و... برگزار شد که شهردار منطقه۱۳ ضمن معرفی مشخصات، ویژگی‌ها و موقعیت کلی منطقه، اماکن شاخص و همچنین نقاط قوت و ضعف منطقه۱۳، گزارش کامل و جامعی در زمینه فعالیت‌های عمرانی، ترافیکی، شهرسازی، اجتماعی و فرهنگی، خدمات شهری ارائه کرد که در ادامه با برخی از این اقدامات شاخص منطقه۱۳ آشنا می‌شوید. 
  2.   ارتقای عملکرد درآمدی و دستیابی به جایگاه مناسب این منطقه در بین مناطق ۲۲‌گانه
  3.   ایجاد بستر مناسب برای ارتباط مناسب با شورایاران و ائمه جماعات
  4.   نوسازی بافت فرسوده در قالب پروژه‌های کوچک‌مقیاس، ایجاد پاتوق محله، رنگ در شهر، پیاده‌روسازی و آسفالت و جمع‌آوری تیرهای چراغ‌برق مزاحم و...)
  5.   رفع سدمعبر اصناف و دستفروشان در خیابان شهرستانی
  6.   جمع‌آوری پاتوق معتادان در محدوده شهرداری ناحیه یک در راستای زیست‌پذیرکردن محدوده 
  7.   اجرای طرح ضربتی ساماندهی جگرفروشی‌ها و دستفروشان 
  8.   اجرای طرح‌های مختلف رنگ در شهر با مشارکت دانش‌آموزان هنرستان‌ها 
  9.   احیای شبکه قنات‌ها
  10.   رفع آبگرفتگی‌ها به‌صورت زیربنایی
  11.   ساخت میادین میوه و تره‌بار
  12.   تراش و روکش آسفالت بوستان جنگلی سرخه‌حصار
  13.   اجـــرای سـه‌شنــبه‌های بدون‌خودرو 
  14.   ایجاد ساختمان‌های دوستدار دوچرخه 
  15.   مزین کردن همه اصناف منطقه به پرچم تا سال آینده
  16.   اجرای طرح موزه نیروی هوایی
  17.   توزیع ۳۰هزار ماسک در میان معلولان شهر تهران
  18.   تجلیل از مدافعان سلامت در راستای مقابله با ویروس کرونا 
  19.   اجرای طرح نانوایی‌های دوستدار محیط‌زیست با توزیع کیسه‌های پارچه‌ای 
  20.   ایجاد امکان ساخت پارکینگ مکانیزه در املاک ریزدانه
  21.   رسیدگی به پیام‌های مردمی 
  22.   تعریف و طراحی حدود ۵۶ پروژه در بوستان جنگلی سرخه‌حصار
  23.   تهیه، تدوین و واگذاری دفترچه مدیریت بهره‌وری پارک سرخه‌حصار به شهرداری
کد خبر 552826

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha